نسخه خطی «اخلاق حسنی» یا «اخلاق قطب شاهی» از علی بن طیفور بسطامی/ علی‌محمد پشت‌دار، حمیرا ربیعی


منبع: کتابخانه مجلس

یکی از زمینه‌های مهم فرهنگ و ادب فارسی و عربی، از روزگار بسیار کهن، پندنامه­‌هایی است که طیف وسیعی از نصایح و اندرزهای اخلاقی را در بر می‌­گیرد.

1- پیشینه

سرچشمه نگارش این گونه آثار را می­توان در دوره پیش از اسلام جستجو کرد. در اواخر عهد ساسانی، متون و رسایلی به زبان پهلوی، تحت عنوان «اندرز» یا «پند نامک» به رشته تحریر درآمد که نمونه‌هایی از آن را در آثار معروف به خدای‌نامه­‌ها و تاج‌نامه­‌ها می­‌توان یافت.

در سده‌های نخست اسلامی نیز بسیاری از این قطعات به زبان عربی ترجمه شد و با عناوینی چون: اخلاق و تهذیب اخلاق یا سیر الملوک، ذخیرةالملوک و..  ظهور یافتند.

بعد از آنکه خواجه نصیر الدین طوسی (672-597 هـ.. ق)، کتاب اخلاق ناصری را که مشتمل بر تهذیب اخلاق و حکمت عملی، یعنی تدبیر منزل و سیاست مدن است، به رشته تحریر در آورد، نویسندگان و دانشمندان بعد از او این اثر را سرمشق خود قرار دادند و آثاری در همین موضوع تألیف کردند، از جمله: اخلاق شمسی از حسن بن روزبهان شیرازی، سال تألیف 933 هـ.. ق، اخلاق جلالی (لوامع الاشراق فی مکارم‌الاخلاق) از جلال الدّین دوانی (830-908 هـ.. ق) و اخلاق منصوری از غیاث‌الدین منصور دشتکی شیرازی (949- 866 هـ.. ق).

اخلاق حسنی (اخلاق قطب شاهی) تألیف علی بن طیفور بسطامی سال 1083هـ.. ق،  نیز در این قالب به نگارش درآمده است. در بسیاری از موارد، مؤلف به اشعار، اندرزها و اقوال بزرگان توجه داشته و آنها را در کتاب خود درج کرده است.

افزون بر آنچه گفته شد، کتاب اخلاق حسنی، نه فقط یکی از آثار تألیفی در ردیف و سلسله تهذیب اخلاق  و حکمت عملی­است، بلکه تألیف آن به زبان فارسی زیبا و مصنوع، از یک مورّخ و ادیب و مترجم ایرانی در  دربار سلاطین قطب شاهیانِ هند، بر اهمیّت آن افزوده است؛ همچنین باید در نظر گرفت که مؤلف شیعی است و در کتاب خود، سنّت اندرزنامه‌نویسی را با نقل اقوال از پیامبر(ص) و ائمه اطهار (ع) و دیگر حکما از جمله ارسطو، افلاطون و ابن سینا پیوند داده و این موضوع خود امتیازی برای کتاب او محسوب می‌ شود.

2- تأسیس حکومت قطب شاهیان

قطب شاهیان، نام سلسله‌ای است از سلاطین که بر ولایت غلکنده هند از سال 918 تا 1098 هـ..ق حکومت کردند و به دست امپراطوران مغول منقرض شدند. سلاطین این سلسله عبارتند از: سلطان قلی، جمشید، سبحان قلی، ابراهیم، عبدالله و ابوالحسن.[3] 

سلطان قلی بنیانگذار این سلسله، از شاهزادگان قراقویونلو بود که چندی پس از انقراض آق‏قویونلوها، به دست قراقویونلوها در سال 883 هـ. ق، همراه عمویش اللّه قلی عازم دکن شد تا در آنجا تحت حمایت بهمنیان دکن ـ که از قبل در خلال سفرهای تجارتی با آنها آشنا شده بودند در ضمن غلامان ترک را برای استفاده در امور کشوری و لشکری معزّز می‏داشتند ـ ادامه حیات داده و مدارج رشد و ترقی را طی نماید.[4] 

با جلوس ابوالحسن قطب شاه – هفتمین و آخرین از سلاطین قطب شاهی- در سال 1068 هـ.. ق، سیاست مذهبی قطب شاهیان تغییرات محسوسی یافت. اگر تا پیش از این، تنها فشارهایی از خارج (یعنی از جانب گورکانیان) برای ترک مذهب شیعه به قطب شاهیان وارد می‏شد، در این دوره با وزارت مادنا، که یک هندو بود، در داخل نیز از جانب حکومت فشارهایی ضد شیعیان اعمال می‏شد. با افزایش نفوذ او درحکومت، نیروهای دکنی (هندوها و مسلمانان سنّی مذهب) در حیدرآباد قدرت را به دست‌ گرفتند و آفاقی‏ها که عمدتاً شیعه و حامیان اصلی این مذهب‌ بودند و تا پیش از این در حکومت قطب شاهی نفوذ زیادی داشتند، از مناصب و مشاغل مهم حکومتی، کنار زده شدند.[5] 

 پیامد طبیعی این حوادث، تضعیف تشیع و مراسم مربوط به آن در قلمرو حکومت قطب شاهیان بود.
سرانجام با تصرف گلکنده و حیدرآباد درسال 1098 هـ.. ق توسط اورنگ زیب و اسارت ابوالحسن تاناشاه، آخرین حاکم قطب شاهی، حکومت قطب شاهیان منقرض و قلمرو آنها ضمیمه قلمرو حکومت گورکانیان سنی مذهب شد. [6]

3-  نفوذ فرهنگ ایران در دکن

نظام الدین احمد شیرازی در مورد ایرانیان مقیم دربار قطب شاهیان می‌نویسد: «هر کس از ارباب استعداد از عراق و خراسان به پایه سریر سلطنت مصیر رسید، فراخور حال و قابلیت، مشمول عواطف و مراحم خسروی گردیده، کامیاب شد و جمعی که از ایران می‌آمدند، به حکم نافذ ایشان، وزراء عالی‌شأن و امرای رفیع مکان، در زمره لشکر ظفر اثر نگاه‌ داشتند...در هیچ عصری از اعصار ماضیه، در دارالسلطنه این سلسله علیّه این قدر مردم از ارباب استعداد و اصحاب علم و فضل و مردم قلمزن و سپاهی و غیره از اهل ایران مجتمع نگردیده بودند، چه جمیع امرای عالی‌شأن و وزرای رفیع مکان، با اکثر لشکر ظفر اثر و اکثر عمال و عهده‌داران قلمزن معتبر و اهل مناصب و سایر مجلسیان و اکثر سلاحداران از مردم ایران‌اند و جمعی کثیر از تجّار مال‌دار، چه در دار السلطنه و چه در بنادر معموره و ولایت محروسه اقامت نموده و غایت تجمّل و ثروت موفور به هم رسانیده اند، از اهل ایران‌اند.[7]

در زمان قطب شاهیان، بسیاری از رجال سیاسی، علمی، ادبی و دیگر اقشار مردم، از ایران به گلکنده و حیدر آباد آمده و در آنجا اقامت گزیدند. قدرشناسی قطب شاهیان از زبان و ادب فارسی نیز از دیگر عوامل عمده مهاجرت این اقشار بود ... و مراکز مهم تدریس زبان فارسی تأسیس شد که مورد حمایت ایران و اشراف محلی قرار گرفت. در این هنگام فارسی، زبان رسمی بود و تمامی نامه‌ها و فرمان‌ها به فارسی نوشته می‌شد و اکثر عمارت‌ها و بناهایی که در این دوران ساخته شد، دارای کتیبه‌های فارسی است. اکثر پادشاهان قطب شاهی، خود اهل شعر و ادب بوده و لذا شاعران، ادیبان و فضلای عصر در دربار آنها جمع می‌شدند.[8] 

 4- احوال مؤلف:

علی بن طیفور ، مورخ و ادیب دربار سلطان عبدالله قطب شاه (1035 ـ 1083 هـ.. ق) و جانشین او، سلطان ابوالحسن (1083ـ1098 هـ.. ق) بود.

او همراه پدرش، ملاطیفور بسطامی و دو برادرش زین العابدین و ابراهیم، در زمان سلطنت عبدالله قطب شاه به گلکنده وارد شد. در آنجا تحت تأثیر روحانی شیعی، شیخ ملک محمد انصاری قرار گرفت. تا هنگام سقوط سلسله قطب شاهیه  در 1098 هـ.. ق ساکن گُلکُندَه بود، سپس به ایران بازگشت. علی بن طیفور در زمینه‌های مختلف علمی تبحّر داشته و کتاب­‌های بسیاری در موضوعات مختلف نوشته و شماری کتاب را از عربی به فارسی برگردانیده است.[9]

5-  آثار علی بن طیفور بسطامی

بسطامی چهار کتاب عربی را به فارسی ترجمه کرد و دو کتاب فارسی نیز تألیف کرده است. چهار ترجمه او عبارتند از: عیون اخبارالرضا از ابن بابویه (به نام  تحفه ملکی)؛ مکارم الاخلاق طبرسی؛ گزیده‌هایی از نوشته‌های خواجه عبدالله انصاری و تحفةالغرائب مشتمل بر احادیث نبوی و کلمات قصار مشایخ و فضلا.

آثار فارسی او عبارت‌اند از:

تحفة قطب‌شاهی، مجموعه‌ای از کلمات قصار به سبک مرآت الامرا و حدیقةالسلاطین فی کلام الخواقین: وی این کتاب خود را در سال (1092ق/1681م) و در زمان آخرین شاه سلسله قطب شاهی، ابوالحسن تانا شاه نوشت. کتاب او در سه حدیقه و هر حدیقه به طبقاتی تقسیم شده است. بسطامی در این کتاب، شرحی در خصوص هنرمندان شعرا و علمای عصر خود نوشته و به نامه نگاری‌های شاهان صفویه با قطب شاهیه و قطب شاهیان با دیگر حکومت‌های دکن اشاره می‌کند. دست‌نویس این کتاب به شماره Mss.No.368 در کتابخانه موزه سالار جنگ ثبت شده است.[10]

کتاب دیگر او، اخلاق حسنی یا اخلاق قطب شاهی است که موضوع همین مقاله است.

6- اخلاق حسنی

 مؤلف، این کتاب را در آغاز پادشاهی ابوالحسن قطب‌شاه به تاریخ «ظل‌المعبود» (  1083 هـ.. ق) تألیف و به نام او کرده و حال آنکه تاریخ پایان کتاب را ( 1159 هـ.. ق)  و نام کتاب را « اخلاق قطب‌شاهی»گذارده اند. این اثر به زبان پارسی در موضوع  تهذیب اخلاق  و حکمت عملی  است و دارای یک مقدمه، سه اصل و یک خاتمه است.

 آغاز:

بسم الله الرّحمن الرّحیم


ای از تو مکمل شود اخلاق جمیل وی


وصف جمیل تو بود ذکر جمیل ...


 انجام:


از قاف بینّات ار ساقط کنی بیابی


تاریخ سال ختمش ز اخلاق قطبشاهی (1159)


مؤلف در باب تألیف و موضوع کتاب، چنین می‌نویسد: «این بنده خاکسار و ذره بی‌مقدار سرگشته وادی ناکامی، علیّ بن طیفور البسطامی ...، رساله‌­ای لطیفه در تهذیب اخلاق و مقاله­ ای شریفه در ترغیب اشفاق ... پرداخته و بعد از آنکه به قدر حوصله استعداد خویش در شرح اسباب و بسط ابواب و کلیّات قانونی آن بر وجه صواب خوض کرده، به حظ و بهره خود رسیده.... و هر جا که سخن مقتضی ایراد مثلی یا استشهاد نظمی بود- تربیناً الکلام و تبییناً للمرام- به ذکر آن اقدام نمـوده .... چه در حقیقت آراستگی کلیه مکارم اخلاق و پیراستگی به پیرایه محاسن اشفاق، اگرچه از هر فردی از افراد بنی نوع انسان در نظر عقل، مستحسن و مرغوب آید.... »(ص4 )

7- شیوه نثر و سبک انشای اخلاق حسنی

نثرِ کتاب، نمونه نثر قرن یازدهم است؛ یعنی به کارگیری سجع‌های متوالی، مترادفات پی در پی، ترکیبات عربی، جمله­‌های طولانی، مطابقت موصوف و صفت به رسم زبان عربی، استفاده از آرایه‌های ادبی و... از جمله ویژگی‌های این عصر است.

نمونه‌ای از متن نسخه: «... بدان که نفوس بشری در اصل فطرت از ادنی اخلاق منزّه و پاک‌اند و تذلّی به اخلاق ذمیمه و ملکات ردّیه به واسطه مجاورت و مخالطت اشرار بود، و تأدیب آن به زجر و تأدیب تواند بود، یا به تعلیم و تعلّم یا به تکلیف و تمرین و طریق تأدیب آن است که فرزندان و اتباع و زیردستان خود را در قید نوامیس الهی کشند و به اصناف سیاسات و تأدیبات اصلاح اخلاق ایشان کنند، و...»(ص،14)

علی بن طیفور در تألیف کتاب از احادیث پیشوایان دین، سخنان بزرگان، حکایات و اقوال مشایخ معروفی چون: پیامبر اکرم(ص)، امیرالمؤمنین(ع)، امام جعفر صادق (ع)، ابوعلی سینا(و 428 هـ.. ق)، ابوسعید ابوالخیر (و 440هـ.. ق)،  محقق طوسی (و672هـ. ق)، ارسطو(و322 ق م)، افلاطون(و347 ق م) و از دیگر شعرا و نویسندگان پیش از خود، به مناسبت کلام بهره برده است؛ همچنین از کتاب نفایس فنون اثر محمّد بن محمود شمس‌الدّین آملی نام می­ برد و مطالبی از آن نقل می­ کند. مؤلف تنها در بیان مسائل اخلاقی، غیر از ذکر اشعاری از شاعران دیگر، بسیاری از اشعارش را از سعدی نقل کرده است؛ همچنین در مورد حکمت عملی، مطالبی آورده است که عین آن عبارات، البتّه با کمی اختلاف، در کتاب اخلاق منصوری غیاث الدین دشتکی شیرازی (866-949 ق) آمده است.

 در اخلاق منصوری می‌خوانیم :«و از حضرت مرتضوی، که مدینه علم را باب است و باب او طالبان یقین را مآب - علیه الصلوة و السّلام- منقول است که: الله تعالی، ملک را عقل داد بی‌شهوت و غضب و حیوان را شهوت و غضب داد، بی‌عقل و انسان را هر دو داد»؛ پس اگر انسان شهوت و غضب را مطیـع و منقـاد عقـل گـرداند و به کمـال عقـلی برسد، رتبه او از مَلَک اعلی باشد، چه مَلَک را مزاحمی در کمال نیست، بلکه اختیاری در آن نه، و انسان با وجود مزاحم، به سعی و اجتهاد به این مرتبه فایز شده و اگر عقل را مغلوب شهوت و غضب سازد، خود را از مرتبه بهائم فروتر اندازد، چه ایشان به واسطه فقدان عقل که وازع شهوت و غضب نتوانند بود، در نقصان معذورند، به خلاف انسان. بیت:


آدمی زاده طرفه معجونی است


از فرشتـه سرشتـه وز حیوان


            گـر کند میل شــود کم از این                         ور کند میل آن شـود به از آن»[11]

و این عبارات از کتاب اخلاق حسنی نقل شده است، به این ترتیب:« و از حضرت مرتضوی -که مدینه علم را باب است و باب او طالبان یقین را مآب - علیه‌الصلوة و السّلام- منقول است که: الله تعالی ملک را عقل داد بی‌شهوت و غضب و حیوان را شهوت و غضب داد [106] بی‌عقل و انسان را هر سه چیز عنایت فرمود؛ پس اگر انسان شهوت و غضب را مطیـع و منقـاد عقـل گـرداند و به کمـال عقـل برسد، رتبه او رتبه مَلَک اعلی باشد، زیرا که ملک بی‌مزاحمی و مانعی به کمال رسیده، بلکه او را در کمال اختیاری نیست. به خلاف انسان که با وجود موانع و عوایق به سعی و اجتهاد، خود را به کمال رسانیده و بدان مرتبه فایز شده. ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا و اگر چنانچه عقل را مغلوب شهوت و غضب سازد، خود را از مرتبه بهائم فروتر اندازد؛ چه ایشان به واسطه فقدان عقل که منازع شهوت و مانع غضب تواند بود، در نقصان خود معذورند، برخلاف انسان.

نظم:


آدمی‌زاده طرفه معجونی است


از فرشتـه سرشتـه وز حیوان


            گر کند میل شـود کم از ایـن                         ور کند میل آن شود به از آن»[12]

(بسطامی، 1389)

اثر فوق‌الذّکر، نمونه موجز و وافی و کافی از تهذیب نفس، تدبیر منزل و کشور داری را ارائه می‌دهد و با بیان مسائل اخلاقی، آیات و احادیث و روایات مشایخ و طریقت و بزرگان ادب بسیار دلچسب می­ نماید و خواننده مشتاق را از دنیای پر هیاهوی مادّی به عالم آرام معنوی می­برد و کلید سعادت مندی و جاودانگی و سربلندی در دنیا و آخرت را منوط به پایبندی بر اصول اخلاقی و انسانی می‌داند.

8- ارزشهای ادبی نثر اخلاق حسنی

این نسخه از جهت نثر در قرن یازدهم ادامه همان نثر صفوی و متأثر از زبان عربی است. این اثر جزء متون روایی است که مؤلف، آن را از قول بزرگان و فیلسوفان نقل می‌کند. در این اثر نکته دیریابی در انتقال وجود ندارد ، استشهاد به آیات و احادیث، استفاده از صنایع تلمیح، آوردن اشعار متعدد فارسی و عربی، استفاده به جا و مناسب از آرایه­‌های لفظی و معنوی در قالب انواع سجع، جناس، ایهام و ازدواج، ارزش نثر را افزون کرده است. اینک نمونه‌ای­ از متن بررسی می‌شود:

«در روزگار دولت و ایام سلطنت او، جمهور خلایق از ظلمات ظلم به سرچشمه آب حیات [206] عدل و انصاف رسیده‌اند و کافّه امم در ریاض امن و سلامت و حدایق فراغ و رفاهیت، به خوش‌دلی و آسودگی گذرانیده اقبال در جنّت سرای حضرتش، خضرت عیش یافته و نصرت  از سبزه‌زار تیغ آبدارش، نضرت رخسار گرفته.



نظم




دولـت نهـاده تـارک، بر خـاک آستانش


نصرت گرفـتـه نضـرت، از تیغ ‌آبدارش



گل را ز دیـن شکفتـه از نوبـهار عدلش


دست ســتم شکسته از کلک در نثارش



بنیاد شرع محکم، از رمح  راســت قدّش


پهلـوی ملـک فـربـه، از خامه تـرازش


امید از فیض فضل حضرت باری آن است که آیات جهان بانی این قطب فلک سلطنت و فرمان روایی بر صحایف اوراق روزگار تا هنگام نشور منشور باد و از آیات ظفر نگار نصرت شعار، این نگین خاتم کشورگشایی تا نفخ صور مظفّر و منصور.»(ص 83)

9- آرایههایی که در این بخش دیده شد، به ترتیب عبارتند از:

روزگار و ایّام: ایهام ترجمه، ترادف؛ ظلمات ظلم: جناس اشتقاق؛ سرچشمه آبِ حیات: تتابع اضافات؛ عدل و انصاف: ترادف؛ ریاض امن: اضافة تشبیهی؛ حدایق فراغ: اضافه تشبیهی؛ حضرت ، خضرت: جناس مضارع؛ نصرت و تیغ: تناسب؛ نصرت و نضرت :جناس مضارع؛ دست ستم: اضافه استعاری؛ فربه و نزار: تضاد؛ ظفر ، نصرت: ترادف؛ نگار، شعار: سجع متوازی؛ نگین خاتم: تناسب؛ نشور و منشور: جناس اشتقاق؛ نفخ صور: تلمیح به آیة قرآن: نُفِخَ فِی الصُّورِ ذلِکَ یَوْمُ الْوَعیدِ [کهف/20]، کنایه از قیامت و مظفر و منصور: ترادف

صنایع لفظی و معنوی

الف-  تضمین آیات و احادیث

تضمین آیات و احادیث، هرگز تنیده در جملات و عبارات مؤلف نیست تا این شک و شبهه، خواننده را پیش آید که آن آیه یا حدیث، جزئی از سخن یا دنباله کلام است، زیرا قبل از هر آیه با عبارت « آیه وافی هدایت»، هر شک و شبهه‌ای را می زداید. مع الوصف، آیات و احادیث تضمین شده، غالباً نشانی ندارد و مشکول نیز نیستند.

ب. ارسال المثل

النّاس علی دین ملوکهم: مردم بر دین حکمرانان خود هستند.

ج-به کار بردن سجع

به دستیاری بازوی تقویتش شرع قویم پا بر سر عرش عظیم گذاشته،

د - به کار بردن آرایههای لفظی

تشبیه:

کوه مانند کاه از زمین پریدن گیرد.

استعاره:

قلّاده به گردن خِرَد خُرده بین نواخت

 

9- ویژگیهای زبانی و رسم الخط متن

این نسخه، برخی خصایص رسم‌الخطی و املایی دارد که با شیوه کنونی، ‌اندکی متمایز است؛ لذا به مواردی از آن اشاره می‌کنیم:

١- کتابتی خفی دارد؛ یعنی ریز و کوچک نوشته شده و خط آن فربه و درشت نیست.

٢- غالباً آیات و احادیث آن مشکول نیست.

٣- عدم رعایت علایم نگارشی و سجاوندی.

٤- فهرست مطالب ندارد، اما هر قسمت عنوان دارد.

5- متّصل نوشتن حرف اضافه «به» به واژه بعد از خود؛ مانند← بعفوش، بنزد

6-به جای«گ»،«ک» نوشته شده که در باز نویسی از رسم الخط امروزی پیروی شده است.

7-در جمع کلماتی که به «ها» غیر ملفوظ ختم می‌شود، «ها» آخر کلمه حذف شده است؛ مانند← فتنها به جای فتنه­‌ها.

8-  استفاده مصدر به جای صفت؛ مانند← حاکمی عدل به جای حاکمی عادل، به تقلید از زبان عربی برای مبالغه.

9- به کاربردن همزه به جای «ای»؛ مانند← تحفة به جای تحفه­‌ای.

10- جدا نوشتن «ن» نفی در فعل منفی؛ مانند← نه بندد به جای نبندد

11- حذف فعل مشترک از جمله بعد به قرینه جمله قبل؛ مانند← بر صحایف اوراق روزگار تا هنگام نشور منشور باد و از آیات ظفر نگار نصرت شعار این نگین خاتم کشورگشایی تا نفخ صور مظفّر و منصور.

12- اغلاط املایی مانند← متفرغه به جای متفرقه، مطابعت به جای متابعت، ایسار به جای ایثار.

13- تطابق صفت و موصوف: ← شرایف مدایح، عمّت شرایع.

 14-کتابت ئی به جای یی← گرائیده به جای گراییده، نکو روئی به جای نکو رویی.

15- عدم رعایت نقطه‌گذاری؛ مانند← حه به جای چه.

16- پیوسته نوشتن پیشوندهای فعلی به فعل: نمی‌رسد، نمی‌شود

17- در بعضی موارد، «ت» به صورت «ة» کتابت شده مانند←قوّة به جای قوّت، زکوة به جای زکات، حیوة به جای حیات، هدایة به جای هدایت، سیاسة به جای سیاست

18- در معرفی پیامبر (ص) چنین می­‌آورد ← «صاحب شریعت از اینجا فرموده: کُلُّکُمْ رَاعٍ ٍ وَ کُلُّکُمْ مَسْئُولٌ عَنْْ رَعِیَّتِه»، «به فرمان مطاع شارع که َ إِذَا قَدَرْتَ عَلَی عَدُوِّکَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُکْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَیْهِ ممهد و راسخ دارد»

19- در معرفی آیه، معمولاً صفت  وافی هدایت می‌آورد؛ مانند: «آیه وافی هدایت وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثیراً» ، «آیه وافی هدایت إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ...»

20- کلمه فارسی را با نشانه جمع عربی «ات» جمع می‌بندد؛ مانند: نوازشات

21- آوردن ترکیبات عربی به جای عبارت فارسی؛ مانند: من حیث انّها← از آنجایی که

علی حده← جداگانه

22- آوردن «ا» به صورت «آ» مانند: آله ! اله

23- با آنکه در جای جای اثر، اشعار بسیاری درج شده، جز در یک مورد، هیچ‌گاه به نام سراینده اشعار اشاره نشده است: «گفته «سنایی» که اهل دل را سنایی است هادی راه هدی و دلیل اتصّال به ملأ اعلی شناسد.


عدل کن ز آنکه در ولایت دل


در پیغمبـری زنــد عــاقـل»(همان:77)


 

10 - ارزیابی نسخه:

ارزش اثر، اولاً در یگانه بودن آن است و اینکه نسخه تقریباً کامل است. دیگر آنکه اثر به زبان فارسی است و از جهت رسم‌الخط و خوانایی خوب است، جز چند مورد کلمه ناخوانا و غلط نوشته شده که در پاورقی به آن اشاره شده است.

معلوم می‌شود که مؤلف از ذوق شاعری، چندان بی‌بهره نبوده است. در صفحه چهار از متن، عنوان داشته است: «به عنوان ترصیف صورت بسته و خِرَد خُرده بین از وفور غلبۀ شوق به نغمه سنجی نشاط پرداخته و ترانۀ این اشعار را از غایت ذوق به قانون انبساط نواخته».



نظم




گوهـری دارم که صد کانش بهاست


کان چه باشـد بحر عمانش بهاست



کان و عــمّان چیست نزدیک خـرد


اختر و افــلاک و ارکانش بهاست



اخـتر و افــلاک و ارکـان کیستنـد


جــوهر جـان سخنـدانش بهاست»




علی‌محمد پشت‌دار؛ دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور.                           am.poshtdar@gmail.com

حمیرا ربیعی؛ کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی.

[3]. دهخدا، علی‌اکبر، لغت‌نامه، ذیل قطب شاهیان

[4]. سایت راسخون، جمعه 27 اسفند 1389 (www. rasekhoon.net)

[5]. صادقی علوی، محمود، قطب شاهیان (تاریخ سیاسی و فرهنگی اجتماعی)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، 1385، ص 71- 76

[6]. سایت راسخون، همان.

[7]. همان.

[8]. کرمی، مجتبی، نگاهی به تاریخ حیدرآباد (کن)، دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی، تهران، 1373، ص 70- 71.

[9]. خدایی، فصلنامه تاریخ، شنبه 28 اسفند، 1389.

[10]. خدایی، همان

[11]. دشتکی شیرازی، غیاث‌الدین، اخلاق منصوری، تصحیح و تحقیق علی محمد پشت‌دار، تهران، امیرکبیر، 1386، ص173.

[12]. بسطامی، علی ابن طیفور، اخلاق حسنی (قطب شاهی)، به کوشش حمیرا ربیعی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران، به راهنمایی علی محمد پشت‌دار، 1389

پیام بهارستان شماره 14/2

نشريه اخلاق/مجلد 16، شماره 1 / مارس 2012

SpringerLink

The Use and Abuse of Morality

Amelie Rorty

  

استفاده و سوء استفاده از اخلاق
آملی رورتی

Internalism and Hyperexternalism About Reasons

Joshua Gert

درون‌گروي و بسيار برون‌گروي درباره دلايل

جاشوا گرت

Response to Gert on Practical Reason

Alan H. Goldman

پاسخ به گرت  در مورد عقل عملی

آلن
 اچ. گلدمن

Can Contractualism Save Us from Aggregation?

Barbara H. Fried

آيا قراردادگرایی مي‌تواند ما را  از تجمع نجات دهد؟

باربارا
 اچ. فريد

Educating Virtue as a Mastery of Language

Sophia Vasalou

آموزش فضیلت به مثابه تسلط زبان                   

سوفیا واسال

Moral Competence, Moral Blame, and Protest

Matthew Talbert

صلاحیت اخلاقی، سرزنش اخلاقی، و اعتراض

متی تالبرت
 

Referees for October 2009–October 2011

J. Angelo Corlett

داوران اکتبر 2009 تا اکتبر 2011

J. آنجلو كرلت

Editor’s Choice of Books Received (September 2009–September 2011)

انتخاب ويراستار کتاب های دریافتی (سپتامبر 2009 تا سپتامبر 2011)

  ---------------

مطالب مرتبط:

مجله نظريه اخلاقي و عمل اخلاقي/ مجلد 15/ شماره 2

لويناس و سوبژكتيويته پساواسازانه

منبع: خبرگزاري کتاب

ترجمه: كتاب «لويناس و سوبژكتيويته پساواسازانه» نوشته سايمون كريچلي، مجوز نشر را دريافت كرد. كريچلي در اين اثر با مقايسه انديشه لويناس و لكان، سوژه‌اي اخلاقي را ارايه مي‌كند و آن را در برابر مرگ سوژه هايدگر قرار مي‌دهد.-
مهدي پارسا مترجم «لويناس و سوبژكتيويته پساواسازانه» در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: اين اثر شامل مجموعه مقالات سايمون كريچلي در قالب كتاب است.

وي افزود: كريچلي در اين اثر مقايسه‌اي ميان برخي آراي لويناس و لكان انجام داده و در اين مقايسه، مفهوم تازه‌اي از سوبژكتيويته را ارايه كرده كه يك مفهوم پساهايدگري است. كريچلي در واقع، در اين مقايسه يك سوژه اخلاقي را استخراج مي‌كند.

مترجم كتاب «فرويد و صحنه نوشتار» همچني: كريچلي مفهوم «تروما» يا «هم‌نوع» در انديشه فرويد و لكان را هم‌عرض با مفهوم «ديگري» در انديشه لويناس قرار داده است. او از اين مواجهه، يك سوژه اخلاقي مي‌سازد.

پارسا يادآوري كرد: هايدگر پايان سوبژكتيويسم و مرگ سوژه را اعلام كرده بود، اين در حالي است كه كريچلي در انديشه لويناس و لكان، با مفهوم تازه‌اي از سوژه مواجه مي‌شود. او معتقد است اين سوژه جديد، سوژه‌اي اخلاقي است.

وي به سردرگمي‌هاي پس از مرگ سوژه اشاره كرد و گفت: براي اين كه سياست ممكن شود، بايد مرجعي براي عمل، انتخاب و تصميم وجود داشته باشد، اما پس از اعلام مرگ سوژه توسط هايدگر اين تصور به وجود آمد كه ديگر هيچ مرجعي براي تصميم‌گيري و انتخاب وجود ندارد، به خاطر همين بسياري از متفكران به نسبي‌نگري رسيده بودند. در اين نسبي‌نگري، هيچ كاري با كار ديگر فرقي ندارد، زيرا ديگر سوژه‌اي وجود ندارد. سوژه به معناي كسي كه انتخاب مي‌كند.

اين مترجم ادامه داد: سايمون كريچلي با مقايسه انديشه لويناس و لكان، سوژه‌اي تازه به دست مي‌دهد و مي‌گويد كه ما سوژه جديدي داريم كه اخلاقي است و ما را از نسبي‌گرايي نجات مي‌دهد.
---------------
مطالب مرتبط:
لوینـــاس و پــدیــدارشنــاسی اخـــلاق

کتاب چرخه‌های افول اخلاق و اقتصاد به بازار نشر آمد

منبع:خبرگزاري کتاب
کتاب «چرخه‌های افول اخلاق و اقتصاد» نوشته مشترک دکتر محسن رنانی و دکتر رزیتا مویدفر(اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان) به تازگی منتشر شده است. این کتاب به سرمايه اجتماعى و كاربرد آن در اقتصاد مي‌پردازد.-
به گزارش خبرگزاري كتاب (ايبنا)، کتاب «چرخه‌‌های افول اخلاق و اقتصاد» در سه بخش و چهارده فصل تنظيم شده است و با نگاهى توصيفى‌- تحليلى به مقوله سرمايه اجتماعى در ايران، گوشه‌اى از ناكامى‌هاى فرآيند توسعه در ايران را باز مى‌كاود و آن را لباس نظريه مى‌پوشاند.

اين كتاب مى‌كوشد تا نشان دهد كه آن‌چه جايگاه اقتصادى ما را در دنياى كنونى رقم مى‌زند، نه فقط متأثر از تصميمات سياسى مقامات و عادات رفتارى مردم در دهه‌هاى اخير است بلكه ريشه در يك پيشينه تاريخى چند صد ساله نيز دارد. چرا كه سرمايه اجتماعى، سرمايه‌اى است كه حاصل فرهنگ، تمدن، اخلاق، فناورى و هر چيزى از اين دست است. 

بخش نخست اين كتاب (فصل‌هاى اول تا نهم) با نگاهى توصيفى به وضعيت سرمايه اجتماعى در ايران آغاز شده است. در واقع مخاطب اين بخش، عامه علاقه‌مندان و بيشتر، دانش آموختگانى از بيرون رشته‌هاى اقتصاد و جامعه‌شناسى هستند كه به نوعى به موضوع علاقه‌مند شده‌اند و تمايل دارند تا درباره مفهوم و اهميت سرمايه اجتماعى براى جامعه ما بيشتر بدانند اما آمادگى ورود به بحث‌هاى نظرى و فنى را ندارند. در اين بخش كوشش شده است تا با استفاده از مثال‌هايى ساده از زندگى روزمره، مفهومى بسيار روشن از سرمايه اجتماعى و اهميت كاركردى آن ارایه شود.

از بخش دوم كتاب (فصل‌هاى دهم تا دوازدهم)، نویسندگان به تدريج وارد مباحث تحليلى و عميق‌تر مى‌شوند. در اين بخش، بنيادها، پيامدها و نظريه‌هاى سرمايه اجتماعى مورد بررسى قرار مى‌گيرد. در اين بخش كوشش شده است تا از پيچيده‌سازى و بيان رياضى مباحث تحليلى تا حد ممكن پرهيز شود. به همين علت مباحث رياضى و آمارى به پيوست‌هاى اين بخش منتقل شده است.

سرانجام در بخش سوم، نویسندگان يكبار ديگر به بحث سرمايه اجتماعى در ايران بازمى‌گردند اما اين‌بار مباحث به صورت تحليلى ارایه مى‌شوند تا دانشجويان علوم اجتماعى و اقتصاد و نيز متخصصان اين حوزه بتوانند بحث را تا سطح عميق‌ترى دنبال كنند. 

كتاب «چرخه‌های افول اخلاق و اقتصاد» با شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه و بهای 19 هزار تومان از سوي انتشارات طرح نو منتشر شده است.

كتاب اخلاق حرفه‌اي در كتابداري و اطلاع‌رساني

به نقل از پیشخوان روزنامه شرق(كتاب (14))، كتاب اخلاق حرفه‌اي در كتابداري و اطلاع‌رساني در 15 درس به رشته تحرير در آمده است. در اين كتاب نويسندگان (قراملكي، درخشاني و شريف‌آبادي) سعي دارند اخلاق حرفه‌اي در كتابداري و اطلاع‌رساني را در دو رهيافت كلي منابع انساني و سازماني توسعه، مورد بررسي قرار بدهند. رهيافت نخست به بحث در مورد تعهدات و مسووليت‌هاي اخلاقي كتابداران و كارشناسان اطلاع‌رساني مي‌پردازد و مرام اخلاقي منابع انساني در اين حرفه را تدوين مي‌كند و رهيافت دوم، اخلاق كتابخانه و مركز اطلاع‌رساني به عنوان يك سازمان را به ميان مي‌آورد و ارزش‌ها و اصول اخلاقي در كتابخانه و مركز اطلاع‌رساني و مسووليت‌هاي اخلاقي اين سازمان‌ها را تدوين مي‌كند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، احد فرامرز قراملکی مولف اثر گفت: این کتاب محصول  همکاری بین‌رشته‌ای بوده و یک استاد رشته کتابداری و اطلاع رسانی، یک کتابدار حرفه‌ای و من به عنوان فردی که در حوزه اخلاق حرفه ای کار کرده‌ام، نوشته شده است.

وی ادامه داد: بعد از دو سال این کتاب به چاپ رسیده و حاصل کار گروهی و بین‌رشته‌ای است. کتاب فرض می‌گیرد که کتابداری و اطلاع رسانی یک حرفه است و این را در مقابل مفهوم شغل قرار می دهد. در واقع ما بین شغل و حرفه در کتاب تمایز قایل می شویم.

وی افزود: با توجه به بعد کاربردی این حوزه، نگاه من این است که در میان دانش، مهندسی و مدیریت این حوزه را باید مدیریت تلقی کنیم بنابراین با نگاه مدیریت سراغ مسایل اخلاقی در این حرفه رفتیم.

این استاد دانشگاه تهران با بیان این که دو نوع نگاه مدیریتی داریم، افزود: یک نگاه به مدیریت منابع انسانی بر می گردد و نگاه دیگر مرتبط به مدیریت استراتژیک و راهبردی است.

وی اضافه کرد: ما با نگاه دومی به سراغ این موضوع رفتیم و رویکرد ما این است که باید رهیافت مدیریت استراتژیک و راهبردی به حرفه کتابداری داشته باشیم؛ این نگاه یک نگرش سیستمی برای ما می آورد و کتابدار را عضوی مهم اما در سیستم می‌بیند، بنابراین اخلاقی بودن یا نبودن او در سیستم معنا و زمینه پیدا کرده و ممکن است به مانع برخورد کند.

قراملکی با اشاره به اخلاق سازمانی در حرفه کتابدرای و اطلاع‌رسانی در این کتاب گفت: در جامعه ما در قالب حرفه ها وقتی سخن از اخلاق می رود، رهیافت ما فردگرایانه و متوجه اخلاقی بودن کارکنان است؛ ما اخلاق پزشکی را به اخلاق پزشکان متوجه می کنیم و اخلاق مدیریت را به اخلاق مدیران! این نگاه به ما آسیب می زند.

وی یادآور شد: در حالی که افراد در سیستم ها کار می کنند و اگر سیستم ها با ساختارشان و قوانینشان اخلاقی باشند یا نباشند بر عملکرد اخلاقی کتابداران، مدیران و ... تاثیر می‌گذارد.

مولف کتاب «اخلاق حرفه ای در کتابداری و اطلاع‌رسانی» افزود: روزگار ما روزگار سیطره سازمان‌ها بر اشخاص است؛ ممکن است بگویند اشخاص سازمان‌ها را درست می‌کنند، در حالی که گاهی سازمان‌ها موجب غرق شدن افراد می‌شوند.

وی ادامه داد: بعد از کتاب «اخلاق سازمانی» که انتشارات سرآمد چاپ کرد و یک نگرش سیستمی را به صورت عمومی منتشر کرد، این کتاب اولین اثری است که اخلاق سازمانی را نشانه رفته و معتقد است باید سازمان را اخلاقی کرد.

قراملکی اضافه کرد: در این کتاب همکاران ما کمک‌های بسیاری کردند که بتوانند معضلات اخلاق سازمانی را در حرفه کتابداری بررسی کنند. در این کتاب مبنای ما نیز برای تعریف اخلاق رعایت حقوق افراد و شناختن آن است.

در پایان با حضور سعید رضایی شریف آبادی و لعبت درخشانی، دیگر مولفان این اثر، کتاب «اخلاق حرفه ای در کتابداری و اطلاع‌رسانی» رونمایی شد. این کتاب را انتشارات سمت با بهای 4 هزار تومان منتشر کرده است.

در بخش دیگری از این مراسم همچنین از حامیان این انجمن مانند خبرگزاری کتاب ایران(ايبنا)، خانه کتاب، کتابخانه ملی، نشر چاپار و ...  قدرداني شد.

یازدهمین مجمع عمومی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، روز گذشته 30 فروردین در کتابخانه ملی برگزار شد.

منبع:

روزنامه شرق

خبرگزاری کتاب

کتابچه ی اخلاق جهانی، یک تصور و تحقق آن


تازه ترین اثر «هانس کونگ» متفکر شهیر و برجسته ترین الهیدان معاصر جهان مسیحیت، تحت عنوان«کتابچه ی اخلاق جهانی، یک تصور و تحقق آن»اخیرا به بازار کتاب آلمان عرضه شد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در پشت جلد این کتاب به نقل از نگارنده ی آن آمده است: این جامعه ی واحد جهانی نیاز به معیارها، ارزش ها، آمال و اهدافی ارتباط دهنده و لازم الاجراء دارد.

هانس کونگ در این کتاب که با همکاری «گونتر گبهاردت» (Günther Gebhardt) و اشتفان شلِنزُگ (Stephan Schlensog) تألیف شده به شرح و بسط موارد ذیل پرداخته است:

یک تصور آینده نگر

اخلاق جهانی چیست؟

اخلاق جهانی به مثابه یک فرصت

یک عصر جهانی یک اخلاق جهانی را می طلبد

اخلاق جهانی جهت اجتناب از بحران

ارزش های دمکراتیک و اخلاقی

تشریک مساعی، با وجود تمام اختلافات

توضیح درباره ی سوء تفاهم ها

پروژه ی اخلاق جهانی تنها طرحی دینی نیست، بلکه پروژه ای اخلاقی- عمومی است.

اخلاق جهانی خود را به اخلاق فردی محدود نمی سازد، بلکه در هر زمان، برای تمام انسان ها و مؤسسات اعتبار دارد. 

«کتابچه ی اخلاق جهانی، یک تصور و تحقق آن» (Handbuch Weltethos; Eine Vision und ihre Umsetzung) اثر «هانس کونگ» (Hans Küng)، در قطع جیبی، در 239 صفحه به زبان آلمانی از سوی انتشارات «پیپر» (Piper) در سال 2012 در شهرهای «مونیخ» (München) و «زوریخ» (Zürich) در سطحی محدود انتشار یافته و  به شماره ی ASIN: B007EQT53G و به قیمت 99/9 یورو به بازار کتاب کشورهای آلمانی زبان ارائه شده است.

منبع: روابط عمومی رایزنی فرهنگی ج. ا. ایران در آلمان

----------------

مطالب مرتبط:

دين و اخلاق در نگاه هانس کونگ

لوینـــاس و پــدیــدارشنــاسی اخـــلاق



مسعــــود علیــــا از جمله متفکران ایرانی‌ست که به صورت تخصصی اندیشه لویناس را مورد توجه قرار داده و رساله دکترای خود را با عنوان «شرط امکان اخلاق در اندیشه‌ی لویناس» تدوین کرده‌است. امانوئل لویناس فیلسوف یهودی فرانسوی زاده لیتوانی است.

سایت موسسه پرسش خبر از برگزاری دوره‌ای درباره‌ی "امانوئل لوینـــاس" می‌دهد؛ و استاد این دوره: "مسعــــــود علیــــــــا" است.

عنوان دوره: "لوینـــاس و پــدیــدارشنــاسی اخـــلاق"
شروع دوره: 23 خردادماه 1391
زمان: از ساعت 17 الی 19

مکان: موسسه پرسش: خیابان ولیعصر؛ بالاتر از پارک ساعی؛ کوچه ساعی یکم؛ پلاک 7؛ زنگ دوم.

سایت موسسه پرسش اطلاعات تکمیلی مباحث مطروحه در این دوره را به شرح زیر توضیح داده‌است:
لویناس و پدیدارشناسی اخلاق

این دوره به بررسی رویکرد پدیدارشناسانه لویناس، فیلسوف فرانسوی، به اخلاق اختصاص دارد و مباحث زیر را به ترتیب دربرخواهد گرفت: نسبت لویناس با پدیدارشناسی با تکیه بر عناصر پدیدارشناسانه تفکر او؛

جایگاه غیریت یا دیگربودگی در اخلاق لویناس ؛

معنای خاص اخلاق نزد او (اخلاق به منزله فلسفه اولی)؛

جایگاه مقولات سوبژکتیویته ، چهره ، زبان ، مسئولیت ، اختیار ، دیگرآیینی ، و شر در اندیشه اخلاقی لویناس.

منابع:
Emmanuel Levinas,Totality and Infinity

Emmanuel Levinas,Otherwise Than Being or Beyond Essence

جهت ثبت نام و حضور در کلاس با روابط عمومی موسسه تماس حاصل فرمایید

تلفن : 88658603 - 88658604 - 88658605

کتاب زندگی خوب: زندگی اخلاقی فردی در جهانی غیراخلاقی

منبع: خبرگزاري کتاب

«زندگی خوب» عنوان کتابی فلسفی است که از سوی سایت پابلیشرز ویکلی به عنوان یکی از بهترین کتاب های غیرداستانی ماه ژوئن انتخاب شده است.-
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پابلیشرز ویکلی، کتاب «زندگی خوب: زندگی اخلاقی فردی در جهانی غیراخلاقی» نوشته چریل مندلسون کتابی پرقدرت درباره اندیشه اخلاقی است.
 
نویسنده در این کتاب با ترسیم نقشه جغرافیایی اخلاقی، روش های دستیابی به یک زندگی خوب و اخلاقی را دنبال می کند. در این کتاب مندلسون به تصحیح تصورات نادرست درباره اخلاقیات می پردازد و مطرح می کند که واژه «اخلاق» از عدم وضوحی که توسط حقوق سیاسی بر آن تحمیل شده، دچار سوء برداشت شده است. او در تحلیل‌های خود بی‌طرف باقی نمی ماند از شخصیت های مختلفی از دیک چینی تا دیوید ممت نام می برد، که به نوعی موجب تغییر بار معنایی اخلاقیات توسط مسایل سیاسی شده اند. 

مندلسون که استاد فلسفه در کالج بارنارد است، به دوره بندی اخلاق به سه دوره پیشا اخلاقی، ضد اخلاقی و فساد می پردازد و شکنجه و سقط جنین را در بخش اخلاق کاذب قرار می دهد. 

در 10 فصل، او به بررسی اخلاقیات در ارتباط با دموکراسی، خانواده، پول و فرهنگ می پردازد و نقل قول هایی از هیوم، لئونارد کوهن، نیچه و دیگران نیز به کمک نویسنده می آیند تا تئوری های خود را تقویت کند. او با آوردن مثال های ادبی از شکسپیر، دیکنز و خواهران برونته این کار را تعمیق می بخشد و قانون و زندگی را از زاویه ای دیگر زیر ذره بین می گذارد. 

این کتاب از سوی انتشارات بلومزبری در 320 صفحه و به قیمت 25 دلار منتشر شده است.

کتاب مبانی و رهیافت‌های اخلاق زیست‌محیطی




منبع خبر: خبرگزاري کتاب

«مبانی و رهیافت‌های اخلاق زیست‌محیطی» عنوان كتابي است كه به‌تازگي از سوي موسسه حكمت و فلسفه ايران منتشر شده و در پي آشناسازي علاقه‌مندان با مفاهیم و ایده‌های اولیه اخلاق زیست‌محیطی است.
به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از پایگاه خبری موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، چگونگی تعامل انسان با طبیعت از جمله مسايلی است که زندگی بشر امروز را به چالش کشیده است. اندیشمندان و متخصصان محیط زیست در سراسر جهان در تلاشند تا رفتار مناسب انسان با طبیعت و محیط زیست را به نحوی تبیین کنند که ضمن تضمین بقای انسان بر کره خاکی، تنوع زیستی و زیباشناختی چشم‌اندازهای طبیعی نیز حفظ شود. 

بسیاری بر این باورند که حفاظت موثر از محیط زیست به چگونگی ارزش‌گذاری آن ارتباط دارد. آنان معتقدند هنگامی محیط زیست طبیعی از صدمات انسان مصون خواهد ماند که مهارهای مناسب درونی مانع وی از انجام رفتارهای ناشایست با طبیعت شود. به بیان دیگر، چاره کار در پایبندی به اصول و معیارهای هنجاری مناسب است که بهترین آن‌ها را می‌توان در اخلاق جست‌وجو کرد. هنجارهای اخلاقی در حفاظت از محیط زیست، تحت مبحث اخلاق زیست‌محیطی مورد بررسی قرار گرفته‌اند که هدف از آن، شناسايی معیارهای درست و نادرست اخلاقی در رفتار انسان با محیط زیست است.

با توجه به نوپا بودن مباحث اخلاق زیست‌محیطی در ایران، نیاز است تا جنبه‌های مختلف آن روشن شود. به همین دلیل، کتاب حاضر که برگرفته از رساله دکتری يكي از نويسنده‌هاي آن است، به نحوی تنظیم شده ‌است تا علاقه‌مندان را با مفاهیم و ایده‌های اولیه اخلاق زیست‌محیطی آشنا كند.

فصل نخست کتاب ضمن بیان تعریف و محدوده اخلاق زیست‌محیطی، به ناتوانی راه‌حل‌های به کار رفته در حل بحران‌های زیست‌محیطی اشاره می‌کند و با ذکر دلایل این ناتوانی، به اهمیت و ضرورت طرح اخلاق زیست‌محیطی در مقابله با این بحران‌ها می‌پردازد. 

فصل دوم، اختصاص به مبانی اخلاق و اخلاق زیست‌محیطی و ارتباط آن‌ها با یکدیگر دارد. فصل سوم به کانون‌های ارزش ذاتی و رهیافت‌های ارايه شده در اخلاق زیست‌محیطی ‌پرداخته است. در این فصل، هر کدام از این رهیافت‌‌ها توضیح داده شده‌اند و هر رهیافت از منظر دو پرسش اساسی اخلاق مورد بررسی قرار گرفته‌اند. 

فصل چهارم كتاب به‌ طور اختصاصی به کانون ارزشی دین‌محور می‌پردازد و با طرح ضرورت استفاده از سنت ادیان در تبیین اخلاق زیست‌محیطی، به ایرادهای وارد شده به ادیان ابراهیمی در حفاظت از محیط زیست پاسخ می‌دهد. در فصل پنجم، اخلاق زیست‌محیطی اسلامی و ویژگی‌های آن بررسی می‌شود و بر مبنای آن، یک رهیافت جدید در اخلاق زیست‌محیطی با نام «خودبوم‌شناسی» معرفی و شرح داده شده است. در نهایت، فصل ششم کتاب به جمع‌بندی و ارايه چند رهنمود، براي انجام پژوهش و آموزش درباره اخلاق زیست‌محیطی، بر مبنای رهیافت خودبوم‌شناسی پرداخته است. ‌

کتاب «مبانی و رهیافت‌های اخلاق زیست‌محیطی» به قلم احمد عابدی‌سروستانی و منصور شاه‌ولی با نظارت سیدمصطفی محقق‌داماد و ويراستاي شهين اعواني، با شمارگان 500 نسخه و به بهای 50000 ریال از سوي  انتشارات موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد.

کتاب اخلاق نگارش

به همت انجمن قلم حوزه، کتاب اخلاق نگارش با هدف تبیین و تشریح اخلاق و فرهنگ و اصولي كه نوشته را بهداشتي و پاكيزه و سنجيده مي‌كند به قلم آفای محمد اسفندیاری منتشر شد.

آقای محمد اسفندياری، نگارنده کتاب؛  در ابتدای مقدمه، هدف از نگارش این کتاب را اینگونه بیان کرده که در سده­‌هاي گذشته، نگارش کتاب، در باره دستور زبان فارسي، چندان محل اعتنا نبود، اما در عصر حاضر و با رونق گرفتن نويسندگي، به اين مهم اهتمام شد و چندين کتاب به قلم آمد تا اين که روشن شد با دستور زبان فارسي هم نمي توان نويسنده پروراند و به ناچار کتاب‌هايي در باره آيين نگارش نوشته شد و بعد از گذشت مدت زماني، اکنون آشکار شده که اين دو نيز براي نويسندگي قابل اکتفا نيست لذا بايد تدبيري ديگر انديشيد که در همين رابطه، موضوع پيشنهاد شده از سوي نويسنده کتاب، «اخلاق نگارش» است.

نویسنده در ادامه آورده است: «اخلاق نگارش، متضمن مباحثي است كه در كتاب‌هاي آيين نگارش، بررسي نمي‌شود. در اين باب، سخن از كلمه و جمله و نثر و ادبيات نيست، سخن از اخلاق و فرهنگ و اصولي است كه نوشته را بهداشتي و پاكيزه و سنجيده مي كند».

محمد اسفندياري در بخش ديگري از مقدمه کتاب خود با بيان ويژگي هاي اخلاق نگارش و آداب نويسندگي تأکيد می‌کند که: در اخلاق نگارش سخن از «آداب نويسندگي» و «فرهنگ نگارش» است؛ يعني از شايسته‌ها و ناشايسته‌هاي اخلاقي در نويسندگي، و بايدها و نبايدهاي فرهنگي آن.

موضوع آيين نگارش، «ادب درس» است و موضوع اخلاق نگارش، «ادب نفس».

در آیین نگارش، از «ادبيّات نوشتن» سخن مي رود و در اخلاق نگارش، از «ادب نوشتن».

به تعبیر ديگر گفته، موضوع آيين نگارش، «سخن درست گفتن» است و موضوع اخلاق نگارش، «درست سخن گفتن» است.

در اينجا سخن از نثر نويسنده نيست، بلكه سخن از نويسنده نثر است.»

ادبیات ارتجالی، از بیشترنویسی تا بهترنویسی، بازنویسی بهتر از بسیار نویسی، مهلتی بایست تا خون شیر شد، (بحثی در کتاب‌های شاهکار) دیکته و انشاء، مغالطه توسل به ادبیات و... سرفصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهد.

کتاب «اخلاق نگارش» به قلم محمد اسفندیاری، در 250 صفحه، با شمارگان 2 هزار نسخه و به قیمت 5 هزار تومان از سوی انتشارات نور مطاف عرضه شده است

علاقمندان می‌توانند برای تهیه این کتاب، با انجمن قلم حوزه، به نشانی قم، بلوار جمهوری اسلامی، کوچه 2، انجمن‌های علمی حوزه مراجعه و یا با شماره تلفن: 2921314-0251 تماس بگیرند و یا با کانون نویسندگان قم، به نشانی قم، خیابان شهدا، کوچه 22، پلاک 72 مراجعه و یا با شماره تماس: 7831388-0251  ارتباط برقرار کنند.

منبع: مرکز خبر حوزه


بررسي رابطه اخلاق و دين در «كتاب ماه دين»

منبع: خبرگزاري کتاب

يكصد‌و هفتادوششمين شماره «كتاب ماه دين» منتشر شد. «روش‌ها و پارادايم‌هاي بررسي رابطه اخلاق و دين»، «نقد و بررسي كتاب «اخلاق سكولار» و نقدي بر ترجمه كتاب «الهيّات سياسي» از جمله مقاله‌هاي كتاب ماه ‌دين ويژه خرداد ماه است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، سيد‌هدايت جليلي، سردبير اين نشريه در سرآغاز آن نوشته است: «عالمان دين از ديرباز براي دين سه ركن قائل بودند؛ اعتقادات، اخلاقيات و احكام. برفرض قبول اين امر، در اين‌باره اين پرسش مطرح است كه اين سه ركن چه نسبتي با يكديگر دارند؟ آيا در عرض هم هستند؟ يا در طول هم؟ آيا اين سه، هم‌ارز هستند يا از ارزش يكسان برخوردار نيستند؟ چنين به نظر مي‌آيد كه در نظام دين‌‌شناسي عالمان اين سه ركن هم‌ارز نباشند و يكي‌ مقدمه آن ديگري باشد.»


«روش‌ها و پارادايم‌هاي بررسي رابطه اخلاق و دين» به قلم جي اسكات ديويس، نخستين مقاله اين نشريه به ضرورت بررسي روش‌شناختي رابطه اخلاق و دين تاكيد دارد. نويسنده با نقد نوع‌شناسي‌هاي قبلي كه مبتني بر غايت‌شناسي، نتيجه‌گرايي، سودگرايي و شهودگرايي‌اند، سه پارادايم تازه را براي بررسي رابطه دين و اخلاق معرفي ‌ مي‌كند كه عبارتند از «پارادايم حقوقي»، «پارادايم شخصيت» و «پارادايم اقتصادي».

نگارنده اين مقاله با فراوان دانستن نمونه‌هاي پارادايم‌هاي حقوقي مي‌نويسد: «در سنت يهودي، خداوند قانون يا تورات را به صورت شفاهي و مكتوب در صحراي سينا به موسي ابلاغ كرد. تورات نقطه اوج قانون‌گذاري خداوند براي بشريت است.»

آرش جمشيد‌پور در بخش بررسي كتاب ترجمه كتاب «الهيّات سياسي» مورد نقد قرار داده است. اين كتاب با ترجمه «ليلا چمن‌خواه» در سال 1390 از سوي انتشارات نگاه منتشر شده ‌بود. او در توضيحي در ابتداي مقاله‌ نقادانه خود مي‌نويسد: «براي آن‌كه نقد حالت ذوقي و سليقه‌اي نداشته باشد و شكلي عيني به خود بگيرد تلاش كرده‌ام نقدم را با استدلال همراه كنم. در ضمن در بعضي موارد كه معادل‌گزيني مترجم را خطا دانسته‌ام با ارجاع به فرهنگ لغت معناي درست واژه را نشان داده‌ام.»

«تفسير پژوهي‌هاي جامع» عنوان تنها گزارش رساله اين شماره كتاب ماه دين است. «سيدهدايت جليلي سنزيقي» نويسنده اين رساله در بخش برآند و نتايج مي‌نويسد: «با سربرآوردن جريان نوپديد تفسير پژوهي در مغرب زمين و بازتاب آن در جهان اسلام، پاره‌اي از دانشمندان مسلمان كه از روايت گولدتسيهر از تفسير در جهان اسلام ناخشنود بودند، در پي ارايه روايت بومي از جريان‌هاي تفسيري قرآن برآمدند، اما در به‌دست دادن چنين روايتي، ملاحظات نحله‌اي و مذهبي خود را به‌كار بستند و ساحت تفسيرپژوهي و تاريخ تفسير را به صحنه گسترده‌اي در ميان آوردن تفاسير «خودي» و «ديگري» و مشروعيت بخشي به يكي و مشروعيت‌ستاني از ديگران بدل كردند.»

كتاب‌هاي «ظواهر آيات قرآن مجيد و حجيت آن» نوشته دكتر صديقه ميرشمسي، «پژوهشي در ترجمه‌هاي برتر قرآن كريم» نوشته محمدعلي كوشا و «پژوهشي درباره انجيل و مسيح» نوشته سيدمحمدحسين كاشف‌القطاء از جمله كتاب‌هايي‌اند كه در تازه‌هاي نشر اين شماره از كتاب ماه دين ديده ‌مي‌شوند.

يكصدوهفتادوششمين شماره ماهنامه تخصصي اطلاع‌رساني و نقد و بررسي كتاب با عنوان «كتاب ماه دين» در 120 صفحه و به بهاي 15 هزار ريال روانه بازار نشر شد. اين مجله به اهتمام خانه كتاب منتشر و در كتابفروشي‌ها و روزنامه‌فروشي‌ها توزيع مي‌شود.

----------------

مطالب مرتبط:

magiran شماره176  

نقدي بر مقدمه و موخره ترجمه «فايده گرايي» جان استوارت ميل/نعل باژگونه

شیرزاد پیک حرفه

منتشر شده در ویژه‌نامه روزنامه شرق، 13 اسفند 1390

دانلود فایل pdf 1

دانلود فایل pdf 2

-------------------

مطالب مرتبط:

كتاب «مرزهاي اخلاق» منتشر شد

کتاب «فائده گرایی» اثر جان استیوارت میل

فصلنامه پژوهشي پژوهشنامه اخلاق - سال اول \ شماره 1 \ پاییز 1387(قابل دانلود)

اخلاق فضيلت‌مدار و نسبت آن با اخلاق اسلامي

سيدحسن اسلامي

چالش‌های معاصر بر اخلاق دینی

محمد لگنهاوسن

استقلال اخلاق، مبنايي براي سکولاريسم

محمد سربخشي

نسبت اخلاق و دين در فلسفه كانت

قدرت‌الله قرباني

اخلاق فضيلت و اخلاق ديني

زهرا خزاعي

اخلاق چگونه می‌تواند وابسته به دین باشد؟

برنو نیدرباخر

---------------------

مطالب مرتبط:
فصلنامه پژوهشي پژوهشنامه اخلاق شماره (4 و 9) (قابل دانلود)

فصلنامه پژوهشي پژوهشنامه اخلاق(سال سوم \ شماره 11 \ بهار 1390) (قابل دانلود)

تقریر حقیقت یا تقلیل مرارت، وجه اخلاقی و تراژیک زندگی روشنفکری

دوست عزيزي اطلاع دادند که زمانی مقاله ای در نقد و نظر (ش 21 و 22 ص 160) چاپ شد با عنوان «مشکل تحدید عقل و آزادی در نهضت روشنگری» نوشته جیمز اشمیت.

مدیران نقد و نظر مقاله یادشده را که  در نقد روشنگری آلمان و گوشزد کردن عواقب بد آن بود، داده بودند به آقایان سعید زیباکلام و مصطفی ملکیان که نظر خودشان را در این باره بدهند و در ابتدای مقاله نوشته بودند:
نوشتار پیش رو، ابتدا توسط مترجم محترم در اختیار جناب آقای دکتر سعید زیبا کلام قرار گرفته است و ایشان نیز پس از مطالعه و ارائه برخی نظرات خویش در پایان مقاله، آن را جهت اظهارنظر به جناب آقای ملکیان ارائه کرده‏‌اند. نظرات دکتر زیباکلام در همین شماره و در پایان مقاله، تحت عنوان «ضمیمه‏» خواهد آمد و پاسخ جناب آقای ملکیان به این نظرات، انشاءالله در شماره بعد نقدونظر به محضر خوانندگان ارجمند عرضه خواهد شد.
نظر آقای زیباکلام ضمیمه همان مقاله چاپ شد. (ص 183 تا 185 ) اما نظر آقای ملکیان به رغم وعده مدیران مجله، در نقد ونظر منتشر نشد و به جای آن سر از مجله آفتاب در آورد و شد همان مقاله معروف تقریر حقیقت یا تقلیل مرارت، وجه اخلاقی و تراژیک زندگی روشنفکری. البته آقای ملکیان هیچ اشاره ای به شأن نزول این مقاله اش نکرده است و خیلی ها هم نمیدانند که این مقاله ناظر است به مقاله جیمز اشمیت و ضمیمه آن از آقای سعید زیباکلام.

مجله نقــد و نـــظر ـ شماره 21و22 ـ زمستان 78 و بهار 1379 - ويژه عرفان و حكمت امام خمينى

كتاب اخلاق فناوري اطلاعات

منبع: ديپنا

«اخلاق فناوری اطلاعات» عنوان کتابی است که به قلم دکتر حمید شهریاری منتشر شده است. انتشارات دانشگاه قم این کتاب را به تازگی منتشر کرده و به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در زبان فارسی، اخلاق کاربردی به ویژه اخلاق فناوری اطلاعات دچار فقر منابع است، این کتاب با استقبال خوبی مواجه شود. شهریاری پیش از  این نیز آثاری در زمینه فلسفه اخلاق داشته؛ از آن جمله می‌توان به «فلسفه اخلاق در تفکر غرب» اشاره کرد که در شمار کتاب‌های برگزیده سال بود. او در مقدمه کتاب جدیدش می‌نویسد: «توسعه علوم انسانی در دنیای غرب کاری حدوداً سیصد ساله بوده است و ما نباید تصور کنیم که با تکاسل و تعجیل می‌توانیم گوی سبقت را در تولید فرآورده‌های علمی در این حوزه از آنان برباییم.» با این وجود، کتاب حاضر،که حاصل مطالعات نویسنده در این حوزه و نیز تجربیاتی است که او در عرصه سمت‌های اجرایی‌اش در این سالها داشته، گام خوبی در جهت آشنایی و نیز توسعه اخلاق فناوری اطلاعات است.

اخلاق فناوری اطلاعات، به تصریح نویسنده در مقدمه، کتابی درسی است که برای دانشجویان علوم انسانی و نیز دانشجویان رشته‌های فنی مرتبط با فناوری اطلاعات تألیف شده در عین حال مدیران و علاقه‌مندان به این مباحث نیز می‌توانند از این اثر در جهت ارتقای دانش خود در این حوزه بهره ببرند. فصل اول و دوم کتاب، شامل بحث‌های کلی، تعریف‌ها و تاریخچه است؛ تعریف علم اخلاق، تقسیم‌بندی مباحث اخلاقی و تعریف فناوری اطلاعات، هریک هرچند نه چندان دقیق، در فصل اول، مورد بحث قرار گرفته‌اند و نویسنده، تا حدودی شتابزده از آنها عبور کرده‌ است. شاید به جای پرداختن به بحث‌ غیر ضروریِ – البته در این کتاب- شباهت و تفاوت فقه و اخلاق، شایسته بود با تحلیل‌ها و مثال‌ها و ارجاعات بیشتر، برکیفیت و دقت مباحث  این فصل، افزوده می‌شد. در فصل دوم، تاریخچه‌ای اجمالی از فناوری اطلاعات و ارتباطات، اینترنت در جهان و ایران و نیز اخلاق فناوری اطلاعات ارائه شده است. در ضمنِ این تاریخچه، نویسنده کوشیده ‌است، تا با بیانی هرچه روان‌تر اصطلاحات و مفاهیم اصلی را تعریف کند. این کوشش در برخی از موارد با برابرنهادهای فارسی همراه بوده که فارغ از هرگونه بحثی درباره چگونگی یا درستی و نادرستی انتخاب و ساخت واژگان، کاری مهم و درخور توجه است. در آخرین بند این فصل مباحث اخلاق رایانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات به اجمال تشریح و تدوین شده و از رهگذر این بحث در فصل سوم موضوع حریم خصوصی و بایدها و نبایدهای اخلاقی مرتبط با فناوری اطلاعات در این باب مورد بحث قرار گرفته است.

 نسبت حریم خصوصی با الزامات شهروندی و ارتباط آن با اهداف سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی، مباحثی است که فصل سوم با آنها آغاز شده است. این بحث‌ها چالش‌برانگیزترین پرسش‌ها را در برابر فیلسوفان اخلاق نهاده‌اند و با وجود اینکه نویسنده بیشتر درصدد گزارشی اجمالی از این مباحث بوده، اما به ناچار گاه وارد جزئیاتی نیز شده است که نه تنها از کیفیت علمی متن نکاسته بلکه آن را از یکنواختی درآورده و مخاطب را تا حد زیادی به تأمل وادار می‌کند. پرسش‌هایی از این دست که «محدوده حریم خصوصی تا کجاست؟» یا «چه عواملی سازمان‌ها را اخلاقاً مجاز می‌کند تا به این محدوده وارد شوند؟» در خلال بحث، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم خواننده را درگیر می‌کنند. از مباحث مهم این فصل، ارزش‌گذاری حریم خصوصی است که در ذیل آن به ارزش ذاتی حریم خصوصی و نیز به احکام فقهی و اخلاقی که در باب ارزش ِحوزه‌های مختلف حریم خصوصی وجود دارد، اشاره شده است. بخش پایانی این فصل، تحت عنوان «دلایل عقلی و نقلی حق حریم خصوصی» با صبغه‌ای کاملاً دینی به کاوش در لابلای متون دینی –قرآن و روایات- اختصاص یافته است و احکام فقهی و اخلاقی موجود در متون دینی درباره حریم خصوصی بررسی شده است.

  امنیت، امنیت اطلاعات، ارکان امنیت اطلاعات و ابعاد و حوزه‌های امنیت در فضای سایبر، مهمترین عناوین فصل چهارم‌اند. سه رکن امنیت اطلاعات یعنی محرمانگی، تمامیت و دسترسی به اطلاعات در ضمن تعریفی که برای امنیت ارائه شده  معنادار است: «وصف و حالتی در انسان و مکان و اموری مانند آن که حاصل ایجاد و حفظ اقدامات حمایتی و حفاظتی برای مصونیت از افعال خصمانه و عوامل خطرناک است.» اما با وجود بحث نسبتاً جامعی که درباره ارکان امنیت اطلاعات صورت گرفته، جای این بحث همچنان خالی مانده که مشخصاً ارتباط تعریف پیش‌گفته با ارکان امنیت اطلاعات چیست و با تلفیق این دو چه تعریفی از عنوان «امنیت اطلاعات» می‌توان ارائه داد. نیمه دوم این فصل به ابعاد و حوزه های امنیت در فضای سایبر می‌پردازد. امنیت فیزیکی، امنیت اطلاعات در فضای سایبر، امنیت زیرساخت های ارتباطاتی و امنیت فرهنگی- اجتماعی، عناوین این بخش‌اند. در پایان این فصل امنیت در اسلام با تکیه بر قرآن و روایاتی از پیامبر و امامان مطرح شده است.

  فصل پنجم با عنوان «حقوق مالکیت فکری»، بنیادها، موضوعات اصلی و ادله حقوق مالکیت فکری را بررسی می‌کند و نهایتاً لابلای قوانین و مقررات ایران را به جستجوی حقوق مالکیت فکری، می‌کاود. هرچند نویسنده با بررسی قلمرو (یا موضوعات اصلی) مالکیت فکری و ادله حقوق مالکیت فکری، اطلاعات خوبی را در اختیار خواننده کتاب قرار می‌دهد، اما در عین‌حال مهمترین موضوع این فصل یعنی بنیادهای اخلاقی حقوق مالکیت فکری که در ذیل اخلاق فناوری اطلاعات می‌گنجد، کاملاً نادیده گرفته شده و این فصل مبدل به گزارشی حقوقی با کمترین صبغه اخلاقی شده است. «پالایش محتوا» عنوان فصل ششم است که اخلاق سانسور را دربرگرفته. بخش نخست این فصل سیاست‌های پالایش محتوا، اقسام و تعریف آن را در بر دارد و بخش دوم به اخلاق سانسور و فیلتر اطلاعات می‌پردازد. اخلاق سانسور صرفاً پالایش محتوا درباب هرزه‌نگاری را مورد بحث قرار داده و بحث مهمِ اخلاقی یا غیر اخلاقی‌بودنِ سانسورِ اطلاع‌رسانی اجمالاً در ذیل تعریف سانسور، مورد اشاره قرار گرفته است.

 شاید اقتضائات خاص نگارش کتابی درسی درباره اخلاق فناوری اطلاعات، موجب فقدان یا اجمال برخی از مباحث در این کتاب شده است و البته هیچ یک از این انتقادات چیزی از ارزش این اثر که گام مؤثری در جهت توسعه و پرورش دانش در این حوزه است، نکاسته. با این وجود نمی‌توان کم‌دقتی ناشر محترم در نگارش عنوان لاتین کتاب و عنوان نویسنده در پشت جلد را نادیده گرفت. درج صحیح شهرت نویسنده و نیز واژه «تکنولوژی» در پشت جلد تنها به نگاه دقیق یک ناظر کیفی نیازمند بوده که حتماً در چاپ‌های بعدی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

علي  مهجور 

دو لینک جدید برای دانلود کتاب/مقاله

برای دانلود کتاب:

http://en.bookfi.org

برای دانلود مقاله:

http://ebookpp.com/

همايش بين المللي «اخلاق و اديان»

به نقل از وبلاگ اندكي انديشه (حسينعلي رحمتي)

همايش بين المللي «اخلاق و اديان» قرار است در اسفندماه 1391 برگزار شود. تاريخ ارسال چكيده مقالات تا 31 خرداد 91 و ارسال اصل مقالات تا 31 شهريور است.

براي اطلاع بيشتر درباره اين همايش و ارسال مقاله به سايت آن مراجعه فرماييد. پوستر همايش را در اينجا ببينيد.

محورهاي همايش:

1 - مبانی معرفتی اخلاق
- دین و اخلاق
- عقلانیت و اخلاق دینی
- جایگاه عواطف و احساسات در اخلاق دینی
- ارزیابی مکاتب اخلاقی از منظر دینی
- اطلاق و نسبیت ارزش های اخلاقی در ادیان
- معنا و امکان اخلاق واحد جهانی
- نقدهای متفکران سکولار بر اخلاق دینی
- و ...

2 - اخلاق در اسلام
- رویکردهای اخلاقی ( نقلی ، فلسفی ، عرفانی و ... )
- منابع اخلاقی در اسلام
- اسوه های اخلاقی
- نظام اخلاقی اسلام
- اخلاق ، حقوق و فقه اسلامی
- نقش اخلاق در تاریخ و تمدن اسلامی
- نقش اخلاق اسلامی در تحولات اندیشه اخلاقی متاخر
- و ...
3 - اخلاق در یهودیت و مسیحیت
- رویکردها و مکاتب اخلاقی یهودی ( فریسی ، صدوقی و ... )
- رویکردها و مکاتب اخلاقی ( اخلاق کاتولیک ، ارتودکس ، پروتستان و ... )
- منابع اخلاقی در یهودیت و مسیحیت
- نظام های اخلاقی یهودیت و مسیحیت
- و ...

4 - اخلاق در آیین های شرقی
- نظام های اخلاقی آیین های شرقی
- رویکرد اخلاقی فرق بودایی
- راههای نجات در اخلاق هندویی و بودایی
- منابع اخلاقی در هندوئیسم و بودیسم
- و ...

5 - ادیان و مسائل اخلاقی
- اخلاق پزشکی ( ژنتیک ، شبیه سازی ، آسان مرگی و ... )
- اخلاق محیط زیست
- اخلاق رسانه و فناوریهای اطلاعاتی
- اخلاق سیاسی
- اخلاق خانواده
- و ...