کتاب «خیر در آموزه تالستوی و نیچه»

مترجم کتاب «خیر در آموزه تالستوی و نیچه» گفت: بسیاری از اهالی حکمت و ادب معتقدند که نیچه و تالستوی در وادی اخلاق، دو قطب مخالفند و هیچ وجه اشتراکی میان آنان نیست؛ نیچه اخلاق‌ستیزی نستوه و تالستوی اخلاق‌گرایی ترشرو بوده‌اند. کتاب «خیر در آموزه تالستوی و نیچه» نیز می‌کوشد با بررسی تلقی تالستوی و نیچه از خیر در مراحل مختلف اندیشه‌ورزان، درستی عقیده بیان‌شده را بسنجد.-


سیاووش فراهانی مترجم کتاب «خیر در آموزه تالستوی و نیچه» در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: این کتاب دیدگاه و تلقی دو نویسنده بزرگ تالستوی و نیچه را درباره مفهوم خیر بررسی می‌کند.

وی ادامه داد: هر دو متفکر در دوران کاری خود در دو مرحله، تلقی خاصی از خیر داشته‌اند؛ تالستوی در اوایل و اواخر عمر کاری خود دو نوع تلقی از خیر داشته و نیچه نیز دقیقاً چنین وضعیتی را داشته است.

وی با بیان این‌که خیر مفهوم وسیعی دارد، افزود: خیر همواره همان معنایی که ما از آن در ذهن داریم، نیست و دایره وسیعی را دربر می‌گیرد اما آن‌چه که از خیر در این کتاب بیان شده، از دیدگاه این دو متفکر است. خیر در این اثر مفهومی است که از نگاه نیچه و تالستوی خوب محسوب می‌شود و آن‌ را به دیگران توصیه می‌کنند.

به گفته این مترجم فلسفه، شیستوف(نویسنده اثر) در این کتاب سعی می‌کند نشان دهد هر دوی این متفکران تا جایی فیلسوف هستند و بعد از آن تبدیل به موعظه‌گرانی می‌شوند که موعظه می‌کنند. عنوان فرعی کتاب نیز «فلسفه و موعظه» بود که من آن را از عنوان اصلی حذف کردم، چراکه ممکن بود این شائبه را ایجاد کند که نیچه فیلسوف است و تالستوی موعظه‌گر یا بالعکس. به همین دلیل این عنوان فرعی را حذف کردم، چراکه تالستوی و نیچه تا نقطه‌ای فیلسوف و پس از آن به یک موعظه‌گر تبدیل می‌شوند.

فراهانی در پاسخ به این سوال که آیا شیستوف درباره موعظه کردن این دو متفکر قضاوت مثبت یا منفی در کتاب داشته است، می‌گوید: شیستوف طبع عارفانه‌ای دارد و بنابراین، تلقی‌اش نسبت به همه چیز مثبت است و سعی می‌کند به کارها نگاه منفی نداشته باشد. او با نیچه ابراز همدردی می‌کند و می‌گوید که نباید به نیچه خرده بگیریم و شاید اگر نیچه می‌توانست ایمان بیاورد، شرایط بهتری داشت، چراکه ایمان گرامی‌ترین چیزی بود که می‌توانست در زندگی به او هدیه شود. با وجود این درباره نیچه قضاوت منفی نکرده است و با او همدردی می‌کند. بنابراین، شیستوف در کتاب خود موعظه کردن این دو متفکر را تایید نکرده است و البته به آن خرده هم نمی‌گیرد.

وی با اشاره به طرح دیدگاه داستایووسکی درباره خیر در این کتاب اظهار کرد: داستایووسکی نویسنده‌ای است که هم نیچه و هم تالستوی مفهوم خیر را از نگاه او تایید می‌کنند. بنابراین، شیستوف نگاه داستایووسکی را به مفهوم خیر در کتاب بررسی می‌کند.

