(4) تازه ترين مقاله هاي اخلاقي منتشر شده در philopaper

------------------------

Jan 17th 2012 GMT
forthcoming articles
Nigel DeSouza, Pre-Reflective Ethical Know-How.  (Direct lin

--------------------------------------

Jan 14th 2012 GMT
forthcoming articles
Enrique Bonete, Neuroethics in Spain: Neurological Determinism or Moral Freedom?  (Direct link)

----------------------------

Jan 12th 2012 GMT
Journal of Moral Education
forthcoming articles
Ramin Akbari & Leila Tajik, Second-Language Teachers' Moral Knowledge Base: A Comparison Between Experienced and Less Experienced, Male and Female Practitioners.  (Direct link)
Sara Irisdotter Aldenmyr
, Moral Aspects of Therapeutic Education: A Case Study of Life Competence Education in Swedish Education.  (Direct link)


Catherine Ann Cameron
, Cindy Lau, Genyue Fu & Kang Lee, Development of Children's Moral Evaluations of Modesty and Self-Promotion in Diverse Cultural Settings.  (Direct link)


Frank Willems
, Eddie Denessen, Chris Hermans & Paul Vermeer, Students' Perceptions and Teachers' Self-Ratings of Modelling Civic Virtues: An Exploratory Empirical Study in Dutch Primary Schools.  (Direct link)
--------------
مطالب مرتبط

تازه ترين مقاله هاي اخلاقي منتشر شده درPhilPapers

(1) تازه ترين مقاله هاي اخلاقي منتشر شده در (PhilPapers)

(2) تازه ترين مقاله هاي اخلاقي منتشر شده در (PhilPapers)

معرفت اخلاقي شماره 8

معرفت اخلاقي شماره 8

مطالعه بیشتر

--------------------

مطالب مرتبط:

معرفت اخلاقي شماره 1

مقالات ويژه واقع گرايي/ناواقع گرايي اخلاقي


پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت)- شماره 3  بهار و تابستان 1383

عينيت ناگروي در اخلاق نسبي انگاري فرهنگي و شخصي انگاري اخلاقي

 ريچلز جيمز

پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت)- شماره 6  پاييز و زمستان 1384

جان مک داول و واقع گرايي اخلاقي

 ملايوسفي مجيد

پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت)- شماره 2  پاييز و زمستان 1386

 نقد فلسفه اخلاق کانت از منظر واقع گرايي اخلاقي مك داول

 ميانداري حسن

پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت)- شماره 1 (پياپي 11)  بهار و تابستان 1387

 نيگل و عينيت ارزش هاي اخلاقي

ملايوسفي مجيد

فصلنامه تخصصی اخلاقشماره 20، پاییز 1389

واقع‌گرایی اخلاقی - توکلى غلامحسين

نامه مفيد- شماره 34 (فلسفه)  اسفند 1381

اخلاق و واقعيت

حسيني شاهرودي سيدمرتضي

معرفت شماره 61

تنوع و کثرتِ واقع گرایی های اخلاقي

كورد مك

معرفت، شماره 46

واقع گرايي اخلاقي، شك گرايي اخلاقي

پانایوت باچواروف

------------

مطالب مرتبط:

