کتاب «زبان اخلاق» نوشتۀ ریچارد مروین هیر

کتاب «زبان اخلاق» نوشتۀ ریچارد مروین هیر، برگردان امیر دیوانی، و ویراستۀ استاد مصطفی ملکیان، توسط انتشارات کتاب طه (قم) سال 1383 منتشر شد.

مترجم در پیشگفتار، کتاب حاضر را چنین توصیف می کند: نوشتۀ پیشرو ترجمه ای است از کتاب  The Language of Morals که یکی از آثار برجسته در فلسفۀ اخلاق است که به بحث از نظریۀ «توصیه گرایی» در قلمرو فلسفه اخلاق می پردازد و از اینرو، نوشته ای فنی و تخصصی است. آقای هیر فیلسوفی تحلیلی است که با دقت واژه ها و جمله ها را مورد تأمل قرار می دهد و با شیوۀ خاص خود به کشف زبان اخلاق می پردازد. وی گاه چندین عبارتِ قیدی و وصفی را کنار هم قرار می دهد، در نتیجه فهم کتابش نیازمند صبر و دقت نظر است.
وی در ادامه به بیان خلاصه ای از نظریات هیر می پردازد؛ هیر در دو کتاب مهم خود به نام زبان اخلاق و آزادی و عقل یک تحلیل فرا اخلاقی بسیار دقیق را ارائه کرد و در صدد توصیف زبانی برآمد که در مقام اظهار جمله های اخلاقی به کار می رود. هیر مانند احساس گرایان گفتار اخلاقی را ذاتاً اخباری نمی دانست و خبر دادن احکام اخلاقی را امری عرضی تلقی می کرد، اما بر خلاف آنان که زبان اخلاقی را زیر مجموعۀ زبان احساسی قرار دادند، وی زبان اخلاق را زیر مجموعۀ زبان توصیه گر معرفی کرد. منظور از گفتار توصیه ای، گفتاری است که به پرسش های عملی پاسخ می دهد. به ادعای هیر «باید راست گفت»، نه از واقعیتی خبر می دهد و نه در صدد ابراز احساس و جهت گیری گوینده یا برانگیختن احساس در شنونده است، بلکه به مخاطب می گوید که چه کار بکند، گویا مخاطب از گوینده پرسیده است که «چه کاری بکنم؟» و گوینده با جملۀ «باید راست گفت» پاسخ داده است. از نظر هیر، ساده ترین و بنیادی ترین شکل جمله های توصیه گر جملۀ امری است و اگر ما دریابیم که گفتار اخلاقی به جمله های امری بسیار شبیه اند، به سادگی می توانیم نقش اساسی آنها را در جریان زندگی بفهمیم.
به طور کلی برداشت هیر از فلسفۀ اخلاق به عنوان پژوهش در منطق زبان اخلاق، مبتنی بر دیدگاه غیر شناختی وی در باب مفاهیم اخلاقی است.
هیر در پیشگفتار کتاب متذکر می شود: به تصور من، فلسفۀ اخلاق پژوهشی منطقی دربارۀ زبان اخلاقی است. اگر کسی با انواع ساده تر منطق تا حدی آشنا باشد، فهم منطقِ بسیار پیچیده تر واژه های اخلاقی برایش آسان تر می شود. اما از آنجا که بسیاری از دانشجویان فلسفه مجبورند به دلیلی بدون چنین آشنایی، به مطالعۀ کتاب فلسفه اخلاق بپردازند، کوشیده ام تا آن را مفروض و مسلم نگیرم. اگر کسی بدون اطلاعات فلسفی، به این کتاب رو کند، امید دارم اگر از این قاعدۀ ساده پیروی کند، آن را قابل فاهم بیابد؛ هر فقره ای را که دشوار می یابید حذف کند،  به خواندن ادامه دهد و سپس به آن فقره ها بازگردد.

فهرست مطالب
پیش گفتار مترجم ناظر به مباحث فلسفه اخلاق در گذشته و حال، نظریه های شناختی، نظریه های غیر شناختی، نظریه احساس گرایی، خلاصه نظریات هیر، و نقد نظریات هیر می باشد.
بخش اول: وجه امری، به مباحث زبان توصیه گر، جمله های امری و منطق، استنتاج، و انتخاب بر اساس اصل می پردازد.
بخش دوم: خوبی، اختصاص دارد به مباحث طبیعت گرایی، معنا و معیار، توصیف و ارزش گذاری، تحسین و انتخاب، و «خوب» در بافت های اخلاقی.
بخش سوم: باید، به مباحث «باید» و «صحیح»، «باید» و جمله های امری، و یک الگوی تحلیل می پردازد.

ریچارد مروین هیر  در تاریخ 21 مارس 1919 در شهر بلاکول انگلستان به دنیا آمد و در سال 2002 دیده از جهان فرو بست. در کالج بالیول به تحصیل پرداخت. سال 1966 تا 1947 استاد راهنمای فلسفه در کالج بالیول بود، و سال 1983 تا 1966 استاد فلسفه اخلاق در آکسفورد بود. وی از بانفوذترین فیلسوفان اخلاق در دورۀ خود بود.

 پاره ای از نوشته های او عبارتند از:

1.تفکر اخلاقی (1981)
2.آزادی و عقل (1963)
3.مقالاتی دربارۀ مفاهیم اخلاقی (1971)

------------------

مطالب مرتبط:
معرفی کتاب فلسفۀ اخلاق در قرن بیستم

کتاب «مسائل اخلاقی» نوشتۀ مایکل پالمر

کتاب «فلسفۀ اخلاق» نوشتۀ ویلیام کی. فرانکنا

معرفی کتاب درآمدی جدید به فلسفۀ اخلاق

معرفی کتاب فلسفۀ اخلاق در قرن بیستم

کتاب «مبانی فلسفه اخلاق» نوشته رابرت ال. هولمز

کتاب «نگاهی به فلسفۀ اخلاق در سدۀ بیستم»
 

کتاب «فلسفۀ اخلاق» نوشتۀ ویلیام کی. فرانکنا

کتاب «فلسفۀ اخلاق» نوشتۀ ویلیام کی. فرانکنا، ترجمۀ هادی صادقی و ویراستۀ مصطفی ملکیان توسط انتشارات کتاب طه (قم) سال 1376 وارد بازار نشر شد و در سال 1383 به چاپ دوم رسید.

کتاب پیشرو، ترجمه ای است از کتاب ethics  نوشتۀ William k. frankena (ویلیام کی. فرانکنا) استاد فقید فلسفه در دانشگاه میشیگان آمریکا که نخستین طبع آن در 1963، جزو سلسله کتاب های foundations of philosophy (مبانی فلسفه)، از انتشارات prentice hal  (پرنتیس هال)، منتشر شد.
بر وفق گفتۀ استاد ملکیان در مقدمۀ ترجمه: کتاب حاضر هم مدخلی کوتاه به فلسفه اخلاق است و هم دیدگاه های مشخص مصنف در آن لحاظ شده است. دیدگاه شخص نویسنده،که نوعی سودگروی تعدیل یافته است، نه باعث تغافل از دیدگاه حریفان و مخالفان شده .... این کتاب «احتمالاً بختیارترین و پر آوازه ترین کتابی است که در زمینۀ فلسفۀ اخلاق منتشر شده است».
این کتاب را می توان به دو بخش اخلاق هنجاری و فرا اخلاق تقسیم نمود که با توجه به همین تقیسم معرفی کتاب را از نظر می گذرانیم.
فصل اول، اخلاقیات و فلسفۀ اخلاق، به مباحث نمونه ای از تفکر اخلاقی (سقراط)، ماهیت Ethics یا فلسفۀ اخلاق، ماهیت اخلاق، عناصر اخلاقی، و انواع حکم هنجاری، اختصاص یافته است.
 
اخلاق هنجاري

نگارنده در بخش اخلاق هنجاری نخست می کوشد به مجموعه ای از احکام قابل قبول (1) دربارۀ الزام اخلاقی، (2) ارزش اخلاقی و سپس (3) ارزش غیر اخلاقی برسد. فصول دوم تا پنجم عمدتاً شامل اخلاق هنجاری اند که به شیوه ای کلی به آن پرداخته می شود. فصل های دوم و سوم به نظریه های هنجاری دربارۀ الزام، فصل چهارم به نظریه هنجاری درباره ارزش اخلاقی و فصل پنجم به نظریه های هنجاری دربارۀ ارزش غیر اخلاقی خواهند پرداخت.
فصل دوم، نظریات خودگروانه و وظیفه گروانه، با مباحث نظریه های غایت گروانه، نظریه های وظیفه گروانه، خودگروی اخلاقی، خودگروی روان شناختی، نظریه های وظیفه گروانه عمل نگر، نظریه های وظیفه گروانه قاعده نگر، نظریۀ امر الهی، نظریۀ کانت سرو کار دارد.
فصل سوم، سودگروی، عدالت و عشق، به مباحث سودگروی، سودگروی عمل نگر، سودگروی عام، سودگروی قاعده نگر، اصل نیکوکاری، اصل عدالت: مساوات، مسألۀ تعارض، وظایفی نسبت به خود، آیا قاعده ای مطلق وجود دارد، و اخلاق محبت می پردازد.
فصل چهارم، ارزش اخلاقی و مسئولیت، مشتمل بر مباحث معانی اخلاقی و غیر اخلاقی «خوب»، اخلاق و پرورش ویژگی ها، مبانی اخلاق فضیلت، دربارۀ بودن و عمل کردن: اخلاق صفات در مقابل اخلاق اصول، اسوه های اخلاقی، مسئولیت اخلاقی، و ارادۀ آزاد و مسئولیت است.
فصل پنجم، ارزش ذاتی و زندگی، با مباحث خوب و معنای آن، نظریه هایی دربارۀ آنچه به عنوان غایت خوب است: لذت گروی و لذت ناگروی، اولین رشته مناظرات، دومین رشته مناظرات، زندگی خوب سر و کار دارد.

فرا اخلاق

تا اینجا کتاب، به جز در فصل اول، با اخلاق هنجاری سر و کار داشت. اما در فصل ششم متعهد مسائل و نظریات اساسی فرا اخلاق است. فرا اخلاق هیچ اصل یا هدفی برای عمل ارائه نمی دهد و به معنای دقیق کلمه تماماً مشتمل است بر تحلیل فلسفی. در واقع فلسفه اخلاق معاصر به صورت گسترده به تحلیل فرا اخلاقی می پردازد و در مرتبه نخست به ایضاح و فهم اشتیاق دارد تا به اخلاق هنجاری.

فصل ششم، معنی و توجیه، مشتمل بر مباحث فرا اخلاق و مسائل آن، نظریه هایی دربارۀ توجیه، نظریه های تعریف گروانه و مابعدالطبیعی، شهودگروی، نظریه های غیر شناختاری یا توصیف گروانه، رهایی به نظریه های کارآمد، نسبیت گروی، نظریه هایی دربارۀ توجیه، دیدگاه اخلاقی، و چرا باید اخلاقی بود؟ است.
برای مشاهدۀ اصل کتاب به اینجا مراجعه نمایید.
خواندن این کتاب را به دوستانِ مشتاق مباحث فلسفه اخلاق بعد از مطالعه درآمدی جدید به فلسفه اخلاق   پیشنهاد می کنم.

  ویلیام کی. فرانکنا  استاد فقید دانشگاه میشیگان آمریکا سال 1908 متولد و سال 1994 دیده از جهان فرو بست. روحش شاد.

---------------------------------

مطالب مرتبط:

معرفی کتاب فلسفۀ اخلاق در قرن بیستم

کتاب «مسائل اخلاقی» نوشتۀ مایکل پالمر

کتاب «نگاهی به فلسفۀ اخلاق در سدۀ بیستم»

معرفی کتاب درآمدی جدید به فلسفۀ اخلاق

معرفی کتاب فلسفۀ اخلاق در قرن بیستم

کتاب «مبانی فلسفه اخلاق» نوشته رابرت ال. هولمز

کتاب «زبان اخلاق» نوشتۀ ریچارد مروین هیر

معرفی کتاب درآمدی جدید به فلسفۀ اخلاق



کتاب «درآمدی جدید به فلسفۀ اخلاق» نوشتۀ هری. جی. گنسلر، برگردان حمیده بحرینی و ویراستۀ مصطفی ملکیان به سال 1385 توسط نشر آسمان خیال روانه بازار نشر شده است.
این کتاب ترجمه ای است از کتاب « Ethics: a contemporary introduction » نوشتۀ هری. جی. گنسلر. کتاب پیشرو دربارۀ موضوعات و مباحثی است که در فلسفۀ اخلاق معاصر مطرح شده است؛ و بسیاری از دیدگاه های اساسی ای را دربر می گیرد که به فرا اخلاق و اخلاق هنجاری مربوط است. در این کتاب این دیدگاه های اخلاقی با موضوعات مشخصی، به ویژه نژادپرستی، تعلیم و تربیت اخلاقی و سقط جنین مرتبط شده است. نویسنده مخاطب کتاب خودش را دانشجویان دورۀ کارشناسی می داند که یک یا دو دوره را در فلسفه گذرانده اند.
نگارنده در ابتدای هر فصل از زبان یک دانشجوی فرضی که نمایندۀ دیدگاه اخلاقی است دفاعی روشن و قوی از آن دیدگاه ارائه می کند. بدین شیوه از مخاطب می خواهد که آن دیدگاه را جدی بگیرد و بر اساس ضوابط خودش آن را فهم کند. بعد از آن نوبت به اشکالها و ایرادها می رسد. با همۀ اینها نگارنده در صدد است خواننده را به تفکر انتقادی ترغیب کند.
نگارنده در هر فصل با پرسش هایی دربارۀ متن آن فصل آغاز می کند و با معرفی کتاب ها و مقالاتی برای مطالعۀ بیشتر به پایان می برد.
چنانکه که گفته شد کتاب حاضر به دو بخش فرا اخلاق و اخلاق هنجاری می پردازد و لذا فصول این کتاب را با توجه به این دو بخش اجمالاً از نظر می گذرانیم.

بخش فرا اخلاق

در فصل اول، نسبی نگری فرهنگی، دانشجوی فرضی (سارای نسبی نگر) به تبیین نسبی نگری می پردازد. بر اساس نسبی نگری فرهنگی «خوب» یعنی آنچه اکثریت اعضای یک فرهنگ خاص «مورد تأیید» قرار داده اند. مثلاً، نوزاد کشی به طور عینی نه خوب است و نه بد. در جامعه ای که مورد تأیید قرار می گیرد خوب، و در جامعه ای که مورد تأیید قرار نمی گیرد بد است. و در ادامه با انتقاداتی به نسبی نگری فرهنگی و مباحث تکثر اخلاقی، ارزش های عینی، و علوم اجتماعی این فصل پایان می پذیرد.
در فصل دوم، شخصی انگاری، دانشجوی فرضی (سام شخصی انگار) شخصی انگاری را تبیین می کند. بر اساس شخصی انگاری داوری های اخلاقی ما توصیف احساسات شخصی ماست: «الف خوب است» یعنی «من الف را دوست دارم». ما باید اصول اخلاقی خود را با پیروی از احساسات خودمان برگزینیم.  در ادامه با نتقاداتی به شخصی انگاری و مباحث سارای آرمان گرا، انتقاداتی به دیدگاه ناظر آرمانی فصل به پایان می رسد.
در فصل سوم، فراطبیعت گرایی، دانشجوی فرضی (سارای فراطبیعت گرا) فراطبیعت گرایی را تبیین می کند. بر اساس فراطبیعت گرایی داوری های اخلاقی، خواست خدا را توصیف می کنند: «الف خوب است» یعنی «خدا الف را می خواهد.» خواست خداست که نظام اخلاق را بوجود می آورد و اخلاق بر دین استوار است. در ادامه با مباحث آگاهی از خواست خدا، اخلاق و خداناباوران، پرسش سقراطی، ادلۀ فراطبیعت گرایی، و اخلاق و دین فصل تمام می شود.
در فصل چهارم، شهود باوری، دانشجوی فرضی (سام شهود باور) شهود باوری را تبیین می کند. در شهودباوری سه ادعا وجود دارد: 1) «خوب» مفهومی غیر قابل تعریف است. 2) حقایق عینی اخلاقی وجود دارند. 3) برای آنانکه به بلوغ عقلی رسیده اند حقایق پایه ای اخلاق بدیهی اند. در ادامه با مباحث حقایق عینی، حقایق بدیهی، و انتقادها فصل تمام می شود.
در فصل پنجم، عاطفه گرایی، دانشجوی فرضی (سارای عاطفه گرا) عاطفه گرایی را تبیین می کند. بر اساس عاطفه گرایی داوری های اخلاقی احساست مثبت یا منفی ما را نسبت به چیزی بیان می کنند. «الف خوب است» معادل این است که بانگ و فریاد برآوریم که «آفرین به الف!» - و از اینرو نه صادق است نه کاذب. بنابراین نه حقایق اخلاقی وجود دارند و نه معرفت اخلاقی. در ادامه با مباحث «خوب» بیان عاطفه است، استدلال اخلاقی، اشکالات پوزیتیویسم، انتقادهای دیگر، و عاطفه گرایی تعدیل شده فصل تمام می شود.
در فصل ششم، توصیه گرایی، دانشجوی فرضی (سام توصیه گرا) توصیه گرایی را تبیین می کند. بر اساس توصیه گرایی داوری های اخلاقی نوعی توصیه یا امر و دستورند. داروی های اخلاقی ، مثل گزاره های سادۀ امری همچون «در را ببند» از واقعیت ها خبر نمی دهند و بنابراین نه صادق اند نه کاذب؛ بلکه حاکی از اراده یا امیال ماست. در ادامه با مباحث آزادی و عقل، استدلال اخلاقی، مخالفت با نازیسم، و انتقادها فصل به پایان می رسد. 
فصل هفتم، سازواری، به مباحث سازواری در باورها، سازواری در اراده، ادلۀ نژادپرستانه، بی طرفی، و چرا سازواری لازم است اختصاص دارد. نگارنده در این فصل در پاسخ به این پرسش که چگونه باید دربارۀ اخلاق استدلال کنیم؟  اصل های سازواری را ابزارهای کارآمدی برای استدلال اخلاقی می داند: 1) منطقی بودن، 2) سازواری اهداف – وسایل، 3) با وجدان بودن، و 4) بی طرفی.
فصل هشتم، قاعدۀ زرین، به مباحث قضیۀ قاعدۀ زرین، قاعده تحت اللفظی، آزارطلب ها (مازوخیست ها)، پرسش هایی دربارۀ قاعدۀ زرین، و چرا از قاعدۀ زرین پیروی می کنیم، می پردازد. قاعدۀ زرین مقتضی این است که ما با دیگران فقط آن طور رفتار کنیم که در همان موقعیت رضایت می دهیم با ما رفتار شود. قاعدۀ زرین مهم ترین اصل کتاب، و چه بسا مهم ترین قاعدۀ زندگی ماست. نگارنده قاعده زرین را از شرایط سازواری می داند.
فصل نهم، عقلانیت اخلاقی، با مباحث شروط عقلانیت، خواسته های معقول، قاعدۀ زرین و نژادپرستی، تعلیم و تربیت اخلاقی، و پرسش هایی دربارۀ عقلانیت سروکار دارد. نگارنده در این فصل به این پرسش ها می پردازد که چگونه می توانیم اصول اخلاقی خود را به طریقی انتخاب کنیم که عاقلانه ترین و معقول ترین راه باشد؟ چگونه می توانیم دربارۀ موضوعات اخلاقی دلیل بیاوریم و بحث کنیم؟ عقلانیت اخلاقی مستلزم چیست؟

بخش اخلاق هنجاري

فصل دهم، پیامدگرایی، به مباحث اخلاق هنجاری، سارای فایده باور، انواع پیامدگرایی، لوازم عجیب و غریب، سام طرفدارِ فایده باوری قاعده نگر، و مشکلات فایده باوریِ قاعده نگر اختصاص دارد. بر اساس پیامدگرایی ما فقط یک وظیفۀ اصلی داریم. انجام دادن هر کاری که بهترین پیامدها را می آورد. فی نفسه مهم نیست که چه نوع کاری انجام دهیم، تنها چیزی که مهم است این است که نتایج خوب به حداکثر برسد.
فصل یازدهم، ناپیامدگرایی، به مباحث سارای طرفدار دیدگاه راس، وظیفۀ اصلی ما، هنجارهای استثناپذیر، عدالت توزیعی، ده فرمان، و فضیلت ها و حق ها می پردازد. بر اساس ناپیامدگرایی برخی از انواع کارها (مثل خلف وعده یا کشتن بی گناهان) فی نفسه نادرستند، نه فقط به خاطر آنکه پیامدهای بدی دارند. اینطور کارها شاید بی استثنا نادرست باشند، شاید هم فقط یک اصل مستقل اخلاقی به ضد آنها وجود داشته باشد.
فصل دوازدهم، فصل تلفیقی، با مباحث ناپیامدگرایی، پیامدگرایی، دیدگاه های فرااخلاق، و سازواری قاعدۀ زرین سر و کار دارد. نگارنده در فصل پایانی همۀ دیدگاه های متفاوت اخلاقی را در یک موضوع اخلاقی خاص – یعنی بحث شدیداً جنجال برانگیز سقط جنین – اعمال می کند. این بحث نمونه ای از اخلاق هنجاری کاربردی است.  
در پایان خواندن این کتاب را به همۀ کسانی که سعی در آشنایی مقدماتی با فلسفۀ اخلاق دارند توصیه می کنم. 
هری. جی. گنسلر استاد گروه فلسفه دانشگاه جان کارول می باشد.

------------------------------------
مطالب مرتبط:
کتاب «نگاهی به فلسفۀ اخلاق در سدۀ بیستم»

معرفی کتاب فلسفۀ اخلاق در قرن بیستم

کتاب «مسائل اخلاقی» نوشتۀ مایکل پالمر

کتاب «فلسفۀ اخلاق» نوشتۀ ویلیام کی. فرانکنا

کتاب «تاریخ فلسفه اخلاق غرب» ویراستۀ لارنس سی. بکر.

معرفی کتاب فلسفۀ اخلاق در قرن بیستم

کتاب «مبانی فلسفه اخلاق» نوشته رابرت ال. هولمز

کتاب «زبان اخلاق» نوشتۀ ریچارد مروین هیر

معرفی برخی مجلات فلسفه اخلاق


فلسفۀ اخلاق (Journal of Moral Philosophy)

آدرس:

Journal of Moral Philosophy | BRILL

آخرین شماره:

Number 2, 2011



اخلاق دینی (Journal of Religious Ethics)
آدرس:

Journal of Religious Ethics - Wiley Online Library

آخرین شماره:
June 2011



اخلاق (The Journal of Ethics )
آدرس:

The Journal of Ethics - SpringerLink.com

آخرین شماره:
Numbers 1-2 / June 2011

اخلاق (Ethics)

آدرس:

Ethics

آخرین شماره:

No. 3, April 2011


نظریۀ اخلاقی و عمل اخلاقی (ethical theory and moral practice)
آدرس:

Ethical Theory and Moral Practice - SpringerLink.com

آخرین شماره:
Number 2 / April 2011



اخلاق و امور بین الملل (Ethics & International Affairs)
آدرس:

Ethics & International Affairs - Wiley Online Library

آخرین شماره:
Ethics & International Affairs Volume 25.1 (Spring 2011)



اخلاق و تکنولوژیِ اطلاعات (ethical ann information technology)
آدرس:

Ethics and Information Technology - SpringerLink.com

آخرین شماره:
Number 2 / June 2011



اخلاق جهانی (gournal of global ethics)
آدرس:

Journal of Global Ethics - Informaworld


آخرین شماره:

Issue 1 2011

---------------

مطالب مرتبط:

معرفی برخی مجلات اخلاق کابردی

معرفی مجلات فلسفه اخلاق/ اخلاق کاربردی

معرفی کتاب فلسفۀ اخلاق در قرن بیستم



کتاب «فلسفۀ اخلاق در قرن بیستم» نوشتۀ خانم مری وارنوک، ترجمۀ ابوالقاسم فنایی و ویراستۀ استاد ملکیان به سال 1380 توسط بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی) به زیور طبع آراسته گردید.
بر وفق گفتۀ مترجم اثر: این کتاب ترجمه ای است از کتاب  ethics since 1900، تألیف خانم مری وارنوک. این کتاب گزارشی تاریخی – تحلیلی  از فلسفۀ اخلاق در شش دهۀ اول قرن بیستم است و تحولات عمده ای را که این علم در عرض شصت سال به خود دیده و فراز و نشیب هایی را که در این دوره از سر گذرانده است، در بر می گیرد. این دوره از سال 1903 میلادی که سال انتشار کتاب مبانی اخلاق مور است، آغاز و به سال 1960 که سال طبع اول این کتاب است، ختم می شود. ساختار کتاب در هفت فصل سامان یافته است:
در فصل اول نویسنده به بررسی آرای جورج ادوارد مور می پردازد که به یک معنا بنیان گذار فلسفۀ اخلاق است و کتاب مهم مبانی اخلاق او سرچشمۀ فلسفۀ اخلاق در این قرن به شمار می آید.
در فصل دوم که به شهودگرایی اختصاص دارد نویسنده آرای پریچارد و راس را نقل و نقد کرده است.
فصل سوم در بر دارندۀ آرا و نظریات فیلسوفانی چون آیر، استیونسون و دیوئی است.
در فصل چهارم و پنجم دیدگاه هایی که پس از احساس گرایی نشو و نما یافته اند، مطرح شده است. مؤلف در آغاز فصل چهارم مکاتب پدید آمده در فلسفۀ اخلاق این دوره را به دو دستۀ کلی تقسیم می کند و در دو فصل پیاپی به تشریح و تحلیل آنها می پردازد.
در فصل چهارم آرای فیلسوفانی چون آرمسون، هیر، و ناول اسمیت بررسی می شود.
فصل پنجم تحت عنوان «روان شناسی اخلاق»، حاوی آرای فیلسوفان غربی در بحث اختیار و سازگاری آن با اصل علیت در این دوره است و مؤلف بر این باور است که هر چند این مباحث فیصله نیافته، اما در خلال این تحقیقات موشکافی ها و تحلیل های فراوانی در مورد مفاهیم عمل، انتخاب، اراده، قصد و مفاهیمی از این دست، صورت گرفته که به نوبۀ خود حایز اهمیت است. در این فصل آرای فیلسوفانی مانند ویتگنشتاین، رایل، مور و ناول اسمیت ارائه و تحلیل شده است.
موضوع فصل ششم فلسفۀ اخلاق «اگزیستانسیالیستی» است. نویسنده از میان فیلسوفان اگزیستانسیالیست، سارتر را برمی گزیند و به تفصیل دیدگاه های فلسفی و مابعدالطبیعی او را که مبنای فلسفۀ اخلاق او است گزارش می کند. سرانحام، نویسنده در فصل پایانی کتاب به نتیجه گیری و جمع بندی مباحث مطرح شده می پردازد و می کوشد تا دورنمایی از دیدگاه های گوناگون و وجوه اشتراک و اختلاف آنها را به روشنی تصویر کند. بخش آخر این فصل نیز حاوی گزارشی اجمالی از مکتوباتی است که از سال 1960 تا سال 1977 میلادی حول و حوش مباحث ناظر و مربوط به فلسفۀ اخلاق قلمی شده است.
خانم مری وارنوک،  که در انگلیس او را بارونس وارنوک صدا می زنند. در آوریل ۱۹۲۴ به دنیا آمد و در حال حاضر یکی از فیلسوفان مشهور این کشور محسوب می شود. بیشتر کتابها و نوشته هایش روی اگزیستانسیالیسم و اخلاق متمرکز شده است. کتاب اگزیستانسیالیسم و اخلاق اثر دیگری از این نویسنده است که با ترجمۀ مسعود علیا روانۀ بازار شد.
---------------------------
مطالب مرتبط:
کتاب «نگاهی به فلسفۀ اخلاق در سدۀ بیستم»

معرفی کتاب فلسفۀ اخلاق در قرن بیستم

کتاب «مسائل اخلاقی» نوشتۀ مایکل پالمر

کتاب «فلسفۀ اخلاق» نوشتۀ ویلیام کی. فرانکنا

معرفی کتاب درآمدی جدید به فلسفۀ اخلاق

کتاب «مبانی فلسفه اخلاق» نوشته رابرت ال. هولمز

کتاب «زبان اخلاق» نوشتۀ ریچارد مروین هیر

کتاب «تاریخ فلسفه اخلاق غرب» ویراستۀ لارنس سی. بکر.
کتاب مبانی اخلاق، نوشتۀ جورج ادوار مور

ادبیات و اخلاق

تاریخ ادبیات در عین حال تاریخ اخلاق است. تاریخ ادبیات حکایات و رویدادهایی اخلاقی است.

  الکترای سوفکلس حکایت دختری است که مادر خطاکار خود کلوتائیمنسترا را می کشد تا انتقام پدر کشته شده خود را بگیرد. سید حکایت سرسپرده ای است که به سرور خود پیوسته وفادار است در حالیکه او را به تبعیدی غیرعادلانه راهی کرده است. در مکبث مسئله این است که قدرت طلبی لیدی مکبث موجب قتل و جنگ می شود. و مادام بواری اثر گوستاو فلوبر حکایت زندگی مشترک کسالت بار زنی با همسرش است که با مرد جوان دیگری نرد عشق بازی می بازد. رفتارهای متلوّن، متعارض و خانم این خانم منجر به خودکشی می شود و این هنگامی است که محبوبش او را ترک گفته است و خانم شدیداً مقروض شده است. رمان آسوده خاطر اثر  کارلوس فوئنتس مربوط به یک خانواده سنتی مکزیکی است و جوانی که در آن خانواده زندگی می کند. هنگامی که او درمی یابد عمویش به همان خانۀ کام جویی می رود که خود او به آنجا در آمد و شد است، ایمان خود را به ارزش های سنتی از دست می دهد.

ادبیات، توصیف، حکایت، گزارش و در پاره ای موارد نیز ارزیابی می کند، بدون اینکه به طور مؤکد از یک حکم اخلاقی سخن به میان آورد. شکسپیر پایان نافرجام مکبث و همسرش را این چنین توصیف و ارزیابی می کند  : «جاه طلبی و قتل موجب سقوط می شوند». او نشان می دهد که چگونه یک قتل، قتل دیگری را در پی دارد، و چگونه قاتل پیوسته در عذاب وجدان به سر می برد.

منبع: «داوری اخلاقی، فلسفۀ اخلاق چیست؟» نوشتۀ هکتور زاگال – خوزه گالیندو، ترجمه احمد حیدری، تهران، حکمت، چاپ اول، 1386، 27 و 28.

 

عصب پژوهي اخلاق تجربي چيست؟

عصب پژوهي اخلاق چيست؟ عصب پژوهي اخلاق تجربي و نظری

مقدمه

پيشرفت هاي جديد در عصب پژوهي به پرسش هاي اخلاقي معطوف به ظهور قلمرو بديع، يعني، عصب پژوهي اخلاق، منتهي شده است. تعريف عصب پژوهی اخلاق اجمالاً و به نحو مقدماتي اين است كه بين مشاهدات عصب پژوهانه و مفاهيم اخلاقي پيوندهايي را ايجاد مي كند. روسكيس بين اخلاقِ عصب پژوهي و عصب پژوهي اخلاق فرق مي گذارد. اخلاقِ عصب پژوهي با مسائل اخلاقي در عصب پژوهي سروكار دارد كه ناشي از صور بديع دخالت هاي در مغز است، در حاليكه عصب پژوهي اخلاق با سازوكارهاي عصبي اي سروكار دارد كه چه بسا بر مفاهيم و كاركردهاي اخلاقي مانند رضايت آگاهانه، حكم اخلاقي، اراده آزاد و غيره تأكيد مي ورزد.

هيچ فرق روشن و سرراستي بين عصب پژوهي اخلاق و اخلاقِ عصب پژوهي وجود ندارد. به نمونه هايي از رضايت آگاهانه دقت كنيد: چقدر معتبر است رضايت آگاهانه بيماراني كه توانايي هاي شناختي و عاطفي شان به وسيله طبيعت اختلال شان از بين رفت و دگرگون شد، به عنوان نمونه،چنانکه در جنون و اسكيزوفرني (روان گسيختگي) اينطور است؟ اين، مسئله اي در حوزۀ اخلاقِ عصب پژوهي است. اين مسئله همچنين باعث تحقيقات تجربي دربارۀ آن دسته از كاركردهاي عصبي و شناختي اي است كه در به دست دادن رضايت آگاهانه معتبري كه بيشتر به قلمرو عصب پژوهي اخلاق تعلق دارد، درگیر است.

ادامه نوشته