این مترجم همچنین گفت: تالستوی معتقد است که برخی آثار او مانند رمان «آناکارنینا» تنها به دلیل مفهومی با عنوان هنر برای هنر نگاشته شده است و کارکردی برای توده‌ها ندارد. ویبه همین دلیل کتاب «هنر چیست؟» را می‌نویسد و می‌گوید که هنر باید به کار مردم بیاید. این همان چیزی است که داستایووسکی نیز به آن معتقد است و در رمان معروف خود با عنوان «جنایت و مکافات» به نوعی آن را بررسی و تلقی خود را از مفهوم خیر بیان می‌کند.

فراهانی در پایان اضافه کرد: کتاب حاضر اگرچه اثر ساده‌ای به نظر می‌رسد اما مخاطب آن باید تا حدودی به فلسفه در ادبیات اروپا و نیز کتاب مقدس آشنایی داشته باشد.

کتاب «خیر در آموزه تالستوی و نیچه» نوشته «لف شیستوف» با ترجمه سیاووش فراهانی با شمارگان هزار و 100 نسخه و بهای 95 هزار ریال از سوی نشر ققنوس در سال جدید منتشر شده است.

خبرگزاري کتاب

کتاب «اخلاق در عصر مدرن»


شاید هرگز در هیچ‌جا این همه که اکنون در همه‌جا و از جمله در ایران درباره اخلاق می‌گویند و می‌نویسند، نگفته و ننوشته باشند.
تعداد کتاب‌ها و مقالاتی که در بیست سال اخیر در باب اخلاق و علم، اخلاق و دین، اخلاق و سیاست، اخلاق حرفه‌ای و حتی اخلاق پژوهش نوشته شده است، شاید از عدد مجموعه کتاب‌های اخلاقی در طی تاریخ بیشتر باشد. چه شده است و چه نیازی پژوهندگان و نویسندگان را برانگیخته است که به اخلاق رو کنند؟ آیا علاقه و تعلق خاطر به اخلاق بیشتر شده است. یعنی آیا این توجه را باید نشانه پیشرفت و کمال اخلاقی دانست؟

اخلاق چیست و چگونه از عهده‌ی چنین کاری بر می‌آید و در کجا و کدام تاریخ اخلاق جانشین شریعت و قانون بوده است؟ درست است که اخلاق هرگز در هیچ جا جانشین حقوق و فقه نشده است اما باید قرابت یا نسبتی میان این سه وجود داشته باشد که کسی بتواند فکر کند که اینها می‌توانند جای یکدیگر را بگیرند. این نزدیکی کجاست و در چیست؟

اینجاست که اخلاق و حقوق و دین به هم می‌رسند، ولی اینجا کجاست؟ این‌جا جایی است که مردمان در آن احساس تعلق و تسلیم می‌کنند، گویی آدمیان از جایی به کاری و راهی دعوت می‌شوند و وظایفی به عهده‌ی آنان گذاشته می‌شود و از امور و اعمالی بازداشته می‌شوند و این دعوت در دین الهی از جانب خدا و توسط وحی است و در حقوق دعوت از سوی جامعه برای نظم بخشی روابط انسانی است اما دعوت اخلاق از کجاست یعنی آدمیان چرا اخلاقی هستند؟

کتاب اخلاق در عصر مدرن شامل 15 فصل است که عناوین آن عبارتند از:

    اخلاق و فرهنگ،
    اخلاق و سیاست،
    اخلاق و حقوق،
    علم، سیاست و اخلاق 1،
    علم، سیاست و اخلاق 2،
    حقیقت و سیاست،
    دانشمند و سیاست؛ سیاستمدار و دانش،
    عدالت و سیاست 1،
    عدالت و سیاست 2،
    توجه به جزئیات لازمه عق عملی و اخلاق،
    مقدمه‌ای برای طرح مسائل اخلاق پزشکی،
    ملاحظاتی در باره اخلاق در جهان علم و مهندسی،
    اخلاق فصلی از الهیات،
    تدبیر خانواده در حکمت متعالیه
    نمایه