كتاب «دوگانگي واقعيت/ارزش» اثر هيلري پاتنم

کتاب واقع گرایی اخلاقی در نیمه قرن بیستم

«اخلاق بدون هستی شناسی» اثر هیلاری پاتنم

فرا اخلاق(5): واقع گرایی اخلاقی1

فرااخلاق (6) واقع گرایی اخلاقی

كتاب «دوگانگي واقعيت/ارزش» اثر هيلري پاتنم

كتاب «دوگانگي واقعيت/ارزش» اثر هيلري پاتنم، ترجمه فريدون فاطمي به سال 1385 با چاپ نخست توسط نشر چهل چاپ به زيور چاپ آراسته گرديد. اين كتاب ترجمه اي است از  The Collapse of the Fact/Value Dichotomy and other essays.
هيلاري پاتنم در پيش¬درآمد كتاب: اين فكر كه «داوري هاي ارزشي ذهني هستند» نكته اي است فلسفي كه به تدرج بسياري كسان آن را چنان پذيرفته اند كه گويي جزو شعور معمولي است. متفكران پيچيده انديش مي توانند اين فكر را به شيوه هاي مختلفي تكامل بخشند، و بخشيده اند. متفكراني كه من به آنان مي پردازم برآنند كه «گزاره هاي مربوط به واقعيت» قابل آن هستند كه «به طور عيني صادق» باشند و نيز قابل آن هستند كه «به طور عيني توجيه» شوند. حال آنكه به عقيده اين متفكران، داوري هاي ارزشي قابل صدق عيني و توجيه عيني نيستند. به نظر هواداران افراطي دوگانگي قاطع واقعيت/ارزش، داوري هاي ارزشي به كلي بيرون از حوزه عقل (دليل) هستند. اين كتاب مي كوشد نشان دهد اين ديدگاه ها از آغاز متكي بر استدلال هاي نامحكم و دو شاخه كردن هاي اغراق آميز بوده اند. و چنان كه خواهيم ديد، اين استدلال هاي نامحكم در قرن بيستم پيامدهاي مهمي در «جهان واقعي» داشته اند.
.... اين نخستين بار است كه مي كوشم تاريخچه دوگانگي را از هيوم تا امروز وارسي كنم، و آثار مشخص آن را، به ويژه در علم اقتصاد وارسي كنم. اقتصاد را از آنرو برگزيده ام كه يك علم خط مشي است ..... و دقيقاً پرسشي كه اين كتاب به آن مي پردازد، يعني اين پرسش كه آيا درباره «هدف ها» يا به عبارت ديگر درباره ارش ها، مي توان يا نمي توان بحث عقلي كرد، يا به گونه اي ديگر بگوييم آيا مفهومي از عقلانيت هست كه روي مسايل هنجاري كاربست داشته باشد، دهه هاي بسيار در علم اقتصاد موضوع بحث داغ بوده است. دليل ديگر آن است كه اگرچه زماني ديدگاه مسلط در علم اقتصاد دقيقاً همان ديدگاهي بود كه اين كتاب بدان حمله مي كند، يعني همان ديدگاه كه به قول لاينل رابينز، وقتي پاي ارزش ها در ميان مي آيد «جايي براي استدلال نيست»، دعوي نيرومندي در جهت خلاف آن، دعوي نياز به استدلال عقلي و امكان پذيري آن در مسايل اخلاقي در اقتصاد رفاه، سال ها مورد دفاع يكي از اقتصاددانان بزرگ جهان، آرمارتيا سن، بوده است. پس در زمان ما اين مسئله كه بين داروي ها «واقعيتي» و داوري هاي «ارزشي» چه تفاوت هايي هست، موضوعي مربوط به برج عاج نيست. به معناي دقيق كلمه، مسايل مرگ و زندگي اينجا مطرحند.
سه فصل نخست اين كتاب، كه شامل درسگفتارهاي رُزنتال هستند، دعوي من عليه دوگانگي ارزش/ واقعيت را، بدان گونه كه به طور تاريخي مطرح و دفاع شده، بيان مي كنند و اهميت آن براي علم اقتصاد را توضيح مي دهند. اما در نخستين درسگفتار (فصل 1) درباره اين پديده بحث مي كنيم كه چگونه فيلسوفان آنچه را تمايزهايي بيضرر مي نمايد در زمينه اي عامتر به صورت دوگانگي هاي مطلق اعتلا مي بخشند. به ويژه، نشان مي دهيم چگونه فكر دوگانگي مطلق بين «واقعيت ها» و «ارزش ها» از آغاز متكي به دوگانگي ديگري بود كه براي بيشتر غيرفيلسوفان ناآشنا است و آن دوگانگي احكام «تحليلي» و «تركيبي» است. «تحليلي» اصطلاحي است كه كانت بر آنچه اغلب مردم حقيقت هاي «متكي به تعريف» مي نامند، مثل اينكه «همه عزب ها ازدواج نكرده اند» مطرح كرد. پوزيتيويست هاي منطقي مدعي بودند رياضيات عبارت از حقيقت هاي تحليلي است، «تركيبي» اصطلاح كانت براي حقيقت هاي «غير تحليلي» است، و اين را مسلم گرفت كه حقيقت هاي تركيبي «واقعيت ها» را بيان مي كنند. ادعاي حيرت آور او اين بود كه رياضيات هم تركيبي است و هم پيشيني. اين كتاب مي كوشد نشان دهد اين دوگانگي، «حكم هاي واقعيت نگر در مقايل ارزش نگر»، و «حقيقت تحليلي در مقابل واقعيت»، انديشه ما را خواه در استدلال اخلاقي و خواه در توصيف جهان به تباهي كشيده اند، يكي به اين دليل كه گذاشته اند ببينيم ارزيابي و توصيف چقدر در هم بافته و به هم پيوسته اند.
بخش دو با فصلي آغاز مي شود كه پسگفتار طبيعي درس هاي رُزنتال است و دست و پنجه نرم كردن هاي اوليه سن با واقعيت / ارزش را توصيف مي كند. در بقيه بخش دو (و كتاب) تعدادي از رساله هاي اخير من گرد آمده اند كه استدلال هاي بخش يك را در راستاي مختلف تكميل مي كنند. فصل 5 حاوي انتقادي از مفروض هاي «نظريه انتخاب عقلاني» (مفروض «كامل بودن») است كه بخش عمده اي از علم اقتصاد قرن بيستم متكي به آن است. همچنان كه خواننده اي كه زيرنويس ها را نگاه مي كند خواهد ديد، مفروض كامل بودن از جانب آمارتيا سن هم زير آتش است. اما در قسمت دوم فصل 5 از اقتصاد ناب دور مي شوم و مي كوشم نشان دهم تمايزي كه برنارد ويليامز بين «دلايل دروني» و «دلايل بيرونيِ» انتخاب قايل شده و مورد بحث فراواني بوده نمونه ديگري است از آنچه در فصل 1 «دوگانگي» متافيزيك مي نامم و آن نيز، ملايمتر، در مقابل درهم بافتگي واقعيت و ارزش كه در فصل 2 از آن سخن گفتم رنگ مي بازد.
در فصل هاي 6 و 7 درباره مسأله مربوط به مباني اخلاقي بحث مي كنم. فصل 6 به اين مي پردازد كه يك قلمروي «افلاطوني» ويژه «خاصه هاي اخلاقي» وجود دارد چگونه مي توان از اعتقاد به عينيت داوري هاي اخلاقي دفاع كرد. من استدلال مي كنم كه گزارشي به كلي غير افلاطوني را مي توان در نوشته هاي جان ديويي يافت. در فصل 7، موضع هابرماس را بررسي مي كنم كه تمايزي قاطع ميان «هنجارها»ي فراگير اخلاقي و ارزش ها كه تعميم پذيرند رسم مي كند و مدعي است فقط هنجارهاي عيني هستند. چون خوبي ها كه اقتصاددانان و فيلسوفان پيرو سن معتقدند بايد براي نيل به آنها، هرچند آزمايشي و همراه با خطا، تلاش كنيم (از قبيل طول عمر، تندرستي، دسترسي به آموزش در سطوح مختلف، فرصت خلق و لذت بردن از آثار هنري، و غيره) «ارزش» هستند و نه «هنجار»، اين باز حاكي از آن است كه سن از ما اين تكليف ناممكن را مي خواهد كه درباره آنچه صرفاً ذهني، يا دست كم به كلي نسبي بر حسب فرهنگ است، استدلال كنيم. بار ديگر، استدلال مي كنيم كه اينجا با يك دوگانگي دفاع ناپذير مواجهيم، و در واقع عينيتي كه هابرماس براي هنجارها قايل مي شود مفروض به دست كم برخي از ارزش ها است.
از فصل 2 به اين سو (به پيروي پيرس و برخي از پراگماتيست هاي كلاسيك)، استدلال مي كنم كه علم خود مفروض به ارزش ها است – ارزش هاي معرفتي (انسجام، سادگي و امثال آن) نيز ارزش هستند و از حيث عينيت سرنشين همان قايقي هستند كه ارزش هاي اخلاقي در آنند. فصل 8، آخرين فصل، اين استدلال را با نگريستن به فلسفه علم قرن بيستم و تاريخچه اسفناك كوشش آن براي طفره از اين قضيه، قوت مي بخشد.
   فهرست
گفتار مترجم  7
پيشگفتار 33
پيش درآمد 37
يكفروپاشي دوگانگي واقعيت / ارزش 43
1 پس زمينه تنيدگي واقعيت و ارزش 44
2 درهم تنيدگي واقعيت و ارزش 68
3 واقعيت و ارزش در جهان آمارتيا سن
دوعقلانيت و ارزش 115
4 اغازهاي «توصيه گرايانه»ي سن 116
5 درباره عقلانيت ترجيح ها 130
6 ارزش ها آيا كشف مي شوند يا ساخته مي شوند؟ 151
7 ارزش ها و هنجارها 169
8 پرهيز فيلسوفان علم از ارزش ها 198
يادداشت ها 212
واژه نامه فارسي و انگليسي 254
نمايه 256
---------------------------------

مطالب مرتبط:

کتاب واقع گرایی اخلاقی در نیمه قرن بیستم

«اخلاق بدون هستی شناسی» اثر هیلاری پاتنم

فرا اخلاق(5): واقع گرایی اخلاقی1

فرااخلاق (6) واقع گرایی اخلاقی 2

دانلود مقالات ویژه اخلاق در فصلنامه پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت)

دانلود مقالات شماره اخير مجله ratio

در پي تغيير ويراستار مجله (Ratio) از Professor John Cottingham به Professor David Oderberg مقالات اين شماره براي استفاده عموم قابل دانلود مي باشد.

مو.ضوع اصلي اين شماره وظيفه گرايي رو به رشد ( Developing Deontology,) است. مقالات اين شماره به قرار زير مي باشند:


DEONTOLOGICAL MORAL OBLIGATIONS AND NON-WELFARIST AGENT-RELATIVE VALUES
Michael Smith

RECALCITRANT PLURALISM
Philip Stratton-Lake

DEFENDING DOUBLE EFFECT
Ralph Wedgwood

THE POSSIBILITY OF CONSENT
David Owens

ENFORCEMENT RIGHTS AGAINST NON-CULPABLE NON-JUST INTRUSION
Peter Vallentyne

DOES MORAL IGNORANCE EXCULPATE?
Elizabeth Harman

كتاب «اخلاق انتشارات علمي»


كتاب «اخلاق انتشارات علمي» نوشته دكتر عباس حري، استاد دانشگاه تهران از سوي پايگاه استنادي علوم جهان اسلام منتشر شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور به نقل از مركز منطقه‌يي اطلاع رساني علوم و فناوري و پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC)، دكتر جعفر مهراد، سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام با اعلام اين مطلب خاطرنشان كرد: در تماس‌هايي كه با دكتر حري براي تدوين اين اثر داشتم از وجود مقالات و كتاب‌ها در اين حوزه آگاه بوده و استفاده از آنها را قويا توصيه كردند ولي با توجه به اينكه مايل بودم اين مطالب با نگاه متفاوتي البته با حفظ مطالب اصلي در اين حوزه تاليف شود، تهيه چنين متني را با تاكيد به دكتر عباس حري يادآوري كردم. وي با علم بر اين كه آثاري كه در باب اخلاق انتشارات علمي منتشر شده اندك نيست و حتي مشتركات آنها فراوان است، تاليف اين اثر را با اولويت بالا در برنامه خود قرار داد.

كتاب «اخلاق انتشارات علمي» كه در 85 صفحه انتشار يافته، چهل و دومين اثر پايگاه استنادي علوم جهان اسلام است.

لينک دانلود کتاب: http://bpdanesh.ir/download_book.asp?id=2210

(3) تازه ترين مقاله هاي اخلاقي منتشر شده در philopaper


--------------------------------------

Jan 7th 2012 GMT
forthcoming articles
  1. A. Demertzi, E. Racine, M. -A. Bruno, D. Ledoux, O. Gosseries, A. Vanhaudenhuyse, M. Thonnard, A. Soddu, G. Moonen & S. Laureys, Pain Perception in Disorders of Consciousness: Neuroscience, Clinical Care, and Ethics in Dialogue.  (Direct link)

اخلاق در حوزة عمومی



منبع/انسان شناسي و فرهنگ

اخلاق در حوزة عمومی ، تأملاتی در باب ارزش‌ها و نهادهای دموکراتیک، علی میرسپاسی، تهران، ثالث، 1388

کتاب اخلاق در حوزه عمومی  نوشته علی میرسپاسی، به بررسی روند روشنفکری و تحولات آن در ایران با تاکید بر دوران معاصر اختصاص دارد. در زیر فهرست مطالب و مقدمه کتاب را می خوانیم.

فهرست

1388
فهرست
پیش‌گفتار    9
بخش اول: مفاهیم نظری
فصل اول: فضیلت و فرهنگ    17
بحثی دربارۀ روشنگری    17
دانشگاه و حوزۀ خصوصی    24
فصل دوم: اخلاق در حوزة عمومی    27
ارزش‌های روشنگری    28
صلح اجتماعی    28
اعتماد‌ورزی، امیدواری و مشارکت    30
عدالت و هم‌دردی و خیرخواهی    32
آینده‌نگری، ترقی‌خواهی و جهان‌وطنی    33
فصل سوم: بنیاد‌های اجتماعی دموکراسی    41
ازدواج ناموفق فلسفه و جامعه‌شناسی    45
وبر و مدرنیتۀ واقعاً موجود    47
اخلاق    54
تخیل جامعه‌شناختی    57
جهان فلسفه    62
فلسفه، اخلاق و امر روزمره    66
در دفاع از تخیل جامعه‌شناختی    72
بازار آشفتۀ دانشگاهی    74
امید و اخلاق اجتماعی    84
اصلاح و دموکراسی    87
امید و همبستگی    90
اخلاق و دموکراسی    93
بخش دوم: دولت، حوزة عمومی و حوزة خصوصی
فصل چهارم: ایمان کور به دولت مدرن    101
فصل پنجم: حوزة خصوصی و دشمنان آن    113
معنی و حدود حقوق خصوصی و فضا‌های آن    114
گفتمان‌های نظری دربارۀ حوزۀ خصوصی    116
بخش سوم: نقد روشنفکران
فصل ششم: سنت‌های روشنفکری و معضلات‌شان    129
روشنفکران حوزة عمومی در امریکا    140
فصل هفتم: حوزۀ خصوصی، زبان و روشنفکران    153
فصل هشتم: دشواری سکولاریسم و بحران روشنفکر دینی    167
خصلت ورتیگوی (سرگیجه‌آور) مدرنیته‌    168
فلسفة اصالت‌گرایی و نقد مدرنیتة سکولار    170
کیرکگور    172
هایدگر    173
هانری کربن    175
علی شریعتی    176
پیش‌‌فرض‌های نظری روشنفکران دینی در ایران‌    178
پرسش‌های پیش‌‌رو    184
فصل نهم: کارنامة اصلاحات    191
دگردیسی فکری اصلاح‌طلبان    196
اصلاح‌طلبی به مثابه مفهومی جامعه‌شناختی    198
نگاهی از درون به نظریۀ اصلاح‌طلبی    199
پیشرفت‌های نظری برنامۀ اصلاحات    201
گسترش جنبش اصلاحات    203
نهادینه‌کردن اصلاحات    203
نمایه اسامی    209
نمایه موضوعی    213
کتاب‌شناسی    231

 
پیش‌گفتار

تاریخ تجربۀ گرانمایۀ دموکراسی، یا به صورتی دقیق‌تر دموکراسی‌ها، روایت پیدایش زمینه‌های سیاسی و اجتماعی شرایطی است که در آن، امکان تحقق آزادی انسان فراهم شده و آدمی توانسته است در صلح و به دور از ترس و خشونت، بنا به وجدان شخصی یا باورهای فرهنگی و اخلاقی یا با پیروی از عقل و خیال و احساس، با دیگر هم‌نوعانش و نیز با نهادهای جامعه، رابطه برقرار کند. اما برای حفظ و توسعة این آزادی‌ها، لازم است شهروندان جامعۀ دموکراتیک، در مقام اعضای جامعۀ بزرگ‌تر، در امور و مسائلی که به سرنوشت همگان و چگونگی تعیین راه و روش (سیاست‌های) کلی و عمومی جامعه مرتبط است، مشارکت کنند و با همیاری و مساعدت دیگران، به گونه‌ای شفاف و در معرض نگاه عام و عموم، به حفظ و شادابی نهادهای عمومی دموکراتیک، یاری رسانند.
اموری را که در حیطة وجدان، ذوق، سلیقه و مسائل مرتبط با شغل و معیشت هستند، یعنی در حوزۀ خصوصی قرار دارند، نمی‌توان به کلیة شهروندان جامعه تعمیم داد و صواب و صلاح نیست که عموم از طریق بحث و گفت‌و‌گو یا رأی و حتی توافق جمعی، در این امور دخالت کنند. قبول استقلال حوزة خصوصی و قائل بودن به تمایز آن از حوزة عمومی و دخالت ناچیز دولت در این حوزه، امکان آزادی فرهنگی و دینی را در جامعه فراهم می‌آورد و به اموری که در این حوزه قرار می‌گیرند، نوعی امتیاز ویژه می‌بخشد. از این‌رو، امور «خصوصی» از طراوت و شادابی و آزادی بسیار برخوردار می‌شوند و عملاً جامعه این امکان را می‌یابد که رفتار و کنش شهروندانش «اخلاقی»‌تر شده و آن‌ها در شرایطی امیدوارتر و خرسنده‌تر و با برخورداری از سطح معاش بالاتر، زندگی کنند و خود و جامعه را سعادت‌مند بپندارند.
هدف اساسی دموکراسی، به منزلۀ سازمان اجتماعی و سیاسی ِآزادی‌خواهانه و مساوات‌طلبانه، گسترش و حفظ حقوق برابر شهروندان و مهیا کردن آن زمینه‌ها و شرایط اجتماعی و سیاسی‌ای است که به واسطة آن شرایط، همۀ شهروندان یک جامعه، در تعیین سرنوشت عمومی خود و کشورشان مشارکت کرده و از نقشی عادلانه و جدی برخوردار شوند. بدین‌سان، به جای ترس از قدرت و خشونت سیاسی، از طریق دخالت و مشارکت داوطلبانه در بحث و گفت‌وگو و مداخله در نهادهای دموکراتیک و عمومی کشور خود، به ساختن و آبادنی جامعه و ایجاد اخلاق عمومی بپردازند. چنین جامعه‌ای، در حد امکانات و ظرفیت‌هایش، بیان علمی فضیلت‌های مدنی است و کارکرد اساسی نهادهای اصلی آن، تحقق اجتماعی این ارزش‌ها در پهنة عمومی جامعه است.
منظور از اخلاق در این بحث، آن پدیده و کیفیت اجتماعی و نهادی است و نباید آن را با آنچه به «اخلاقیات» معروف است اشتباه گرفت. در جوامع دموکراتیک، اخلاق در دو حوزۀ متمایز از یکدیگر، تعاریف و کارکردهای متفاوت دارند: اخلاق در حوزۀ خصوصی یا اخلاقیات  و اخلاق در حوزۀ عمومی .  
ارزش‌ها و باورهای اخلاقی در حوزۀ خصوصی، عمدتاً یا ماهیتی شخصی و گروهی (گروه‌های غیر‌داوطلب و گروه‌های حاضر) دارند و  یا بیان‌کننده سنت‌ها، آیین‌ها و دستورات کیشی هستند. بنابراین، امور نسبی به حساب ‌آمده و بحث و قضاوت دربارۀ آن‌ها یا دربارۀ حقیقت این ارزش‌ها، در چارچوب تاریخی‌‌_ اعتقادی یا سلایق و باورهای فرهنگی اشخاص و گروه‌های ویژه صورت می‌گیرد. بحث و گفت‌و‌گو دربارۀ «بحران اخلاقی» و مسئله‌دار شدن ارزش‌ها و باورهای اخلاقی جامعه، هرچند بی‌ارتباط با واقعیت اجتماعی و معیشتی جامعه نیست، اما در نهایت بیان مشکلات فرهنگی و وضعیت نهادهای مرتبط با حوزۀ خصوصی است و به اموری مربوط می‌شود که در معرض توجه و تصمیم‌گیری جمعی نیست.
موضوع بحث این کتاب، که آن را «اخلاق در حوزة عمومی» تعریف کرده‌اند، بیش از این‌که دربارۀ باورهای اعتقادی افراد جامعه و رفتارها و کردارهای آن‌ها و معیارهای ارزشی و فرهنگی مرتبط با این رفتارها باشد، بیش‌تر دربارة سلامت یا بحران در نهادهای حوزة عمومی جامعه و کاستی‌های آن یا شادابی درونی ارتباط میان این نهادهای اجتماعی و سیاسی است. برخلاف تصور معمول، که بحران اخلاق در سطح اجتماعی را نشانۀ بی‌اعتقادی و بدکرداری شهروندان جامعه می‌پندارند، در این کتاب تأکید بر ارزش‌ها و باورهایی است که نهادهای اجتماعی و عمومی جامعه براساس آن خود را سامان داده‌اند و تأثیر آن‌ها در ذهنیت و رفتار اعضای جامعه، سبب ایجاد ذهنیت و رفتارهای دوگانه و فساد و فریب و نیرنگ می‌شود. بنابراین، برای اصلاح جامعه و بهبود روابط انسانی و دموکراتیک در نهادهای اجتماعی به کار می‌آید که خود، محصول و متأثر از ارزش‌ها و رفتار دموکراتیک شهروندانی مسئول و متعهد به وفاق اجتماعی و نیک‌پندار و نیک‌کردار است.
هدف نظری این کتاب، تبیین و توضیح مقوله‌هایی است که در حوزۀ نظریه‌های اجتماعی  قرار دارند. یعنی، مقوله‌هایی که صرفاً بر بحث‌های نظری و کلی تأکید ندارند و سعی می‌کنند بحث‌های نظری را در زمینه‌ای روشن و مشخص دربارۀ دموکراسی، به منزلۀ پروژه‌ای عملی، پیش نهند. به همین دلیل، تلاش فکری من در این کتاب بیش از هر موضوعی، بر روشن ساختن این امر متمرکز بوده است که حیطۀ دانش‌ها هم مانند امور سیاسی و فرهنگی، باید به گونه‌ای روشن و سنجیده فهمیده شود. اندیشیدن و تفکر، دنیایی بی‌انتها و پدیده‌ای خیالی و خلاق است، اما پدیده‌های سیاسی و اجتماعی، ماهیتی جامعه‌شناسانه، علّی و تجربی دارند. به سخن دیگر، باید پذیرفت میان تلاش شاعر یا نقاش در ابعاد زیباشناسانة جهان و زندگی، یا مشغولیت فیلسوف در جست‌و‌جوی مقولۀ «حقیقت» با تفکر جامعه‌شناس، که به اندیشیدن دربارۀ چگونگی تحقق علّی مقوله‌های نظری می‌پردازد، فرق است. درنتیجه، برخلاف هنر و فلسفه که پدیده‌هایی شخصی و متعلق به حوزۀ خصوصی و مستقل از حوزۀ عمومی و محدودیت‌های آن هستند، لازم است مسائل سیاسی و اجتماعی و از‌جمله اندیشۀ اجتماعی و پروژه‌های اجتماعی، دقیقاً به این علت که پیامدهای مهم عملی برای عموم دارند، در معرض قضاوت و گفت‌وگو باشند. بنابراین، موضوعات اخیر در حوزۀ «حقیقت» ایده‌آل‌های اخلاقی و اصالت‌گرایی جای نمی‌گیرد.
همان‌گونه که اندیشیدن و قضاوت دربارۀ یک اثر هنری، باید از منظری زیباشناسانه صورت بگیرد و قضاوت دربارۀ یک زیبایی با معیارهای علم عقلانی ناصواب است، بحث و گفت‌و‌گو دربارۀ مقوله‌های فلسفی نیز در محدودۀ اندیشیدن به مقوله‌های فکری و رابطۀ آن‌ها با یکدیگر صورت می‌گیرد. اما حوزه‌هایی که با نظریه‌های جامعه‌شناختی‌ __ و علوم اجتماعی به‌طور کلی __ مرتبط هستند. علی‌رغم این‌که در حوزۀ اندیشیدن دربارۀ مقوله‌های تئوریک و حتی گاه انتزاعی، قضاوت دربارۀ صدق و کذب آن‌ها نیازمند معیارهای این جهانی و تجربی و عملی است.
بنابراین، بحث اساسی من در این کتاب این است که دموکراسی پروژه‌ای جامعه‌شناسانه و مرتبط با حوزۀ عمومی است. این بحث، مبتنی بر این پیش‌فرض است که دموکراسی، یک «حقیقت فلسفی» نیست و نمی‌تواند باشد. شاید خصومت قدیمی و جدی بسیاری از فیلسوفان با دموکراسی، از همین ماهیت آن به منزلۀ پروژه‌هایی که نه کامل و نه اصیل است، ناشی شده باشد.
همکاران بسیاری مرا در ویرایش این کتاب یاری کرده‌اند که جا دارد از آن‌ها سپاسگزاری کنم:
علیرضا جاوید، دبیر بخش فلسفه و علوم اجتماعی انتشارات ثالث، با حوصله و اشتیاق فراوان همۀ فصل‌های این کتاب را با دقت مطالعه کرد. از مساعدت‌های ایشان و علاقه‌شان به انتشار این کتاب، بسیار سپاسگزارم.
متین غفاریان، وحید طلوعی و حامد یوسفی، ویرایش نهایی کتاب را  با دقت بسیار، به انجام رساندند. شایسته است از کوشش آن‌ها برای سامان‌دادن به زبان کتاب تشکر کنم. از انتشارات ثالث و مدیران محترم آن نیز که کمر همت به چاپ کتاب در زمینه‌های علوم انسانی و اجتماعی بسته‌اند تشکر می‌کنم و در این کار ارزشمند، برای آن‌ها آرزوی توفیق دارم.

علی میرسپاسی
تهران، اردیبهشت 1387

----------------------------

مطالب مرتبط: 

هنر و اخلاق، خوزه لوییس برموس

جامعه، هنر و اخلاق


جامعه، هنر و اخلاق

منبع:انسان شناسي و فرهنگ

سارل، تام، جامعه، هنر و اخلاق، ترجمة مسعود قاسمیان،مؤسسة تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن»،  چاپ اول 1390 .

کتاب پیش رو برگردان مقالة هفتم از کتاب ارزشمند زیبایی‌شناسی فلسفی به کوشش آزولد هنفلینگ است. سرنوشت کتاب گویا به گونه‌ای رقم خورد که بخش نخست آن حاوی سه مقاله یکجا در کتابی مستقل به چاپ رسید. بخش دوم و سوم به تفاریق در مجموعه‌مقالات فلسفة هنر و زیبایی‌شناسی از سوی مؤسسة متن فرنگستان هنر چاپ شد. مقالة هفتم ‌ــ یعنی کتاب حاضر ‌ــ قبلاً در کتابی مستقل به صورت ناقص به طبع رسیده بود که اینک، با برگردانی دیگر، افتادگی‌ها نیز همگی در اینجا نقل می‌شوند.
نگارندة مقالة حاضر تام سارل است: استاد فلسفه و متخصص در حقوق بشر. زمینه‌های پژوهشی و حرفه‌ای او عبارتند از: رابطة اخلاق و غالب زمینه‌های وابسته به اصول عملی اخلاق با سایر حوزه‌های فلسفه، هابز و دکارت، شناخت‌شناسی و فلسفة علم. سارل استاد دانشگاه بیرمنگام و دانش‌آموختة فلسفه از دانشگاه‌های مگیل و آکسفرد است.
مسعود قاسمیان
اسفند 1389

فهرست
سخنی کوتاه با خواننده
تمهید مقدمه
1.    افلاطون: پیامد اجتماعی هنر و نقش
2.    شعر، شاعر و معرفت
3.    تقلید در هنر
4.    ادبیات و دانش
5.    هنرمند از طایفة نیرنگبازان
6.    تقلید و ظاهرا
7.    افلاطون در مظن تردید
8.    دیدگاه‌های مخالف [آراء] افلاطون
9.    استدلالی از سدة هجدهم در ردّ رأی افلاطون دربارة نقاشی
10.    غایت‌های اخلاقی و غیراخلاقی هنر
11.    هنر: آستان‌بوسِ اخلاق
12.    ایرادهای وارد به تالستوی
13.    هنر و طبقة اجتماعی
14.    جامعه‌شناسی هنر
15.    فرهنگ فرداست/فاخر در برابر فرهنگ
16.    مشارکت اجتماعی، انتقاد و بیطرفی
17.    مشارکت اجتماعی و تعهد به خویشتنداری
18.    هرزه‌نگاری و آزار زنان
19.    هتک حرمت و غایت زیبایی‌شناختی
----------------
مطالب مرتبط:
هنر و اخلاق، خوزه لوییس برموس

هنر و اخلاق، خوزه لوییس برموس

منبع: انسان شناسي و فرهنگ

هنر و اخلاق، خوزه لوییس برموس/ سباستین گاردنر، ترجمة مشیت علایی، فرهنگستان هنر/ چاپ اول 1387.

فهرست
سخن مترجم
یادداشت ویراستار
نام نویسندگان مقالات
هنر و اخلاق: مقدمه/  خوزه لوییس برموس و سباستین گاردنر
فصل 1: اخلاق و زیباشناسی؟/ مایکل تنر
فصل 2: هنر و آموزش اخلاق/ کریستوفر همیلتن
فصل 3: دانش ممنوعه: چالش اخلاق‌گریزی/ متیو کی‌یران
فصل 4: اخلاقیات تخیل و عوالم داستانی/ مری مادرسیل
فصل 5: احساساتی‌گری/ مایکل تنر
فصل 6: مفهوم انحطاط/ خوزه لوییس برمودس
فصل 7: تحولات انتقادی/ ارن ریدلی
فصل 8: عشق در اپرای حلقة [نیبلونگ] ریشارد واگنر/ راجر اسکروتن
فصل 9: ژرفنای اخلاقی و هنر تصویری/ جان آرمسترانگ
فصل 10: کانت و آرمان زیبایی/ انتونی سویل
فصل 11: تراژدی و ارزش از نظر شوپنهاوئر/ الکس نیل
فصل 12: تراژدی، اخلاق و متافیزیک/ سباستین گاردنر
فصل 13: نیچه: بازاندیشی در هنر/ کریستفر جاناوی
فصل 14: هنر، بیان و اخلاق/ کالین لایس
واژه‌نامة فارسی‌ـ انگلیسی
واژه‌نامة انگلیسی‌ـ فارسی
نمایة اعلام توصیفی
نمایه

یادداشت ویراستار
کتاب حاضر مجموعه چهارده مقاله تخصصی است که به پیوند میان زیبایی‌شناسی و اخلاق می‌پردازد. مقالات به قلم سیزده تن از مبرزترین فیلسوفان و فلسفه‌پژوهان معاصر از منظهای گوناگون ‌ــ و در اصل در بزرگداشت مقام مایکل تنر، فیلسوف کیمبریج ‌ــ نگاشته شده اند. این متخصصان درصدد پاسخگویی به اساسی‌ترین پرسشهایی برآمده اند که هنگام تأمل در ابعاد اخلاقی هنر و بُعد زیباشناختی حیات اخلاقی مطرح می‌شوند. فصل مشترک تمام مقالات بررسی پیوند اثر هنری با حیات انسان است.
اهمیت «هنر و اخلاق» از یک سو در پرداختن به ادبیات فلسفی و از سوی دیگر کندوکاو دوباره در پرسشهای تازه و از سوی دیگر روشنگری در مباحث سنتی زیباشناسی است. در این کتاب به مباحث عمده ای نظیر پیوند میان حکم اخلاقی و حکم زیباشناختی، نسبت بین تجربه زیباشناختی با شناخت، جایگاه اخلاقی در داستان، دو مفهوم احساساتی‌گری و انحطاط، بُعد اخلاقی عمل نقد، هنر تصویری و موسیقی، دلالت اخلاقی موسیقی، پیوندهای میان مباحث زیباشناختی و اخلاقی که در نوشته چهره‌های برجسته فلسفه معاصر ‌ــ نظیر کانت، شوپنهاوئر و نیچه مجال یافته است ‌ــ پرداخته شده است. باور کلی نویسندگان مقالات بر این است که زیباشناسی مستلزم نمود در عمل نقد است.



دانلود مقالات ويژه اخلاق پژوهش

1/ آموزش اخلاق پزشکي در پژوهش

محتشمي رضا,صادقي زينب,ميري امير,هنرور حسن

راهبردهاي آموزش

2/ داوران و اخلاق داوري در مجله هاي علمي ايران

 ابويي اردكان محمد,ميرزايي سيدآيت ال

اخلاق در علوم و فناوري- شماره 2-1  بهار و تابستان 1389

3/ اخلاق پژوهش در حوزه علوم اجتماعي

خالقي نرگس

4/ چارچوب تدوين ارزش ها و اخلاق حرفه اي پژوهش هاي علمي و فناوري

 لشكربلوكي مجتبي

اخلاق در علوم و فناوري- شماره 2-1  بهار و تابستان 1387

5/ اخلاق در پژوهش هاي زيست پزشكي بر روي آزمودني هاي انساني

 حاجي فرجي مجيد

اخلاق در علوم و فناوري- شماره 4-3  پاييز و زمستان 1387

6/ مروري بر ديدگاه هاي اسلامي در خصوص رضايت آگاهانه در طب اطفال

جسري مريم

7/ بررسي رعايت اصول اخلاق در پژوهش بر حيوانات آزمايشگاهي به روش كيفي

 مبشر مينا,موسوي فاطمه,نخعي نوذر,شيباني وحي

8/ اخلاق در پژوهشگري

 تابعي سيدضياالدين,محموديان فرزاد

9/ آگاهي، نگرش و عملکرد نسبت به رعايت اصول اخلاقي در پژوهش بر روي حيوانات آزمايشگاهي

 مبشر مينا,ابوالقاسم زاده نازآفرين,بطحايي فتانه سادات,آرامش كيارش,اردشيرلاريجاني محمدباقر

10/ جنبه هاي اخلاقي تحقيقات روانپزشکي

 رضاعي فرزين,آخوندزاده شاهين

اخلاق در علوم و فناوري- شماره 1 (ويژه نامه اخلاق پزشکي)  زمستان 1385

11/ ابعاد اخلاقي پژوهش علمي

 رشر نيكلاس

نامه مفيد- شماره 28 (فلسفه)  زمستان 1380

12/ تبيين مؤلفه‌هاي اخلاقي و فرهنگي در پژوهش

حسين خنيفر / حامد بردبار / فريبا فروغي‌قمي

نشریه معرفت اخلاقي شماره 6

13/ چارچوب تدوين ارزش ها و اخلاق پژوهش

14/ اخلاق در پژوهش

--------------------------------------------

مطالب مرتبط:

نگاهي اجمالي به برخي كتب اخلاقي منتشر شده 

کتاب اخلاق پژوهش؛ مبانی و مسایل

فصلنامه راهبرد فرهنگ ( ویژه اخلاق پژوهش)

 

دانلود مقالات ویژه اخلاق در اطلاعات حکمت و معرفت


اخلاق به روایت مولانا

مهناز قانعي

ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت 1388 شماره 48

: مبادی اخلاقی مسأله شر نزد قاضی عبدالجبار معتزلی

عباس حاجيها

اطلاعات حکمت و معرفت 1385 شماره 6

: قتل ترحم آمیز، چالشی نو فراروی اخلاق و حقوق پزشکی

محمود عباسي

اطلاعات حکمت و معرفت 1385 شماره 6

: آشنایی با مباحث فلسفه اخلاق

سعيد انوري

اطلاعات حکمت و معرفت 1385 شماره 9

: خدا باوری و اخلاق زیست محیطی

گنری ال کامستوک

مترجم: انشاء اله رحمتي

اطلاعات حکمت و معرفت 1387 شماره 1

: اخلاق زیست محیطی

روبرت الیوت

مترجم: مرضيه سليماني

اطلاعات حکمت و معرفت 1385 شماره 9

: روشنفکر دانشگاهی ارگانیک (گاهی به مسئله اخلاقی دانشگاهی)

علي پايا

اطلاعات حکمت و معرفت 1386 شماره 4

: نسبت علم اخلاق و فلسفه اخلاق

امير خواص

: فضیلت مدنی وسعادت بشری

محمد كريمي زنجاني اصل

اطلاعات حکمت و معرفت 1385 شماره 6

: اخلاق زیستی، تعاملی میان فلسفه و الهیات

گفتگو

سيد محمد محقق داماد

اطلاعات حکمت و معرفت 1385 شماره 6

 ------------------

دانلود مقالات ويژه اخلاق در دو فصلنامه علامه

مقالات ویژه اخلاق در چند شماره از فصلنامه نقد و نظر

نقد و نظر ـ شماره 13و 14 - ويژه اخلاق و دين

فصلنامه پژوهشي پژوهشنامه اخلاق شماره (4 و 9)

مقالات ویژه اخلاق در فصلنامه پژوهش هاي فلسفي - كلامي

مقالات ویژه اخلاق در فصلنامه انديشه ديني

مقالات ویژه اخلاق در فصلنامه انديشه نوین ديني

مقالات ویژه اخلاق در فصلنامه پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت)

(2) تازه ترين مقاله هاي اخلاقي منتشر شده در (PhilPapers)



--------------------------------------

Dec 31st 2011 GMT
forthcoming articles
Thomas Johnson, Review of Julian Savulescu, Ruud ter Meulen and Guy Kahane Eds., Enhancing Human Capacities.  (Direct link)

-----------------------


Dec 30th 2011 GMT
forthcoming articles
Norbert Anwander, Thomas L. Carson: Lying and Deception. Theory and Practice, Oxford.  (Direct link)
Brian Lawson, Individual Complicity in Collective Wrongdoing.  (Direct link)
Matt Sensat Waldren, Why Liberal Neutralists Should Accept Educational Neutrality.  (Direct link)
------------------------

Dec 29th 2011 GMT
-------------------------------------------

کتاب واقع گرایی اخلاقی در نیمه قرن بیستم


کتاب «واقع گرایی اخلاقی در نیمه قرن بیستم» نوشتۀ سید اکبر حسینی قلعه بهمنی به سال 1383 توسط مرکز انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی به زیور چاپ آراسته شد.
بر وفق گفتۀ نگارندۀ اثر: بحث از هستی شناسی حقایق اخلاقی و تحقیق از اینکه آیا حقایق اخلاقی در عالم وجود دارند یا خیر، از مهم ترین مباحث در حوزۀ مباحث فلسفۀ اخلاق است. بحث از واقع گرایی و غیر واقع گرایی در حوزۀ اخلاق و این که آیا حقایق اخلاقی وجودی منحاز و مستقل در این عالم دارند یا خیر، ریشه در کهن ترین مباحث فلسفی دارد. گروهی از فیلسوفان در این زمینه، وجود حقایق اخلاقی (هم چون خیر و خوبی) را در زمرۀ مُثُل تلقی می کردند، عده ای این امور را صرف امر و نهی الهی برمی شمردند، بعضی این حقایق را جزء لاینفک طبیعت و عالم محسوس می داشتند و برخی نیز امر گوینده و حاکم به خوب و خیر بودن شیئ و کار خوب، و حتی دسته ای احکام حاوی بیان این امور را صرف ابراز احساسات و یا توصیه گوینده و حاکم حکم اخلاقی به دیگر اشخاص قلمداد می نمودند......... تمام این مباحث و اختلاف نظرها در وادی بود و نبود حقایق اخلاقی و به تبع آن معرفت و آگاهی انسان از آن حقایق را می توان در ذیل مباحث واقع گرایی اخلاقی قرار داد.
فصل اول: مفاهیم و کلیات به مباحثی چون سه مسئله مهم در عرصۀ اخلاق، واقع گرایی، واقع گرایی اخلاقی ، واقع گرایی و عینیت گرایی، معرفت اخلاقی و انگیزۀ اخلاقی اختصاص دارد.
فصل دوم: واقع گرایی اخلاقی در نیمه دوم قرن بیستم نزد اندیشمندان غربی، به مباحثی چون تفاوت ها واقع گرایی اخلاقیِ انگلیسی و امریکایی، (1) واقع گرایی اخلاقی انگلیسی (دیدگاه جان هنری مک داول در باب واقع گرایی اخلاقی، دیدگاه غیر واقع گرایانه مکی، مک داول، وجودِ حقایق اخلاقی را چگونه تبیین می کند و غیره) واقع گرایی اخلاقی امریکایی ( واقع گرایی و شک گرایی اخلاقی از نظر برینک و غیره) اختصاص دارد.
فصل سوم: واقع گرایی اخلاقی در نیمۀ دو قرن بیستم نزد اندیشمندان مسلمان، به مباحثی چون واقع گرایی اخلاقی در اندیشه های استاد شهید مطهری، نظریۀ واقع گرایانۀ استاد مصباح یزدی در باب حقایق اخلاقی و غیره اختصاص دارد.
در پایان کتاب بخشی تحت عنوان خاتمه وجود دارد که به پرسش هایی از این دست (واقع گرایی اخلاقی چیست؟، معرفت اخلاقی چیست؟، انگیزل اخلاقی چیست؟، و غیره ) می پردازد.   
-----------
مطالب مرتبط:
«اخلاق بدون هستی شناسی» اثر هیلاری پاتنم
فرا اخلاق(5): واقع گرایی اخلاقی1

فرااخلاق (6) واقع گرایی اخلاقی 2

دانلود مقالات ویژه اخلاق در فصلنامه پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت)

(1) تازه ترين مقاله هاي اخلاقي منتشر شده در (PhilPapers)


---------------------------------------

Dec 26th 2011 GMT
Neuroethics
forthcoming articles
Jukka Varelius, Minimally Conscious State, Human Dignity, and the Significance of Species: A Reply to Kaczor.  (Direct link)

-----------------------------


Dec 24th 2011 GMT
forthcoming articles
Gideon Elford, Equality of Opportunity and Other-Affecting Choice: Why Luck Egalitarianism Does Not Require Brute Luck Equality.  (Direct link)

-----------------------------


Dec 23rd 2011 GMT
forthcoming articles

  1. Jeff Behrends & Joshua DiPaolo, Finlay and Schroeder on Promoting a Desire.  (Direct link

------------------------------


Dec 21st 2011 GMT
forthcoming articles
Christian Barry & Gerhard Øverland, How Much for the Child?  (Direct link)

نگاهي اجمالي به برخي كتاب هاي اخلاق پژوهش

اخلاق پژوهش و نگارش

پدیدآورنده: نرگس خالقی

اخلاق در پژوهش هاي علوم پزشكي

ترور اسمیت (نويسنده)، محمد ضرغام (مترجم)

بررسی مصوبات شورای پژوهش، کمیته اخلاق در پژوهش و شورای سیاستگذاری ...

ناشر: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران

موازين اخلاق در پژوهش هاي علوم پزشكي

نويسندگان: یدالله فرهادی، علیرضا موسوی جراحی، زهره حقیقی




اخلاق در پژوهش های علمی و فعالیتهای حرفه ای (با تاکید بر بیوشیمی و بیولوژی مولکولی)
محمدسجادن شوقیا (تدوين)

اخلاق در پژوهش علوم انسانی

گوردون وود (تدوين)، حمیرا الوندی (مترجم)

اخلاق در پژوهش و نگارش

خدابخش كرمى

---------------------------------------------------

مطلب مرتبط:

نگاهي اجمالي به برخي كتب اخلاقي منتشر شده 

کتاب اخلاق پژوهش؛ مبانی و مسایل

فصلنامه راهبرد فرهنگ ( ویژه اخلاق پژوهش)

نگاهي اجمالي به برخي كتب اخلاقي منتشر شده

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب "در پی فضیلت: تحقیقی در نظریه اخلاقی" توسط دو تن از دانشجویان مصطفی ملکیان (محمد علی شمالی و حمید شهریاری) به فارسی برگردانده شده است. این کتاب را مصطفی ملکیان ویراستاری کرده است. کتاب "در پی فضیلت" تاکنون 176 بار در جهان انگلیسی زبان تجدید چاپ شده است. اين كتاب توسط انتشارات سمت روانه بازار شده است.

براي اطلاع بيشتر: اينجا

------------------------------


چاپ نخست كتاب «رابطه دين و اخلاق (بررسي ديدگاه‌ها در مناسبات دين و اخلاق)» نوشته سيدمحمد عالمي از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد./

براي اطلاع بيشتر: اينجا

----------------------------------

چاپ نخست كتاب «مكتب‌هاي نسبي‌گرايي اخلاقي (از يونان باستان تا دوران معاصر)» نوشته مسلم محمدي از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد. بحث از مكاتب نسبي‌گرا و نقد و بررسي آنها از نيازهاي فكري جدي جامعه امروزين است كه كتاب حاضر، عمده اين مكتب‌ها را جمع‌آوري کرده و به نقد و بررسي گذاشته است.

براي اطلاع بيشتر:  اينجا

------------------------------

كتاب «نردبان سعادت (برگرفته از معراج‌السعادة علامه ملااحمد نراقي)» نوشته سيد محمدرضا طباطبايي از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد.-

براي اطلاع بيشتر: اينجا

-------------------------------

چاپ نخست كتاب «فارابي و راه سعادت (كاوشي در باب اخلاق فضيلت از نگاه فارابي)» نوشته ابونصر فارابي، به كوشش دكتر قاسم پورحسن و مقدمه و ترجمه از نواب مقربي، از سوي انتشارات بنياد حكمت اسلامي صدرا منتشر و روانه بازار نشر شد.-

براي اطلاع بيشتر: اينجا

-------------------------------

چاپ نخست کتاب «مطلق‌گرايي در اخلاق» نوشته سيدمحمد ميرهاشمي، تهيه شده توسط دانشگاه باقرالعلوم عليه‌السلام، از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.\

براي اطلاع بيشتر: اينجا

------------------------------

«نقد اخلاق» عابدالجابري به فارسي برگردانده شد. او در اين اثر، اخلاق را نزد يونانيان، ايرانيان و اعراب مقايسه و بررسي كرده است.*

براي اطلاع بيشتر: اينجا

------------------------------

احد فرامرزقراملكي «نظريه اخلاقي محمدبن زكرياي رازي» را در كتابي با همين عنوان تبيين و بررسي كرد. به اعتقاد وي، رازي نخستين انديشمندي است كه نظريه‌اي مدون در باب اخلاق ارايه داده است.-

براي اطلاع بيشتر: اينجا

-------------------------------

معاون فرهنگي انتشارات اميركبير از انتشار 10 عنوان كتاب در قالب مجموعه «حكمت و دين‌پژوهي» خبر داد و گفت: «نسبي‌گرايي اخلاقي» جديدترين عنوان اين مجموعه است كه به زودي منتشر خواهد شد.\

براي اطلاع بيشتر: اينجا

-------------------------------------

كتاب «گناه: تاملاتي روان‌كاوانه در باب اخلاق» ترجمه شد. اين اثر شرح جامعي بر سير تحولات نظري روان‌كاوان درباره مفهوم گناه است كه براي نخستين بار به طور جدي از سوي فرويد مطرح شد.-

براي اطلاع بيشتر: اينجا

---------------------------------

كتاب «اخلاق هنر از نگاه فارابي» نوشته شد. به گفته ناديا مفتوني، نويسنده اين اثر، مباحثي با عنوان فلسفه يا اخلاق هنر در آثار فارابي يافت نمي‌شود، اما او دغدغه مسايل هنري را داشت و مي‌توان با بررسي آثارش، به مطالب قابل توجهي در اين باره دست يافت.-

براي اطلاع بيشتر: اينجا

------------------------------------

دانلود مقالات ويژه اخلاق در دو فصلنامه علامه

عنوان مقاله:

نقد شلر از صورت گرایی اخلاقی کانت

عليرضا حسن پور

علامه 1384 شماره 5

عنوان مقاله:

نگاهی به سه دیدگاه در فلسفه اخلاق معاصر ایران

مسعود اميد

علامه 1385 شماره 12

عنوان مقاله:

مسئله ی اهلیت ها

فریتیوف شوئن

مترجم

حسن خندق آبادي

علامه 1384 شماره 5

عنوان مقاله:

برريسي نقد ارسطو از معادله سقراطي (فضیلت = معرفت)

حسن فرخنده

علامه 1385 شماره 12

عنوان مقاله:

بخش اول: روانشناسی و دین: رابطه دین و اخلاق از دیدگاه یونگ

مسعود اميد

علامه 1381 شماره 3

عنوان مقاله:

جستاری در چند و چون ارتباط دین و اخلاق از منظر کانت

رحمان فلاح

علامه 1384 شماره 5

عنوان مقاله:

اخلاق از منظر هگل

وودي آلن

ترجمه: مهدي سلطاني گازار

علامه 1385 شماره 12

عنوان مقاله:

در آمدی بر اخلاق شناسی فلسفی و تحلیلی استاد ملکیان

مسعود اميد

علامه 1381 شماره 3

عنوان مقاله:

کتابشناسی برگزیده فلسفه اخلاق

حبيب الله كاظم خاني

علامه 1384 شماره 5

عنوان مقاله :

«تناظر آرای افلاطون در علم النفس و علم الاخلاق و علم الاجتماع»«در باب فضایل اخلاقی»

حسن فتحي

علامه 1384 شماره 5

عنوان مقاله:

آیا قواعد اخلاقی مطلق وجود دارد؟

جلال پيكاني

علامه 1385 شماره 12

عنوان مقاله:

فلسفه اخلاق مارکسیستی در ایران

پدیدآورندگان:

مسعود اميد

علامه 1384 شماره 5

عنوان مقاله:

تحلیل و ارزیابی حسن و قبح اخلاقی در نزد معتزله و اشاعره

منصور ايمان پور

علامه 1385 شماره 12

عنوان مقاله:

کانت و مسأله جنسیت

محمد اصغري

علامه 1384 شماره 8

عنوان مقاله:

ملاحظات پرسشی و نقد گونه در مورد دو دیدگاه در فلسفه اخلاق

مسعود اميد

علامه 1380 شماره 2

عنوان مقاله:

مسأله ارزش با رویکردی روانشناسانه

محمود صوفياني

علامه 1384 شماره 5

عنوان مقاله

شهودگرایی ‍‍‍[اخلاقی]

عليرضا حسن پور

علامه 1385 شماره 12

عنوان مقاله:

فلسفه اخلاق نزد سه متفکر معاصر ایران

مسعود اميد

علامه 1382 شماره 5 

------------------------------------

مطالب مرتبط

مقالات ویژه اخلاق در چند شماره از فصلنامه نقد و نظر

نقد و نظر ـ شماره 13و 14 - ويژه اخلاق و دين

فصلنامه پژوهشي پژوهشنامه اخلاق شماره (4 و 9)

مقالات ویژه اخلاق در فصلنامه پژوهش هاي فلسفي - كلامي

مقالات ویژه اخلاق در فصلنامه انديشه ديني

مقالات ویژه اخلاق در فصلنامه انديشه نوین ديني

مقالات ویژه اخلاق در فصلنامه پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت)