عصب پژوهي اخلاق چيست؟



عصب پژوهي اخلاق[1] چيست؟

عصب پژوهی اخلاق به طور كلي به دو دسته قابل تقسيم است. دسته اول به نتایج و پیامدها سر راست و آشكار عصب پژوهي شناختي[2] اي معطوف است كه به عنوان فهم محدودي از عصب پژوهي اخلاق قابل ارجاع و اشاره است. عصب پژوهي اخلاق با نتایج و پیامدهای عملي تر و شخصي تري از شناخت عصب پژوهانه[3] سروكار دارد. به عنوان مثال، پيشرفت سريع در عصب پژوهي شناختي به ما امکان می دهد تا شيوۀ فهميدن و مداوا كردن اختلال هاي عصب - روان شناختي[4] را اساسا متحول نماییم. عصب پژوهي اخلاق به ما امکان می دهد تا كاركرد عصب شناختي را از رهگذر تكنينك هاي مهندسي بديعِ عصب – داروشناختي[5]، تحريك عصبي[6] و عصب - ژنتيك[7] تقويت و احيا کنیم. ما چه بسا قادريم كه درمان هاي بديعي براي افسردگي، پسا استرس آسيب زاد[8]، اختلال بيش فعالي با كمبود توجه (ADHD[9])و بسياري از اختلالاهاي شخصيت ديگر به دست دهيم. ما چه بسا همچنين قادريم كه ساير جنبه هاي شناخت را با تكيه بر آنچه كه شخص خواهان آن است كاهش دهيم يا بسط دهيم. 

ادامه نوشته

مروري بر كتاب "عصب پژوهي اخلاق، چالش هاي قرن بيست و يكم"


 

کتاب عصب پژوهي اخلاق، چالش هاي قرن بيست و يكم نوشتۀ نیل لوی به سال 2007 از طریق انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شد.


در جون 2008، در ايالت ماهاراشترا هند، براي نخستين بار يك قاضي زني را با استناد به دليلي كه از پروسه اسكن مغز موسوم به beos بدست آمد، به قتل متهم كرد(نيويورك تايم – 6/15/2008، ص. آ8 ). تست تأييد نوسان تكنولوژي مغز[1] (beos) داده هاي يك نوار مغز[2] را با نرم افزار خاصي ثبت مي كند كه، بر وفق نظر مخترع، نشان دهنده فعاليت محدوده خاصي از مغز است كه با حافظه اموري كه حقيقتاً‌ رخ دادند در ارتباط است. قاضي هندي نخستين كسي بوده است كه beos را به عنوان دليل قانوني مرتبط براي جرم و بزه، پذيرفته است، اما بي ترديد ‌اين تنها موضوعِ مورد علاقه ما نيست تا چنين فناوري هاي  اساسي و بنيادي را بسط دهيم.

ادامه نوشته

معرفی کتاب جستارهایی در روان شناسی اخلاق

کتاب جستارهایی در روان شناسی اخلاق به اهتمام منصور نصیری ترجمه و به سال  1384 توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها به زیور طبع آراسته گردید.

عناوین مقالات گزینش شده ای که در این کتاب  به ترجمه رسید به قرار زیر است:
1.روان شناسی اخلاق نوشتۀ مایکل اسلت؛
2. روان شناسی اخلاق نوشتۀ لورنس توماس؛
3. خودگرایی نوشتۀ جول فاینبرگ؛
4. خودگرایی روان شناختی نوشتۀ الویت سوبر؛
5. نکاتی درباره لذت گرایی روان شناختی نوشتۀ سی. دی. براد.
6. اخلاق و رشد روان شناختی نوشتۀ لورانس توماس.
دو مقاله نخست با عنوان «روان شناسی اخلاق» دربردارندۀ کلیاتی است دربارۀ رشتۀ روان شناسی اخلاق و مسائلی چون روان شناسی و امکان اخلاق، روان شناسی و حکم اخلاقی، جایگاه انگیزش، ویژگی انگیزش، توانایی انسان بر محبت و ارتباط محبت و اخلاق دگرگرایانه.
مقاله سوم و چهارم به بحث درباره «خود گرایی روان شناختی»، به عنوان یکی از مهمترین دیدگاه هایی می پردازد که اساساً انسان ها را به لحاظ روان شناختی خودگرا تلقی می داند؛ برخی از مسائل مورد بحث در این دو مقاله عبارتند از: تبیین نظریۀ خودگرایی روان شناختی، استدلال های طرفداران نظریه خودگرایی روان شناختی و بررسی این استدلال ها از منظر تجربی و منطقی،

مقالۀ پنجم دربردارنده نکاتی است درباره «لذت گرایی» به عنوان یکی از نظریه های اخلاقی خودگرایانه و مقاله ششم بحث و بررسی و بررسی مسئله «اخلاق و روان شناختی» با محوریت دیدگاه کولبرگ است.

مطالب مرتبط:

معرفی کتاب روان شناسی اخلاق
انسان براي خويشتن پژوهشي در روانشناسي اخلاق
برنارد ويليامز
معرفی کتاب فلسفۀ اخلاق در قرن بیستم  

معرفی کتاب روان شناسی اخلاق



کتاب "روان شناسی اخلاق" به اهتمام دکتر پروین کدیور به سال 1378 چاپ اول/ 1382 چاپ دوم، از سوی مؤسسه انتشارات آگاه منتشر شد.
کتاب از پنج فصل تشکیل شده است:
 فصل یکم: نظریۀ پیاژ در تحول اخلاقی است. در این فصل مباحثی چون، نظریۀ پیاژه در تحول اخلاقی، درآمدی بر نظریۀ پیاژه در تحول اخلاقی، کانت و پیاژه، تحول شناخت و تحول اخلاقی، نظریۀ پیاژه در تحول اخلاقی، واقع گرایی و نسبی گرایی اخلاقی، و داستان های مربوط به بی دقتی پی گرفته می شود.

فصل دوم: نظریۀ کالبرگ در تحول اخلاقی است. این فصل به مباحث نظریۀ کالبرگ در تحول اخلاقی، کالبرگ و سنجش قضاوت های اخلاقی، تحول اخلاقی از نظر کالبرگ (الف/ سطح اخلاق پیش قراردادی، ب/ سطح اخلاق قراردادی، ج/ سصح اخلاق فراقراردادی)، روش های جدید در سنجش قضاوت های اخلاقی، و قضاوت اخلاقی و رفتار اخلاقی اختصاص داده شد.

فصل سوم: از نظریه تا عمل است. در این فصل با مباحثی چون از نظریه تا عمل، مبانی نظری و دلالت های آن در تربیت اخلاقی، مبانی فلسفی، تعیین کننده های درونی و بیرونی رفتار، مبانی فلسفی دیدگاه شناختی و پی آمدهای آن، تعامل فرد و محیط، تجربه های اجتماعی، مراحل تحول اخلاقی به عنوان مبنایی برای تربیت اخلاقی، و تعادل جویی آشنا می شویم.
فصل چهارم: دیدگاه شناختی: خلاصه و ارزشیابی است. فصل پیش رو به مباحثی چون دیدگاه شناختی: خلاصه و ارزشیابی، محدودیت های نظری در زمینۀ بررسی تحول اخلاق، اهمیت فرآیند شناختی، عواطف و رفتار، و محدودیت های نظریۀ شناختی اختصاص دارد.

فصل پنجم: دیدگاه شناختی – اجتماعی و تحول اخلاقی است. در فصل حاضر مباحثی چون معرفی نظریۀ شناختی – اجتماعی، جبرگرایی دوگانه، انواع سرمشق گیری، فرآیند یادگیری مشاهده ای، نقش پذیری در تبیین یادگیری مشاهده ای، تفاوت اکتساب و عملکرد، نظریۀ شناخت – اجتماعی در تحول اخلاقی، نظریۀ شناخت – اجتماعی و نظریۀ صفات، نظریۀ شناخت – اجتماعی و نظریۀ یادگیری، نظریۀ شناخت – اجتماعی و روان کاوی، نظریۀ شناخت – اجتماعی و پیاژه و کالبرگ، نظریۀ شناخت – اجتماعی و کاربردهای آن در تربیت اخلاقی، و غیره را از سر می گذرانیم.
برای آشنایی اجمالی با آراء ژان پیاژه و کولبرگ به مقاله رشد اخلاقيمراجعه نمایید.

مطالب مرتبط:
معرفی کتاب جستارهایی در روان شناسی اخلاق
انسان براي خويشتن پژوهشي در روانشناسي اخلاق
برنارد ويليامز
معرفی کتاب فلسفۀ اخلاق در قرن بیستم  

معرفی کتاب اخلاق کاربردی

کتاب "اخلاق کاربردی؛ چالش ها و کاوش های نوین در اخلاق عملی" به اهتمام محمدتقی اسلامی، احمد دبیری، مهدی علیزاده و از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

کتاب از دو بخش عمده تشکیل شده است که در بخش نخست به کلیات می پردازد و موضوعاتی مانند تعریف اخلاق کاربردی، روش تحقیق در اخلاق کاربردی، مروری بر چالش های مهم اخلاق کاربردی، شک گرایی اخلاقی و خبرگی اخلاقی، اخلاق کاربردی و نظریه اخلاقی، نظریه اخلاقی برای اخلاق کاربردی، اخلاق کاربردی به مثابه حوزه ای میان رشته ای مورد بررسی قرار گرفته اند.

بخش دوم کتاب نیز به گزارشی از برخی شاخه های مهم اخلاق کاربردی پرداخته که برخی از موضوعات آن عبارتند از: اخلاق آموزش و پرورش، اخلاق زیست پزشکی، اخلاق محیط زیست، ماهیت اخلاق در مدیریت، اخلا ق تجارت، اخلاق جنگ و صلح، اخلاق شهروندی، حقوق اخلاقی انسان.

ادامه نوشته

فصلنامه معرفت اخلاقي شماره 5 منتشر شد

معرفت اخلاقي شماره 5

فضيلت‌گرايي در اخلاق / احمد دبيري

نقش دين در تثبيت پايگاه‌های اخلاق / غلام حيدركوشا

طراحي الگوي دسته‌بندي روش‌هاي تربيت اخلاقي / سيداحمد فقيهي

راهبرد تربيت اخلاقي (استراتژي تحول اخلاقي و معنوي) / محمدعالم‌زاده نوري

تحليلي بر تربيت اخلاقي از ديدگاه فارابي / فاطمه هاشمي / رضاعلي نوروزي

اخلاق جهاني به مثابه بنياني براي جامعه جهاني / هانس كونگ / ترجمه و نقد سيدحسين شرف‌الدين

احترام به يكديگر و نقش آن در زندگي مشترك / علي حسين زاده

الملخص / اسعد كعبي

برای مطالعه بیشتر به اینجا مراجعه نمایید.

آرشیو شماره های پیشین این مجله به شرح ذیل می باشد:

  مشخصات این فصلنامه بدین شرح است:

موضوع علمي - تخصصي صاحب امتياز موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني  مدير مسئول محمود فتحعلي  سردبير احمد حسين شريفي.