دکتر داوری اردکانی در صفحه 41 مقدمه نوشته است: من این دفتر را به عنوان یک دانشگاهی که شغلش تعلیم فلسفه است، ننوشته‌ام. بلکه در آن نگرانی و وحشت خود را از آینده اخلاق و سیاست اظهار کرده‌ام. بر خلاف آنچه دلخوش‌کردگان به مفاهیم و اصطلاحات می‌پندارند من این راه را سرازیری می‌بینم، گویی مردمی که از رفتن در سربالایی درمانده‌اند، بی‌آنکه به روی خود بیاورند به بازگشت و سیر در سراشیب رضایت داده‌اند. اگر این نظر خدای نکرده بهره‌ای از حقیقت داشته باشد، این جهان به هرجا برود، به سوی مدینه آزادی و عدالت و اخلاق و دوستی و وفا نمی‌رود. مگر آنکه درنگ کنیم و نظری به راه و چشم‌انداز آن و مسیر طی‌شده بیندازیم و ببینیم توانایی رفتن و اقامت در منزلگاههای راهی که بی‌نهایت است و به هیج‌جا نمی‌رسد، داریم؟ ماده و زمینه این تذکر در تاریخ و معارف ما وجود دارد.

«اخلاق در عصر مدرن» نوشته رضا داوری اردکانی با تنظیم و تصحیح کمال اجتماعی جندقی در 283 صفحه نگاشته شده است. انتشارات سخن در سال 91 این کتاب را منتشر کرده است.

این کتاب با شماره ثبت 491348 در کتابخانه شماره یک مجلس شورای اسلامی موجود است.

کتابخانه مجلس


مدخل «اخلاق سنتي و اخلاقيات مدرن» در دايرة‌المعارف اينترنتي فلسفه

نگاهی به چکیده مقالات همایش اخلاق و ادیان



دین و اخلاق، به عنوان دو منبع هدایت و فضیلت و سعادت هستند که همواره مورد توجه و اهتمام جامعه بشری بوده اند. این دو از همان ابتدای رواج مباحث عقلانی و فلسفی، از مباحث همیشگی اندیشمندان و مکاتب فکری و فلسفی بوده است.

اخلاق دینی، بخش عظیمی از معارف و توصیه‌های همه ادیان در طول تاریخ بوده و از حیث عقلانیت، رابطه متقابل، تأثیر دین در تشکیل اخلاقی کامل در جامعه بشری و توان مبانی اخلاق دینی در حل مسائل مربوطه، معمولا آوردگاه اندیشه و قلم اهل فکر بوده و آثار و پژوهش‌های متعددی را موجب شده است.

چکیده مقالات همایش بین‌المللی اخلاق و ادیان در قطع وزیری و با 332 صفحه، 180 مقاله داخلی و خارجی پذیرفته شده در این همایش‌ را در پنج بخش مبانی معرفتی اخلاق، اخلاق در اسلام، اخلاق در یهودیت و مسیحیت، اخلاق در آیین‌های شرقی و ادیان و مسائل اخلاقی ارائه کرده است.

سنجش مفاهیم اخلاقی اثر مسعود آذربایجانی، نقش نیت در ارزش اخلاقی اثر مجتبی مصباح، ریشه‌های اختلاف درباره منشأ اخلاق در اسلام اثر علی مبروک، رابطه دین و اخلاق اثر مریم لاریجانی، مبحثی پیرامون پایه های معرفت شناختی اخلاق اثر پروفسور هابیل رینهارد هس، پژوهشی در باب نظریه امر الهی اثر محمد محمدرضایی برخی از مقالات بخش اول این اثر را به خود اختصاص داده‌اند.

در بخش دوم اثر، مقالاتی همچون اخلاق دینی و رئالیسم اخلاقی اثر محمد لگنهاوسن، خویشتن متعالی و واقعیت اخلاق اثر شجاع علی میرزا، جایگاه عدالت در اخلاق اسلامی با تأکید بر نهج‌البلاغه اثر محسن جوادی، نسبت تجربه دینی با تجربه اخلاقی از دیدگاه شهید مطهری، بررسی اخلاق راع اثر سیدابراهیم موسوی و اخلاق طلاق از دیدگاه اسلام اثر محمد امیری به چشم می‌خورد.

بخش سوم اثر به معرفی چکیده مقالات اخلاق مسیحیان پروتستان اثر هایدی هاسل، بحث و گفت‌وگو پیرامون نظام اخلاقی آزاد در تعالیم کاتولیک اثر هری نیونر و پیتر روپرت، اخلاق یهودیت اثر ریحانه پورخلیلی، سیر تحول الاهیات اخلاقی کاتولیک اثر احمدرضا مفتاح، مقایسه رویکرد اخلاقی ارمیا و اناجیل همدید اثر کبری گودرزوند و اخلاق در مسیحیت با تکیه بر اناجیل برنابا اثر مسعود باوان پوری و اخلاق در دین یهود اثر سیدمحمدحسن صالح می‌پردازد.

بنیادهای اخلاق بودایی و الگوهای غربی اثر علیرضا شجاعی، اخلاق در دین زرتشت از منظر مینوی خرد اثر مصطفی فرهودی، اخلاقیات سلوک عرفان یوگایی اثر علی صادی شهپر، جستاری در مبانی اخلاقی آئین بودایی اثر یدالله حیدری باباکمال، تبیین نظام اخلاقی در آیین کهن بودایی اثر زهرا پورشعبانیان و آیین اخلاقی کنفوسیوس اثر ابراهیم قاسمی برخی از چکیده مقالات بخش چهارم این اثر هستند.

در بخش پنجم نیز چکیده مقالات آیا می‌توان از کرامت انسانی اخلاق فراگیر و جهانی تعریف کرد؟ اثر هامر، نگرش ادیان جهانی نسبت به مسائل اخلاقی بغرنج: مرگ آسان اثر آنجلیکا زیاکا، رویکردی دینی به اخلاق رسانه اثر سیدحسین شرف‌الدین، سقط جنین از منظر الهیات اخلاقی اثر علیرضا آل بویه، بررسی نظریه فلسفه اخلاق آیت‌الله مصباح یزدی اثر یحیی عبداللهی و اخلاق در رسانه، اصول خبر رسانی از دیدگاه اسلام اثر سهیلا بوجاری آمده است.

در مجموعه چکیده مقالات همایش بین‌المللی اخلاق و ادیان، چکیده‌های آثاری نیز به زبان انگلیسی از حمید شهریاریان، مسعود آذربایجانی، قاسم کعبی، عسکر دیرباز، مریم لاریجانی، امیر خواص، علی شیروانی، محمدرضا مصطفی‌پور، سیدحسن اسلامی، مجتبی مصباح، علیرضا آل بویه، احمد دیلمی و چند تن دیگر از محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه به چشم می‌خورد.

در پشت جلد این چکیده مقالات این جمله از حضرت آیت‌الله جوادی آملی به چشم می‌خورد: «اگر اخلاق به عرفان منتهی نشود این راه ابتر است. چه اینکه اگر علم به اخلاق نرسد ابتر است. علم، مقدمه تزکیه است و تزکیه،‌ مقدمه شهود. آدم خوب شدن هدف نیست. آدم خوب شدن در راه ماندن است. بر فرض کسی آدم خوب شد او تازه در میانه راه است».

برای دریافت چکیده مقالات پذیرفته شده در همایش بین‌المللی اخلاق و ادیان اینجا کلیک کنید.

کتابخانه مجلس

دو اقتراح در اخلاق تفسير

اشاره

مقوله اخلاق تفسير، بحثي نوپديد، بديع و بي‌سابقه‌اي است. كتاب ماه دين اين بحث را براي نخستين بار و با هدف برداشتن گامي استوار و پديد آوردن ادبياتي درخور، در قالب اقتراحيه با صاح بنظران در ميان مي‌نهد تا با تأمل و تعمق انديشمندان، بارور و بالنده‌تر شود و مبادا همچون بسياري از مفاهيم اصيل، ارزشمند و عميق به دست سطحي‌نگران و لفاظان در اثر مصرف بيجا و بي‌رويه به فرسودگي، بي‌رمقي و ابتذال زودرس دچار شود و به فرهنگ و ادبيات ما پا ينگذاشته پير و فرتوت و تفاله شود. شماره نخست اين اقتراح، دربردارنده پاسخ‌هاي آقاي دكتر ابوالقاسم فنايي، پژوهشگر حوزه فلسفه دين و فلسفه اخلاق بود. اينك، خرسنديم كه پاسخ‌هاي آقاي دكتر سيد حسن اسلامي را با شما در ميان مي‌نهيم كه در نگارش‌هاي اخيرش مقوله اخلاق پژوهش و اخلاق نقد سهمي جدي و پررنگ دارد. اميدواريم در شماره‌هاي آينده نيز صفحات كتاب ماه دين پذيراي پاسخ‌هاي ديگر صاحب‌نظران باشد.
كتاب ماه دين

اخلاق تفسیر در گفت‌وگو با ابوالقاسم فنایی

ابوالقاسم فنایی: اخلاق تفسیر به معنای توصیفی کلمه، یعنی «اخلاق تفسیرِ موجود». این اخلاق منطقاً متأخر از تفسیر است. یعنی نسبت آن با تفسیر نسبت «فلسفۀ علمِ توصیفی» با خود «علم» است. اول باید تفسیری وجود داشته باشد و لباس تحقق پوشیده باشد تا با مطالعۀ آن بتوان اخلاقِ تفسیر حاکم بر آن را کشف و صورت‌بندی کرد. به این معنا می‌توان از «اخلاق تفسیر طبری» و «اخلاق تفسیر المیزان» و اخلاق تفسیر سایر تفسیرها سخن گفت. اخلاق تفسیر توصیفی، بخشی از تاریخ تفسیر یا تفسیرشناسی یا انسان‌شناسی یا مردم‌شناسی/ جامعه‌شناسی است. در توصیف یک مفسر یا جامعۀ مفسران در یک دورۀ خاص تاریخی پاره‌ای از توصیفاتی که مطرح می‌شود بیانگر اصول و ضوابط اخلاقی‌ای است که آن مفسر یا مفسران در کار خود از آن‌ها پیروی می‌کرده‌اند.

گفت و گو با نشریۀ کتابِ ماه دین، شمارۀ 184، بهمن 1391، صص 4-11.

اقتراح «اخلاق تفسیر، راهنمای مفسران و پشتوانه منطق تفسير» پاسخ‌هاي دكتر سيد حسن اسلامي به اقتراح در باب اخلاق تفسير


آيا مي‌توان از مقوله‌اى با عنوان «اخلاق تفسير» سخن گفت؟ با كدام تلقى و به كدام معنا؟

پيش‌فرض‌هاى داشتن چيزى به نام اخلاق تفسير كدامند؟ بهتر است پيشاپيش مقصودمان را از« تفسير»، دست كم در شكل متعارف و جاافتاده آن، روشن كنيم. فرآيند تفسير هنگامى آغاز مىشود كه با گفتار، نوشتار، حادثه، شخصيت، متن و يا به تعبير عا م‌تر « دال » و نشانه‌اى روبرو مىشويم كه مقصود، معنا، مفهوم يا« مدلول»  آن روشن نيست. به اين  معنا كه ممكن است متنى و سخنى ابهام، ايهام، اجمال، و يا حتى تناقض داشته باشد. در مواجهه با چنين متنى و سخنى، به دلايلى كه بازخواهم گفت پاى تفسير به ميان كشيده مىشود. در نتيجه، آن چه كه آشكار، بيِّن، صريح، منسجم و همخوان باشد، نيازمند تفسير نخواهد بود.

محمدعلي شمالي



 دکتر محمدعلی شمالی عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) هست. وي در تهران به دنیا آمد. در سال 1368 که دروس سطح حوزه را به پایان رساند، همزمان با شروع درس خارج، برای اخذ مدرک کارشناسی در رشتهء فلسفهء غرب در دانشکدهء ادبیات دانشگاه تهران نیز شرکت کرد. به دنبال آن، تحصیل در این رشته را در مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد. از سال 1370 علاوه بر درس‌های متعارف حوزوی، در بنیاد فرهنگی باقرالعلوم (ع )، در دورهء کلام جدید شرکت کرد. در سال 1375 همزمان با پایان دورهء کارشناسی ارشد فلسفهء غرب برای تحصیل در مقطع دکتری در خارج از کشور انتخاب شد و به کشور انگلستان عازم شد. در مقطع دکتری در زمینهء فلسفهء اخلاق در دانشگاه منچستر مشغول به تحصیل شد و توانست در کمتر از سه سال و نیم دورهء دکتری را به پایان رساند. وي پس از اخذ دکتری با موضوع نسبیت‌گرایی اخلاقی، تحقیقی را به عنوان فوق دکتری در زمینهء اصول اخلاقی مربوط به مرگ و زندگی که به حوزه اخلاق زیستی مربوط می شود، انجام داد.

برخی از آثار علمی ایشان عبارتند ا
ز:

self knowledge (tehran, 1996)
ethical relativism (london, 2002)
discovering shii islam (london, 2003)
shii islam: origins, fait ; practices (londan, 2003)
principles of juris prudence: an introduction to methodology of fiqh (qum, 2006)
ethics (islamic reference series)
by mohammad ali shomali (jul 31, 2011)

co-editor of
catholics & shi'a in dialogue: studies in theology & spirituality (2004),
catholic-shi'a engagement: reason & faith in theory and practice (2006)
a catholic-shi‘a dialogue: ethics in today’s society (2008
--------------
مطالب مرتبط:
اخلاق‌پژوهان معاصر
ابوالقاسم فنايي
كتاب «در پی فضیلت، تحقیقی در نظریه اخلاقی»

ابوالقاسم فنايي

دكتر ابوالقاسم فنايي

a.fanaei@gmail.com

فنایی دانش‌آموخته درس خارج فقه در حوزه علمیه قم، کارشناسی ارشد رشتۀ الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه قم و کارشناسی ارشد و دکترا در فلسفه اخلاق از  دانشگاه شفيلد است. او دوره کارشناسی ارشد را با نگارش ترجمه پایان‌نامه‌ای تحت عنوان «فلسفه اخلاق در قرن بیستم اثر مری وارنوک» به راهنمایی احمد احمدی و مشاوره مصطفی ملکیان به پایان برد. وي در انستيتو المهدي مشغول به كار است. براي آگاهي بيشتر از اشتغالات ذهني اخير ايشان به سايت نيلوفر سري بزنيد.

کتاب‌شناسی

«فلسفه اخلاق در قرن بیستم»، مری وارنوک، ابوالقاسم فنایی (مترجم)، قم: بوستان کتاب قم، ۱۳۸۰
«دین در ترازوی اخلاق: نسبت میان اخلاق دینی و اخلاق سکولار»، ابوالقاسم فنایی، تهران: انتشارات صراط، ۱۳۸۴[۶]
«اخلاق دین‌شناسی: پژوهشی در مبانی معرفتی و اخلاقی فقه»، ابوالقاسم فنایی، تهران: نگاه معاصر، 1389

اخلاق تفكر اخلاقي (در دست نگارش)

اخلاق دينداري (در دست ترجمه)

The Methods of Moral Inquiry: An Inquiry Into the Problem of ...

Abolghasem Fanaei
The Methods of Moral Inquiry: An Inquiry into the Problem of Justification

Moral scepticism and moral realism: a critical study of the ...

Abolghasem Fanaei

Moral Scepticism and Moral Realism: A Critical Study of the Argument from Queerness

---------

مطالب مرتبط:

اخلاق‌پژوهان معاصر

كتاب اخلاق دين‌شناسي

گزارشي از كتاب «اخلاق دين‌شناسي» اثر ابوالقاسم فنایی

معرفی کتاب فلسفۀ اخلاق در قرن بیستم

كتاب‌ دين در ترازوي اخلاق

نقد و نظر ـ شماره 13و 14 - ويژه اخلاق و دين

اخلاق‌پژوهان معاصر

در بخش اخلاق‌پژوهان معاصر در نظر دارم كه به تدريج به معرفي پژوهش‌گران و اساتيد حوزه اخلاق بپردازم.

دكتر سيد حسن اسلامي

دكتر سید حسن اسلامی اردکانی.
مقطع دکتری را در دانشگاه قم گذرانده و دانش آموخته حوزه علمیه قم نیز هست. وي در حال حاضر به عنوان هیئت علمی، با رتبه دانشیار، در دانشگاه ادیان و مذاهب تدریس می‌کند.


وي در سالهای اخیر، در فلسفه اخلاق، در کنار اخلاق فضیلت، به اخلاق زیستی و مباحث کاربردی، به ویژه اخلاق محیط زیست، اخلاق پژوهش، و اخلاق جهانی، توجه بیشتری داشته است.

تحصیلات:
عنوان رساله دکتری: شبیه سازی انسانی از دیدگاه آیین کاتولیک و اسلام. (کتاب شبیه سازی انسانی از دیدگاه آیین کاتولیک و اسلام حاصل این رساله است.)


عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد: بررسی مسئله دروغ در اخلاق اسلامی. (کتاب دروغ مصلحت آمیز: بحثی در مفهوم و گستره آن حاصل این رساله است.)


می توانید بخشی از سوابق کاری ايشان را در اينجا ببینید.

-------------------

مطالب مرتبط:

فصلنامه پژوهشي پژوهشنامه اخلاق - سال اول \ شماره 1 \ پاییز 1387(قابل دانلود)

فصلنامه پژوهشي پژوهشنامه اخلاق شماره (4 و 9) (قابل دانلود)

كتاب «نوشتن در جزایر پراکنده» جستارهايي در اخلاق پژوهش

كتابخانه اخلاق اسلامي

کتاب اخلاق پژوهش؛ مبانی و مسایل

فصلنامه راهبرد فرهنگ ( ویژه اخلاق پژوهش)

مقالات ويژه اخلاق در مجله هفت آسمان

کتاب پدیدارشناسی تجربۀ اخلاقی

انتشار ترجمۀ کتاب پدیدارشناسی تجربۀ اخلاقی

این کتاب ترجمه ای است از

The Phenomenology of Moral Experience by Maurice Mandelbaum,The Free Press, Glencoe, Illinois, 1955

موریس ماندلباوم فیلسوف کمتر شناخته‌شدۀ آمریکایی است که آثار بسیاری در حوزه‌های مختلف از جمله معرفت تاریخی، فلسفۀ علوم اجتماعی، روان‌شناسی و اخلاق نوشته است. غالباً آثار او چه در زمان انتشار و چه پس از آن مورد توجه قرار نگرفته است؛ در دهۀ اخیر در میان برخی از متفکران اخلاق در حوزۀ تحلیلی و برخی از روان‌شناسان علاقه به دیدگاه اخلاقی ماندلباوم پدید آمده است که دلیل این امر تحقیق و تتبع بسیار او در مورد تجربۀ اخلاقی moral experience است که در کتاب پدیدارشناسی تجربۀ اخلاقی به خوبی بازتاب می‌یابد. اين كتاب از شش فصل تشکیل شده است:

 فصل اول كتاب به انكار ثنويت رايج ميان رشته‌هاي هنجاري و توصيفي و معرفي چهار رهيافت متافيزيكي، روان‌شناختي، جامعه‌شناختي و پديدارشناختي به اخلاق اختصاص دارد. ماندلباوم در اين فصل با ابراز ناخرسندی از سه رهيافت نخست، به معرفي و شرح رهیافت پديدارشناختي به عنوان مناسب‌ترین رهيافت برای بررسی تجربۀ اخلاقی مي‌پردازد‌. او در ادامه پژوهش دربارۀ تجربۀ اخلاقی را در قالب احکام اخلاقی (moral judgment) پیش می‌بَرد، زيرا به نظر ماندلباوم احکام اخلاقی، گرچه کل تجربه‌های اخلاقی را دربرنمي‌گیرند، اما بخش بزرگی از آنها را شامل می‌شوند. از اين‌رو فصل‌های دوم، سوم و چهارم به تقسيم‌بندي و توضيح احكام اخلاقي به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین حیطۀ تجارب اخلاقی، محدود مي‌شود. به زعم او احکام اخلاقی به سه نوع احکام مستقیم (direct moral judgments)، احکام دور (removed moral judgment) و احکام ناظر به ارزش اخلاقی (judgment of moral worth) تقسیم می‌شوند که ماندلباوم هر فصل را به بررسی یکی از این سه نوع حکم اختصاص داده است؛ در این سه فصل، با مهم‌ترین جنبۀ اندیشۀ ماندلباوم و وجه مشترک همۀ احکام اخلاقی آشنا می‌شویم. ماندلباوم پس از برشمردن ويژگي‌ها و لوازم هر يك از اين سه نوع حكم، در فصل‌ پنجم و ششم با بيان چهار قسم از انواع اختلاف‌های اخلاقی و ارائة راه‌حل‌هاي چنين اختلافاتي از منظر پديدارشناختي، كتاب پدیدارشناسی تجربۀ اخلاقی را به پايان مي‌برد.

 تلاش ماندلباوم برای توصیف و تبیین جایگاه انسان به عنوان عامل یا ناظر در موقعیت‌های پیچیدۀ اخلاقی و در ارتباط با دیگران، علاوه بر اینكه منظر و امكانات مفهومی جدیدی را برای نگریستن به عالم پیش ‌روی ما می‌گشاید، نشان می‌دهد كه بدون توجه به نحوۀ تجربۀ افراد از موقعیت‌ها، نمی‌توان به توصیف درستی از پدیده‌های انسانی دست پیدا كرد.

انتشار اين كتاب را به مترجم محترم سركار خانم مريم خدادادي تبريك مي‌گويم.

فصلنامه پژوهش‌هاي اخلاقي (7)

    

      مقايسه آراء استرجن و هارمن در باب تبيين هاي اخلاقي

مجيد ملايوسفي   ص 5
 
     عزت نفس و كرامت غير در ازخودگذشتگي در اسلام
حبيب بابايي   ص 23

     تحليل و ارزيابي انديشه اخلاقي فارابي

اعظم وفايي   ص 49

     اخلاق مبتني بر دين: گزارش و بررسي نظريه اخلاقي فيليپ كويين

امير قرباني   ص 71

     زدودن يك تلقي نادرست :جايگاه عقل در اخلاق و زيبايي شناسي ازديدگاه هيوم
غلامرضا شاملو، علي سلماني   ص 95

     تبيين ماهيت گزاره هاي حقوقي در پرتو ديالكتيك واقعيت و اعتبار

حسين هوشنگي، عزيز فضلي   ص 113

     ماهيت عقل عملي از ديدگاه فلاسفه اسلامي

رحمان احترامي   ص 137

     كاربرد عقل در اخلاق: بررسي ديدگاه قاضي عبدالجبار معتزلي

رحيم دهقان سيمكاني   ص 163

       روش استدلال اخلاقي از ديدگاه هر

مهدي زماني، رضا تقيان ورزنه   ص 179

   مقالات را از اينجا دانلود نماييد 

---------------

مطالب مرتبط:

فصلنامه پژوهش‌هاي اخلاقي (6)

نشريه اخلاق و فناوري اطلاعات/ جلد 15/ شماره 1/ مارس 2013



Volume 15, Issue 1, March 2013

Getting ‘virtual’ wrongs right

Robert Francis John Seddon

درست شدن/كردن اشتباهات 'مجازی'

رابرت فرانسیس جان


Garry Young

تصویب تحريم‌ها به عنوان وسیله‌ای برای رسيدن به هدفي؛ اما چه هدفی؟ در مورد اخلاق انگیزه‌های قتل کودکان و آزار جنسی کودکان در محل بازي

گری جان


پورنوگرافی، اخلاق، و بازی‌های ویدئویی

استفانی ال.  پاتريج

Considering the ethical implications of social media in social work education

Rana Duncan-Daston, Maude Hunter-Sloan, Elise Fullmer
توجه به لوازم اخلاقی رسانه‌های اجتماعی در آموزش مددكاري اجتماعی

رعنا دانکن،.....

چگونه به ارزش‌هاي کاربران نزديك شويم، در حالی که حریم خصوصی را حفظ مي‌كنيم.......


Book Review
نقد و بررسي كتاب

Anita Allen: Unpopular privacy: what must we hide?

Tony Doyle
آنیتا آلن: حریم خصوصی مردم‌ناپسند: ما چه چيزي را باید پنهان كنيم؟

تونی دویل


تأثیر اخلاقی پیشرفت‌ها و كاربست‌هاي تکنولوژیکی در جامعه

عليرضا اسفندیاری مقدم

------------------

مطالب مرتبط: