مقالات ويژه اخلاق در مجله هفت آسمان

 

مقاله / مقاله : مسيحيت و اخلاق / كيت وارد ؛ حسن قنبرى

شماره شانزدهم / / زمستان 1381

 مقاله / مقاله : اخلاق يهودى / مناخيم كِلنر ؛ مهدى حبيب اللهى

شماره هفدهم / / بهار 1382

مقاله / مقاله: "اخلاق پروتستانى" در صد سالگى / سيدحسن اسلامى

شماره بيست و سوم / / پاييز 1383

مقاله / مقاله: اخلاق زيست محيطى / استيون كلارك؛ محمدحسن محمدى مظفر

شماره بيست و ششم / / تابستان 1384

معرفی کتاب / مشق اخلاق / سيدحسن اسلامي

شماره چهل و ششم / 1389 / تابستان 1389

 مقاله / اخلاق مخالفت / سيدحسن اسلامي

شماره چهل و هفتم / 1389 / پاييز1389 

- با عضويت در سايت دانشگاه اديان و مذاهب مي‌توانيد مقالات را دانلود کنيد.

----------------

مطالب مرتبط:

مقالات ویژه اخلاق در فصلنامه پژوهش هاي فلسفي - كلامي

مقالات ویژه اخلاق در فصلنامه انديشه ديني

مقالات ویژه اخلاق در فصلنامه انديشه نوین ديني

مقالات ویژه اخلاق در فصلنامه پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت)

فصلنامه پژوهشي پژوهشنامه اخلاق شماره (4 و 9)

مقالات اخلاق فن آوری اطلاعات در نشریه «اطلاعات حکمت و فلسفه»

مجله علم و اخلاق مهندسي

Science and Engineering Ethics

علم و اخلاق مهندسي

Volume 18, Number 1 / March 2012

مجلد 18، شماره 1/ مارس 2012

موضوع اصلي

Moral Resposibilty in Technology and Engineering

مسئوليت اخلاقي در فن‌آوري و مهندسي

Guest Editors: Ibo van de Poel and Neelke Doorn

سردبيران مهمان: ايبو وَن پُل و نيلک دُوم

“Ain’t No One Here But Us Social Forces”: Constructing the Professional Responsibility of Engineers

"هيچ کس در اينجا نيست جز نيروهاي اجتماعي ما": ايجاد مسئوليت حرفه‌اي مهندسين

Michael Davis

Moral Responsibility, Technology, and Experiences of the Tragic: From Kierkegaard to Offshore Engineering

مسئوليت اخلاقي، فن‌آوري، و تجارب غم‌انگيز: از کرکگارد به مهندسي برون‌مرزي

Mark Coeckelbergh

The Problem of Many Hands: Climate Change as an Example

مسئلة دست‌هاي بسيار: تغيير آب و هوا به عنوان نمونه

Ibo van de Poel, Jessica Nihlén Fahlquist, Neelke Doorn, Sjoerd Zwart and Lambèr Royakkers

 

Responsibility Ascriptions in Technology Development and Engineering: Three Perspectives

نسبت دادن‌هاي مسئوليت در توسعة تکنولوژي و مهندسي: سه ديدگاه

Neelke Doorn

Risk and Responsibility: A Complex and Evolving Relationship

ريسک و مسئوليت: رابطة پيچيده و در حال رشد

Céline Kermisch

Emotional Engineers: Toward Morally Responsible Design

مهندسان عاطفي: به سوي طرح اخلاقاً پرمسئوليت

Sabine Roeser

Online Responsibility: Bad Samaritanism and the Influence of Internet Mediation

مسئوليت آن‌لاين: سامريتانيسم بد و تأثير اينترنت  

Saskia E. Polder-Verkiel

Engineering and the Problem of Moral Overload

مهندسي و مسئلة بار سنگين اخلاقي

Jeroen Van den Hoven, Gert-Jan Lokhorst and Ibo Van de Poel

Designing a Good Life: A Matrix for the Technological Mediation of Morality

طراحي يک زندگي خوب: يک ماتريس براي ميانجيگري‌ فني از اخلاقيات

Tsjalling Swierstra and Katinka Waelbers

------------------------

منبع

SpringerLink

(7) تازه ترين مقاله هاي اخلاقي منتشر شده در philopaper



--------------------------------------

Feb 13th 2012 GMT
forthcoming articles
  1. Stephanie Bell, Brad Partridge, Jayne Lucke & Wayne Hall, Australian University Students' Attitudes Towards the Acceptability and Regulation of Pharmaceuticals to Improve Academic Performance.  (Direct link)

نگرش دانشجویان دانشگاه استرالیا نسبت به مقبولیت و مقررات داروسازی براي بهبود عملکرد تحصیلی



Feb 11th 2012 GMT
forthcoming articles
  1. Thomas L. Carson, Free Exchange for Mutual Benefit: Sweatshops and Maitland's “Classical Liberal Standard”.  (Direct link)
     

    تبادل رایگان برای منافع متقابل: بيگاري‌خانه‌ها و Maitland "استاندارد ليبرال کلاسيک"

Feb 10th 2012 GMT
forthcoming articles
  1. Aaron Doyle, Introduction: Insurance and Business Ethics.  (Direct link)

مقدمه: بیمه و اخلاق تجارت

  1. Bernard Hodgson, Democratic Agency and the Market Machine.  (Direct link)

آژانس دموکرات و بازار ماشین

  1. Jae-Eun Kim & Kim K. P. Johnson, The Impact of Moral Emotions on Cause-Related Marketing Campaigns: A Cross-Cultural Examination.  (Direct link)

تاثیر عواطف اخلاقی بر فعاليت‌هاي بازاریابی مرتبط با علت: آزمون میان فرهنگی

forthcoming articles
  1. R. Anthony-Pillai, Palliative Care Registers: Infringement on Human Rights?  (Direct link)

دفاتر ثبت مراقبت تسکین دهنده : نقض حقوق بشر

  1. E. C. A. Asscher, I. Bolt & M. Schermer, Wish-Fulfilling Medicine in Practice: A Qualitative Study of Physician Arguments.  (Direct link)

 پزشکی برآوردن - آرزو در عمل: مطالعه کیفی از استدلال پزشک

  1. A. Conti, P. Delbon, L. Laffranchi, C. Paganelli & F. de Ferrari, HIV-Positive Status and Preservation of Privacy: A Recent Decision From the Italian Data Protection Authority on the Procedure of Gathering Personal Patient Data in the Dental Office.  (Direct link)

وضعیت مثبت - HIV  و حفظ حریم خصوصی: تصمیم اخیر از سازمان حفاظت از داده ایتالیایی بر اساس روش جمع آوری اطلاعات شخصی بیمار در مطب دندان پزشکي

  1. M. H. Gendel, E. Brooks, S. R. Early, D. C. Gundersen, S. L. Dubovsky, S. L. Dilts & J. H. Shore, Self-Prescribed and Other Informal Care Provided by Physicians: Scope, Correlations and Implications.  (Direct link)

مراقبت خود تجویز شده و رسمی ارائه شده توسط پزشکان: دامنه، همبستگی‌ها و پیامدها

  1. N. Levy, Forced to Be Free? Increasing Patient Autonomy by Constraining It.  (Direct link)

مجبور به آزادي؟ افزایش استقلال بیمار از طريق محدود کردن آن

  1. A. Mandava, C. Pace, B. Campbell, E. Emanuel & C. Grady, The Quality of Informed Consent: Mapping the Landscape. A Review of Empirical Data From Developing and Developed Countries.  (Direct link)

کیفیت رضایت آگاهانه: نقشه برداری از چشم انداز. بررسی داده های تجربی از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته

volume 9, issue 1, 2012
  1. DIRECT SUBMISSION
    Matthew Lister, Review of Carl Knight, Luck Egalitarianism.  (Direct link)

چکیده ای از کارل نایت، مساوات طلبی شانس

Feb 8th 2012 GMT
forthcoming articles
  1. Darryl J. Murphy, Are Intellectual Property Rights Compatible with Rawlsian Principles of Justice?  (Direct link)

آیا حقوق مالکیت معنوی  با اصول رالوزي عدالت سازگار است؟

forthcoming articles
  1. Donna Fletcher-Brown, Anthony F. Buono, Robert Frederick, Gregory Hall & Jahangir Sultan, A Longitudinal Study of the Effectiveness of Business Ethics Education: Establishing the Baseline.  (Direct link)

مطالعه طولی اثربخشی تعليم و تربيت اخلاق تجارت: ایجاد پایه

forthcoming articles
  1. John Hasnas, Whither Stakeholder Theory? A Guide for the Perplexed Revisited.  (Direct link)

نظریه ذینفعان(سهام‌داران) بکجا مي‌رود؟راهنما براي Perplexed Revisited



Feb 7th 2012 GMT
forthcoming articles
  1. K. Gregory Jin, Ronald Drozdenko & Sara DeLoughy, The Role of Corporate Value Clusters in Ethics, Social Responsibility, and Performance: A Study of Financial Professionals and Implications for the Financial Meltdown.  (Direct link)

نقش دسته‌های ارزش گروهي در اخلاق، مسئولیت اجتماعی، و عملکرد: مطالعه متخصصین و پيامدهاي مالی برای بحران مالی

  1. William C. Lesch & Johannes Brinkmann, Consumer Insurance Fraud/Abuse as Co-Creation and Co-Responsibility: A New Paradigm.  (Direct link)

تخلف / سوء استفاده در بيمه مصرف کننده به عنوان مشارکت در ایجاد و مشارکت در مسئولیت: پارادایم جدید

  1. Ralf Radermacher & Johannes Brinkmann, Insurance for the Poor?  (Direct link)

بیمه برای فقرا؟

volume 106, issue 1, 2012
  1. Ericka Costa & Tommaso Ramus, The Italian Economia Aziendale and Catholic Social Teaching: How to Apply the Common Good Principle at the Managerial Level.  (Direct link)

اقتصاد شرکتي ایتالیایی و آموزش اجتماعی کاتولیک : چگونگي به کارگيري اصل مشترک خوب در سطح مدیریتی

  1. Thomas Donaldson, Three Ethical Roots of the Economic Crisis.  (Direct link)

سه ریشه اخلاقی بحران اقتصادی

  1. Björn Fasterling, Development of Norms Through Compliance Disclosure.  (Direct link)

توسعه هنجارها از طریق افشای موافقت

  1. Hoje Jo & Maretno A. Harjoto, The Causal Effect of Corporate Governance on Corporate Social Responsibility.  (Direct link)

اثر علی اداره مشترک بر اساس مسئولیت اجتماعی مشترک

-----------------------

مطالب مرتبط:

تازه ترين مقاله هاي اخلاقي منتشر شده درPhilPapers

(1) تازه ترين مقاله هاي اخلاقي منتشر شده در (PhilPapers)

(2) تازه ترين مقاله هاي اخلاقي منتشر شده در (PhilPapers)

 (4) تازه ترين مقاله هاي اخلاقي منتشر شده در philopaper


برنامۀ دوره‌های آزاد آموزشی مربوط به «فلسفه اخلاق»‌

مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران برنامۀ دوره‌های آزاد آموزشی خود را اعلام کرد.
از میان این دوره‌ها دو دوره مربوط به «فلسفه اخلاق»‌اند.
برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به قسمت ترم زمستان سال 1390 در لینک زیر مراجعه کنید:

فهرست كلاس‌های آزاد
 
 

كتاب نظريۀ اخلاق كانت  اثر سر دبليو ديويد راس


كتاب نظريۀ اخلاق كانت: شرحي بر تأسيس مابعدالطبيعۀ اخلاق / نوشتۀ سر دبليو ديويد راس؛ ترجمۀ محمدحسين كمالي‌نژاد، به سال 1386 با چاپ نخست به زيور طبع آراسته گرديد. اين اثر ترجمه‌اي است از :
Kant Ethica theory: a commentary on the zur metaphysik der sitten, 1978.

نگارنده در مقدمه، كتاب را اينگونه معرفي مي‌كند:
رسالۀ حاضر نه كل مابعدالطبيعۀ اخلاق بلكه جزء اساسي آن – بررسي اصل اعلاي اخلاق – است. اين اثر به سه بخش تقسيم مي‌شود:
1. گذر از معرفت عقلاني عمومي اخلاق به معرفت فلسفي آن
2. گذر از فلسفۀ توده‌پسند اخلاق به مابعدالطبيعۀ اخلاق
3. مرحلۀ نهايي گذر از مابعدالطبيعۀ اخلاق به نقد عقل عملي محض
كانت در عين تقسيم اين اثر به سه بخش، آن را به تحليلي (گذر از معرفت عمومي به تعيين اصل نهايي آن) و تأليفي (گذر از بررسي اين اصل و منابع آن به معرفت عمومي كه كاربرد اين اصل را در آن مي‌يابيم) نيز تقسيم مي‌كند. در آغاز، چگونگي ارتباط اين تقسيم دوگانه با آن تقسيم سه‌گانه روشن نيست. اما از عبارت بعدي روشن مي‌شود منظور اين است كه دو گذر نخست، تحليلي و گذر سوم، تأليفي است. بنابراين، منظور از بخش نخست، تحليلي از مفاهيم عمومي دربارۀ اخلاق است تا معلوم شود كه به طور ضمني بر مفاهيم عادي فلسفه اخلاق (آن‌چنان‌كه در در زمان كانت رايج بوده است) دلالت دارند، و منظور از بخش دوم، تحليلي از مفاهيم فلسفۀ اخلاق است تا معلوم شود كه به طور ضمني بر مفاهيم اساسي‌تر فلسفه اخلاق خود كانت دلالت دارند. در نتيجه، بخش سوم، تأليفي خواهد بود به اين معنا كه بايد براساس اين مفاهيم آگاهي اخلاقي را آن‌چنان‌كه وجود دارد توجيه كرد. كانت در عبارت ياد شده اشاره مي‌كند كه تمام آنچه كه او در دو گذر نخست انجام داده است نشان دادن آن چيزي است كه در مفهوم اخلاق مندرج است، يعني اراده خودمختار است و خود، قوانين خودش را مقرر مي‌دارد. او هنوز بايد ثابت كند كه اخلاق «آفريدۀ ذهن» نيست يعني با يك عمل تأليفي مي‌توانيم بفهميم كه اعمال معيني وجود دارند كه انجام آنها صحيح است.
بدين ترتيب انتظار داريم بخش سوم، بر خلاف دو بخش پيشين، تأليف باشد، يعني در آن مبناي مفاهيم روشن‌شده در دو گذر ديگر، دست‌كم تبييني از خطوط كلي محتوايِ تكليف شود. اما تفكر كانت در عمل مسير ديگري را در پيش مي‌گيرد. آنچه كانت در نظر دارد تا در بخش سوم بيان كند بررسي نقادانۀ قوۀ عقل است در حكم مقدمه‌اي بر اثبات اينكه استفادۀ تأليفي از عقل عملي محض ممكن است. او مدعي نيست كه اين امر را در تأسيس مابعدالطبيعۀ اخلاق ثابت مي‌كند. در واقع در بخش سوم صرفاً بررسي‌اي استلزامي از كار در‌مي‌آيد كه به اعتقاد او ميان وجود تكليف و آزادي اراده موجود است. بدين ترتيب او در تأسيس مابعدالطبيعۀ اخلاق به تصديق خودش وجود تكليف را اثبات نمي‌كند. او تنها در اثبات آن چيزي موفق مي‌شود كه در نظر وي اگر تكليف عيني است بايد صادق باشد؛ آن چيزي كه پيش‌فرض وجود عيني تكليف است، و در هيچ جاي ديگري به انجام وظيفه‌اي كه در اينجا از خود سلب كرده است، متعهد نمي‌شود.
منظور كانت از اين گذرهايي كه بيان مي‌كند، كاملاً روشن نيست. آيا منظورش اين است كه:
1. معرفت عقلاني عمومي اخلاق خطاست و بايد آن را رها كنيم، و نخست در يك فلسفۀ توده‌پسند اخلاق پناه بگيريم و بعد خطاي اين را ببينيم و به سوي مابعدالطبيعۀ اخلاق و نقادي عقل محض پيشين برويم؟ واژۀ «معرفت» اگر معناي دقيق آن در نظر گرفته شود اين تفسير را رد مي‌كند زيرا معرفت ممكن نيست خطا باشد، اما ممكن است كانت اين واژه را با مسامحه به كار برده باشد.
2. اين معرفت عقلاني اخلاق درست است اما به اندازۀ كافي عميق نيست و همين‌طور است دربارۀ فلسفۀ توده‌پسند؟ دست‌كم دربارۀ گذر نخست، نظر وي همين است. زيرا او مي‌گويد كه مفهوم اراده‌اي كه في‌نفسه شايستۀ بيشترين احترام است، «از قبل در فاهمۀ سالم طبيعي وجود داشته است و نيازمند شكوفايي است تا تعليم». اين مفهومِ ارادۀ في‌نفسه نيك همان معرفت عقلاني عمومي اخلاق است كه كانت از آنجا شروع مي‌كند و مي‌كوشد تا استلزام‌هاي عميق‌تر را مطرح سازد و آنچه او در صفحۀ بعدي مي‌گويد دال بر اين است كه به گذر دوم نيز با همين ديد – يعني نه در حكم تصحيح، بلكه براي تعمق بيشتر نسبت به بخش پيشين – نگريسته است.

فهرست

ارجاعات ..................................................................................... 9
مقدمه ....................................................................................... 11
فصل نخست
گذر از معرفت عقلاني عمومي اخلاق به معرفت فلسفي آن ............... 23
فصل دوم
گذر از فلسفۀ توده‌پسند اخلاق به مابعدالطبيعۀ اخلاق ....................... 63
نخستين ضابطه‌مندي امر مطلق: ضابطۀ قانون كلي .......................... 71
دومين ضابطه‌مندي امر مطلق: ضابطۀ انسانيت در مقام غايت بالذات .... 78
سومين ضابطه‌مندي امر مطلق: ضابطۀ ارادۀ واضع قانون عام .............. 90
فصل سوم
گذر از مابعدالطبيعۀ اخلاق به نقد عقل عملي محض ......................... 105
خلاصه ..................................................................................... 137  

----------------------
مطالب مرتبط:

فلسفه اخلاق کانت
فلسفه اخلاق کانت (2)
بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق اثر ایمانوئل کانت 
«مابعدالطبیعه اخلاق: فلسفه فضیلت» اثر ایمانوئل کانت 

نقد عقل عملی

درس هاي فلسفه اخلاق اثر ايمانوئل كانت

(6) تازه ترين مقاله هاي اخلاقي منتشر شده در philopaper

--------------------

Feb 6th 2012 GMT

Ethical Theory and Moral Practice

forthcoming articles

1.      William Glod, Against Two Modest Conceptions of Hard Paternalism.  (Direct link)

در برابر دو مفهوم متوسط نظام پدرسروري سخت

1.      Caroline Guibet Lafaye & Henri Kreis, From Altruistic Donation to Conditional Societal Organ Appropriation After Death.  (Direct link)

از اهدای نوع دوستانه تا تخصیص ارگان اجتماعی شرطي پس از مرگ

1.      David Killoren & Bekka Williams, Group Agency and Overdetermination.  (Direct link)

عامليت گروهي و تعيين چند عاملي

1.      Scott Woodcock, Horror Films and the Argument From Reactive Attitudes.  (Direct link)

فیلم های ترسناک و برهان برآمده از نگرش‌هاي واکنشی

Journal of Agricultural and Environmental Ethics

forthcoming articles

1.      Frederike Kaldewaij, Does Fish Welfare Matter? On the Moral Relevance of Agency.  (Direct link)

آيا رفاه آدم(موجود) مهم است ؟  براساس ارتباط اخلاقی عامليت

Journal of Business Ethics

forthcoming articles

1.      Will Drover, Jennifer Franczak & Richard F. Beltramini, A 30-Year Historical Examination of Ethical Concerns Regarding Business Ethics: Who's Concerned?  (Direct link)

آزمون تاریخی 30 سال از نگرانی های اخلاقی با توجه به اخلاق کسب و کار: چه كسي نگران است؟

Bioethics

volume 26, issue 3, 2012

1.      Ruth Chadwick, Rotterdam 2012: The Next World Congress of Bioethics.  (Direct link)

روتردام سال 2012: کنگره جهانی بعدي اخلاق زیستی

1.      Vardit Rispler-Chaim, Islam and New Kinship, Reproductive Technologies and the Shariah in Lebanon – By Morgan Clarke.  (Direct link)

اسلام و خویشاوندی‌های جدید، فن آوری‌های باروری و شریعت در لبنان – توسط مورگان کلارک

Ethical Theory and Moral Practice

forthcoming articles

1.      Patrick Tomlin, Choices Chance and Change: Luck Egalitarianism Over Time.  (Direct link)

انتخاب‌هاي تغيير و تغییر: شانس مساوات طلبی در طول زمان

Journal of Business Ethics

forthcoming articles

1.      Itai Beeri, Rachel Dayan, Eran Vigoda-Gadot & Simcha B. Werner, Advancing Ethics in Public Organizations: The Impact of an Ethics Program on Employees' Perceptions and Behaviors in a Regional Council.  (Direct link)

پیشرفت اخلاق در سازمان های دولتی: تاثیر برنامه اخلاق در درک و رفتار کارکنان در شورای منطقه‌ای

1.      Alexandros-Andreas Kyrtsis, Insurance of Techno-Organizational Ventures and Procedural Ethics: Lessons From the Deepwater Horizon Explosion.  (Direct link)

بیمه سرمایه گذاری تکنو سازمانی و اخلاق دادرسی: درس هایی از انفجار افق آبهای عمیق

1.      David Sigurthorsson, The Icelandic Banking Crisis: A Reason to Rethink CSR?  (Direct link)

بحران بانکداری ایسلندی: دلیلی برای تجدید نظر در

(crs

 

Feb 3rd 2012 GMT

Bioethics

forthcoming articles

1.      Atsushi Asai & Yasuhiro Kadooka, Reexamination of the Ethics of Placebo Use in Clinical Practice.  (Direct link)

بازنگری در اخلاق استفاده از دارونما در طبابت

1.      John Harris, 'Ethics is for Bad Guys!' Putting the 'Moral' Into Moral Enhancement.  (Direct link)

"اخلاق براي مردمان بد است!" سوق دادن «اخلاق» به سوي بسط اخلاقی

1.      Thomas S. Huddle, Moral Fiction or Moral Fact? The Distinction Between Doing and Allowing in Medical Ethics.  (Direct link)

داستانی اخلاقی یا حقیقت اخلاقی؟ تمايز ميان انجام دادن و اجازه دادن اخلاق پزشکی

1.      Rob Lovering, The Substance View: A Critique.  (Direct link)

ديدگاه ماده(جوهر) : يك نقد

 

Feb 2nd 2012 GMT

Journal of Agricultural and Environmental Ethics

forthcoming articles

1.      M. R. N. Bruijnis, F. L. B. Meijboom & E. N. Stassen, Longevity as an Animal Welfare Issue Applied to the Case of Foot Disorders in Dairy Cattle.  (Direct link)

طول عمر به عنوان یک موضوع رفاه حیوانات به کاربرد شده در مورد اختلالات پا در گاوهای شیری.

 

Journal of Business Ethics

forthcoming articles

1.      Kristen Bell DeTienne, Bradley R. Agle, James C. Phillips & Marc-Charles Ingerson, The Impact of Moral Stress Compared to Other Stressors on Employee Fatigue, Job Satisfaction, and Turnover: An Empirical Investigation.  (Direct link)

تاثیر استرس اخلاقی در مقایسه با دیگر عوامل استرس زا در خستگی کارکنان، رضایت شغلی، و گردش مالی: یک بررسی تجربی

1.      Nicos A. Scordis, The Morality of Risk Modeling.  (Direct link)

 

اخلاق مدل‌سازي(طراحي) خطر

Feb 1st 2012 GMT

Ethics and Social Welfare

forthcoming articles

1.      Joe Duffy & David Hayes, Social Work Students Learn About Social Work Values From Service Users and Carers.  (Direct link)

دانشجويان مددكاري اجتماعی در مورد ارزش‌هاي مددكاري اجتماعی ناشي از کاربران و سرپرستان خدمات مي‌آموزند

Journal of Business Ethics

forthcoming articles

1.      Marc A. Cohen & John Dienhart, Moral and Amoral Conceptions of Trust, with an Application in Organizational Ethics.  (Direct link)

مفاهیم اخلاقی و غیراخلاقیِ اعتماد، همراه با کاربرد در اخلاق سازمانی

1.      Nicholas McClaren, The Personal Selling and Sales Management Ethics Research: Managerial Implications and Research Directions From a Comprehensive Review of the Empirical Literature.  (Direct link)

پژوهشي در اخلاق مدیریت خريد و فروش‌هاي شخصي: لوازم مدیریتي و دستورالعمل های پژوهشی برآمده از یک بررسی جامع از ادبیات تجربی

Journal of Mass Media Ethics

volume 27, issue 1, 2012

1.      Sandra L. Borden, Press Apologias: A New Paradigm for the New Transparency?  (Direct link)

پافشاري كردن بر آپولوژي‌ها:الگوی جدیدی برای شفافیت جدید؟

1.      Rick Kenney & Kimiko Akita, The Epistemology of Retweeting and The Ethics of Trust.  (Direct link)Journal of Mass Media Ethics, Volume 27, Issue 1, Page 68-70, January-March.

معرفت شناسی Retweeing و اخلاق اعتماد  

1.      Herbert Lowe, An Online Hoax Reminds Journalists to Do Their Duty.  (Direct link)

جعل آنلاین به روزنامه نگاران يادآور مي‌شود كه وظایف خود را انجام دهند

Journal of Mass Media Ethics, Volume 27, Issue 1, Page 62-64, January-March.

4.      Lyn Millner, A Little Bird Told Me.  (Direct link)

Journal of Mass Media Ethics, Volume 27, Issue 1, Page 60-62, January-March.

پرنده کوچک به من گفت

5.      Chad Neuman, The Media's Capacity for Good and Evil.  (Direct link)

Journal of Mass Media Ethics, Volume 27, Issue 1, Page 73-75, January-March

ظرفیت رسانه ها برای خیر و شر

6.      Chris Roberts, A Universal Ethics Approach, in Black and White.  (Direct link)

Journal of Mass Media Ethics, Volume 27, Issue 1, Page 71-73, January-March.

رویکرداخلاق جهانی، در سیاه و سفید

7.      Kevin Stoker & Megan Stoker, The Paradox of Public Interest: How Serving Individual Superior Interests Fulfill Public Relations' Obligation to the Public Interest.  (Direct link)

پارادوکس منافع عمومی: چگونه تهيه و تدارك منافع فردی برتر، الزام روابط عمومی براي منافع عمومی را تحقق مي‌بخشد

7.      Kati Tusinski Berg, Dissecting and Critically Analyzing the Product RED Campaign.  (Direct link)

Journal of Mass Media Ethics, Volume 27, Issue 1, Page 75-77, January-March.

تجزیه و تحلیل تشریحی و انتقادي  محصول کمپین سرخ

9.      David S. Waller, “Truth in Advertising”: The Beginning of Advertising Ethics in Australia.  (Direct link)

"حقیقت در تبلیغات": شروع اخلاق تبلیغاتی در استرالیا

9.      Ginny Whitehouse, Pete/Repeat Tweet/Retweet Blog/Reblog: A Hoax Reveals Media Mimicking.  (Direct link)

Journal of Mass Media Ethics, Volume 27, Issue 1, Page 57-59, January-March.

پیت / تکرار صدای جیك جیك / Retweet blog  :Reblog /  كلك  تقلید رسانه‌اي را آشكار مي‌كند.

11.  Wendy Wyatt, Ground Rules for Musing Journalists.  (Direct link)

Journal of Mass Media Ethics, Volume 27, Issue 1, Page 64-66, January-March.

قوانین (خطِ مشيِ‌هاي كلي) برای روزنامه نگاران متفکر

Jan 31st 2012 GMT

Journal of Business Ethics

forthcoming articles

1.      Øyvind Kvalnes, Blurred Promises: Ethical Consequences of Fine Print Policies in Insurance.  (Direct link)

قول مبهم: پیامدهای اخلاقیِ سیاست های نكات ريز(جزئيات) در بیمه

1.      Jatinder J. Singh, Oriol Iglesias & Joan Manel Batista-Foguet, Does Having an Ethical Brand Matter? The Influence of Consumer Perceived Ethicality on Trust, Affect and Loyalty.  (Direct link)

آیا داشتن نام تجاری اخلاقي مهم است؟ تاثیر فهم اخلاقي مصرف‌كننده بر اعتماد، عاطفه و وفاداری

Neuroethics

forthcoming articles

1.      James Giordano, Unpacking Neuroscience and Neurotechnology - Instructions Not Included: Neuroethics Required.  (Direct link)

تجزيه و تحليل كردن علم عصب‌پژوهي وعصب‌پژوهي الهياتي  - دستورالعمل‌هايي كه شامل نيستند: عصب‌پژوهي اخلاق ايجاب مي‌كند


 

Jan 30th 2012 GMT

Journal of Ethics and Social Philosophy

volume 6, issue 2, 2012

1.      DIRECT SUBMISSION

Anca Gheaus, Gender Justice.  (Direct link)

عدالت جنسیتی

--------------

مطالب مرتبط:

تازه ترين مقاله هاي اخلاقي منتشر شده درPhilPapers

(1) تازه ترين مقاله هاي اخلاقي منتشر شده در (PhilPapers)

(2) تازه ترين مقاله هاي اخلاقي منتشر شده در (PhilPapers)

 (4) تازه ترين مقاله هاي اخلاقي منتشر شده در philopaper



كتاب اخلاق حقوق بشر



كتاب «اخلاق حقوق بشر» نوشتۀ آرش نراقي به سال 1388 توسط انتشارات نگاه معاصر به زيور طبع آراسته گرديد. 
نگارنده در مقدمه، كتاب را چنين معرفي مي‌كند :   
شيوه غالب اين مجموعه مقالات «تحليلي» است، مقالات اين مجموعه كه بعضاً در پاره‌اي از نشريات علمي و فرهنگي انتشار يافته است، بيشتر در قلمرو اخلاق عملي است تا اخلاق نظري. اين مقالات عمدتاً دربارۀ جنبه‌هاي اخلاقي مفهوم و مصداق حقوق بشر است. البته تأكيد اصلي بر حقوق خاص و جنبه‌هاي عملي اين حقوق، تأثير آنها بر زندگي انسان‌ها و امثال آن است.
مقالۀ اول، «تكريم انسان: تضمين حقوق بشر»، درباره رابطه ميان حقوق بشر و كرامت انسان است. مدعاي اصلي اين مقاله آن است كه رعايت و تضمين حقوق بشر از جمله شروط لازم براي تكريم كرامت انسان است. از اينرو اخلاقاً بر ما فرض است كه راه‌هاي نقض حقوق بشر را شناسايي كنيم و شيوه‌هاي مؤثري براي پيشگيري از نقض آن حقوق بينديشيم. در اين مقاله، پاره‌اي از شايع‌ترين شيوه‌هاي نقض حقوق بشر مورد بررسي قرار گرفته است، و درباره نحوه پيشگيري از نقض اين حقوق پاره‌اي پيشنهادات كلي مطرح شده است.
مقالۀ دوم، «حقوق بشر و مسألۀ نسبيت‌گرايي فرهنگي»، عمدتاً به نقد نسبت‌گرايي فرهنگي مي‌پردازد. بسياري از منتقدان حقوق بشر براي نقد حقوق بشر يا محدود كردن دايره مصاديق آن به آموزه نسبت‌گرايي فرهنگي متوسل مي‌شوند. از نظر اين منتقدان ارزش‌هاي اخلاقي، از جمله نظام حقوق اخلاقي، نسبي است و از يك فرهنگ به فرهنگ ديگر متغير است. بنابراين، هيچ ارزش فرافرهنگي وجود ندارد، و از اينرو حقوق بشر را صرفاً بايد در چارچوب فرهنگي خاص (يعني فرهنگ غربي) معتبر دانست، و بيرون از قلمرو فرهنگ غربي، اين حقوق اعتبار و اطلاق بسيار محدودي دارد. به بيان دقيق‌تر، منتقدان حقوق بشر با استفاده از آموزه نسبيت‌گرايي فرهنگي مي‌كوشند ادعاي «جهان‌شمول» بودن آن حقوق را نفي كنند. ادعاي اصلي نگارنده در مقالۀ دوم اين است كه استدلال‌هاي مدافعان آموزه نسبيت‌گرايي فرهنگي از حيث صوري نامنتج و از حيث مادي نامعتبر است. البته پاره‌اي از دل‌نگراني‌هاي مدافعان نسبيت‌گرايي فرهنگي مهم و درخور توجه جدي است. براي مثال، بسياري از آنها نگران هستند كه مبادا مدافعان حقوق جهان‌شمول تنوع فرهنگي جاري در ميان اقوام گوناگون را ناديده بگيرند، و به بهانه اين حقوق به اصطلاح جهان‌شمول بكوشند سلطه خود را بر فرهنگ‌هاي غير غربي تحميل نمايند. نگراني از «سلطه يا امپرياليسم فرهنگي» و نيز «عدم تسامح فرهنگي» نگراني بجايي نيست. اما نگارنده استدلال خواهد كه اعتقاد به حقوق بشر جهان‌شمول مطلقاً زمينه‌ساز امپرياليسم فرهنگي نيست، و نيز آموزه نسبيت‌گرايي فرهنگي به نحو مخاطره‌آميزي مي‌تواند به آتش عدم تسامح فرهنگي دامن بزند.
مقالۀ سوم، «جان راولز و مسألۀ حقوق بشر در روابط بين‌الملل» است. اين مقاله خصوصاً نظريه راولز را در خصوص حقوق بشر در دو موضع در خور نقد مي‌داند: نخست آنكه، راولز مي‌كوشد تا شمار مصاديق حقوق بشر را به حداقل ممكن برساند، و از اينرو پاره‌اي از مهمترين مصاديق حقوق بشر در اعلاميه جهاني حقوق بشر را از فهرست خود حذف مي‌كند. به اين معنا  موضع او را در خصوص حقوق بشر بايد «حداقلي» دانست.  ظاهراً مهمترين انگيزه او در اين حداقل‌گرايي آن است كه امكان اجماع جهاني بر سر مصاديق حقوق بشر را عملاً امكان‌پذير نمايد. دوم آنكه، او حقوق بشر را بر مبناي نقش سياسي آن حقوق در عرصه روابط بين‌الملل تعريف مي‌كند، يعني از نظر او حقوق بشر آن دسته از حقوق انساني است كه نقض آنها در يك جامعه دخالت خارجي را در آن جامعه موجّه مي‌سازد. نگارنده در مقاله سوم استدلال مي‌كند كه مبناي راولز براي توجيه نظريه‌اش درباره حقوق بشر از استحكام كافي برخوردار نيست، و در نتيجه دليل استواري وجود ندارد كه فهرست مصاديق حقوق بشر را به فهرست حداقلي او تقليل دهيم.
مقالۀ چهارم، دربارۀ «مباني اخلاقي حق دخالت بشردوستانه» است. همان‌طور كه گذشت، راولز حقوق بشر را بر مبناي حق دخالت بشردوستانه تعريف مي‌كند. اين ايده راولزي در مقاله پيشين نقد شده است، اما اين بدان معنا نيست كه حق دخالت بشردوستانه مبناي اخلاقاً موجّهي ندارد. نگارنده در اين مقاله استدلال مي‌كند كه نقض گسترده و سيستماتيك حقوق بشر نافي حق حاكميت حكومت‌هاي ناقض حقوق بشر است. به بيان ديگر، تحت شرايط معيني، اعضاي مسؤول جامعه جهاني مي‌توانند براي پيشگيري از نقض گسترده و سيستماتيك حقوق بشر در قلمرو حاكميت سياسي و قضايي يك دولت معين، در امور داخلي آن دولت دخالت نمايند. اين دخالت تحت شرايط معيني بر اعضاي مسؤول جامعه جهاني اخلاقاً فرض است. در اين مقاله، حق دخالت بشردوستانه نهايتاً بر مبناي دفاع از خود اخلاقاً توجيه مي‌شود.
مقاله پنجم «گفت‌و‌گويي درباره حق دخالت بشردوستانه» است. اين مقاله در واقع متن مصاحبه‌اي است كه درباره مضمون مقاله «مباني اخلاقي حق دخالت بشردوستانه» انجام شده است. در اين مصاحبه، نگارنده به پرسش‌هايي دربارۀ تاريخ حق دخالت بشردوستانه، پاره‌اي مشكلات اين حق در مقام احقاق، و نيز رابطه اين حق با ليبراليسم پاسخ گفته است.
مقاله ششم
«حقوق بشر و اصل امداد در روابط بين‌الملل» است. در اين مقاله مسأله حمايت از قربانيان نقض حقوق بشر در عرصه بين‌الملل از زاويه‌اي متفاوت بررسي شده است. در مقاله «مباني اخلاقي حق دخالت بشر دوستانه» ادعاي اصلي  آن بود كه جامعه جهاني در قبال نقض گسترده و سيستماتيك حقوق بشر در هر گوشه‌اي از جهان رخ دهد، اخلاقاً مسؤول است، و وظيفه دارد كه از قربانيان نقض آن حقوق دفاع كند. اما در مقاله ششم، مسأله حمايت از قربانيان نقض حقوق بشر نه از زاويه طرف¬هاي مكلف (يعني اعضاي جامعه جهاني) بلكه از زاويه طرف‌هاي صاحب حق (يعني قربانيان نقض حقوق بشر) بررسي شده است. در اين مقاله، نگارنده از اصل اخلاقي «امداد» (هم در سطح مناسبات فردي، و هم در سطح مناسبات بين‌المللي) دفاع مي‌كند، و بر آن مبنا استدلال مي‌كند كه قربانيان نقض حقوق بشر نسبت به كمك جهاني واجد حق تكليف‌آور هستند. مطابق اصل امداد اگر افراد بتوانند بدون آنكه زياني جدي و مهم را متحمل شوند، زياني جدي و مهم را از فرد يا گروهي از انسان‌ها دفع كنند، در آن صورت فرد يا گروه قرباني نسبت به كمك گروه اول واجد حق تكليف‌آور خواهند بود. بر اين مبنا، كمك به قربانيان نقض حقوق بشر مصداق عدالت و دادن حق به حق‌دار است نه احساس اقويا به ضعفا. در اين ميان دولت‌هاي قدرتمند جهان در قبال قربانيان نقض حقوق بشر از مسئوليت بيشتري برخوردارند، زيرا اين دولت‌ها از امكانات بيشتري براي كمك‌رساني برخوردارند، و نيز در غالب موارد به نحو مستقيم يا غير مستقيم در پديد آوردن شرايط ناگوار قربانيان حقوق بشر مسؤول بوده‌اند.
مقالۀ هفتم
، «حق در مقام اثبات، حق در مقام احقاق»، حاشيه‌اي بر مقاله پيشين است. نكته اساسي در اين مقاله تفكيك ميان مقام اثبات حق و مقام احقاق حق است. مقام اثبات حق ناظر به توجيه يك حق و اثبات آن براي يك مرجع خاص است. مقام احقاق پس از مقام اثبات مي‌رسد و ناظر است به نحوه تحقق بخشيدن به يك حق. اين دو مقام منطقاً از يكديگر متمايز است. نگارنده در اين مقاله تأكيد مي‌كند كه مضمون مقاله «حقوق بشر و اصل امداد در روابط بين‌الملل» ناظر به مقام اثبات حق قربانيان نقض حقوق بشر نسبت به كمك جامعه جهاني است، نه ناظر به مقام احقاق آن حق، يعني نحوه كمك‌رساني به آن قربانيان.
مقاله هشتم، «آيا نان و امنيت بر آزادي مقدم است؟» درباره رابطه ميان حق معيشت و امنيت از يك‌سو و آزادي (يا حق مشاركت مؤثر) از سوي ديگر است. ادعاي اصلي نگارنده در اين مقاله آن است كه آزادي يا حق مشاركت مؤثر مردم در تعيين سياست‌هايي كه (دست كم) با معيشت و امنيت ايشان سر و كار دارد، از يك حيث بر حق امنيت و معيشت تقدم دارد. چه بسا بتوان امنيت و معيشت مردم را بدون مشاركت مؤثر ايشان تأمين كرد. اما نگارنده در اين مقاله استدلال مي‌كند كه حق امنيت و حق معيشت مردم را نمي‌توان بدون مشاركت مؤثر ايشان تأمين نمود، زيرا حق امنيت و معيشت مردم تحقق نمي‌يابد مگر آنكه برخورداري ايشان از آن حقوق تضمين شود، و تضمين حقوق مردم (از جمله حق معيشت و امنيت ايشان) تضمين نمي‌شود مگر آنكه شهروندان بتوانند خود از طريق نهادهاي اجتماعي مناسب و كارآمد از حقوق خويش دفاع و حفاظت كنند،  و اين امر ممكن نيست مگر آنكه  مردم در عرصه تصميم‌گيري‌ها و سياست‌گذاري‌هايي كه دست كم با امر معيشت و امنيت ايشان سر و كار دارد مشاركت مؤثر داشته باشند. به اين اعتبار مي‌توان «حق مشاركت مؤثر» شهروندان را از جمله مصاديق حقوق بشر دانست.
مقالۀ نهم، «ليبراليسم: فردگرايي يا خويشتن‌داري؟» جنبه ديگري از مقوله آزادي را در رابطه با مقوله حقوق مي‌كاود. از نظر پاره‌اي از منتقدان، ليبراليسم نهايتاً به نوعي خويشتن‌داري مي‌انجام، و اگرچه در چارچوب آن مي‌توان «حقوق فردي» را مفهوم كرد، اما بر آن مبنا نمي‌توان مبناي محصلي براي مقوله «حقوق جمعي» به دست داد. نگارنده در اين مقاله مي‌كوشد نشان دهد كه خويشتن‌داري اخلاقي موضعي دفاع‌پذير نيست، و لبراليسم با فردگرايي ملازم است نه با خويشتن‌داري. از سوي ديگر، فردگرايي با مقولۀ دگردوستي كاملاً سازگار است، و فردگرايي مفروض در ليبراليسم مطلقاً به نفي وجود «حقوق جمعي» نمي‌انجامد. نگارنده در اين مقاله به اختصار نشان مي‌دهد كه چگونه مي‌توان با فرض فردگرايي اخلاقي مفروض در ليبراليسم از مفهوم «حقوق جمعي» دفاع كرد.
مقالۀ پاياني، «ملاحظاتي اخلاقي درباره سلاح‌هاي هسته‌اي» است. توليد، نگهداري، و استفاده از سلاح‌هاي هسته‌اي علاوه بر آنكه مستقيماً جان انسان‌ها را تهديد مي‌كند، مي‌تواند تهديدي جدي براي محيط زيست هم به شمار آيد. از جمله مصاديق نسل سوم حقوق بشر، حق انسان‌ها نسبت به محيط زيست سالم است، و بنابراين، از اين حيث نيز مي‌توان سلاح‌هاي هسته‌اي را تهديدي براي حقوق اساسي انسان‌ها تلقي كرد. نگارنده در اين مقاله، استدلال‌هاي مختلفي را كه براي توجيه استفاده از سلاح‌هاي هسته‌اي مطرح شده است مورد بررسي قرار مي‌دهد، و مي‌كوشد نشان دهد كه از منظر اخلاقي مبناي استواري براي دفاع از نقش ويرانگر و نيز نقش بازدارنده اين سلاح‌ها وجود ندارد. بنابراين، توليد، نگهداري، و استفاده از سلاح‌هاي هسته‌اي (دست كم در شرايط كنوني) اخلاقاً دفاع‌پذير نيست، و بنابراين، جامعه جهاني اخلاقاً موظف است كه سلاح‌هاي هسته‌اي موجود را نابود كند و نيز گسترش بيشتر اين سلاح‌ها بجد پيشگيري نمايد.
 
فهرست:
مقدمه / 5
تكريم انسان: تضمين حقوق بشر / 17
حقوق بشر و مسألۀ نسبيت‌گرايي فرهنگي / 31  
جان راولز و مسألۀ حقوق بشر در روابط بين‌الملل / 45
مباني اخلاقي حق دخالت بشردوستانه / 67
گفت‌و‌گويي درباره حق دخالت بشردوستانه / 95
حقوق بشر و اصل امداد در روابط بين‌الملل / 111
حق در مقام اثبات، حق در مقام احقاق / 119
آيا نان و امنيت بر آزادي مقدم است؟ / 125
ليبراليسم: فردگرايي يا خويشتن‌داري؟ / 141
ملاحظاتي اخلاقي درباره سلاح‌هاي هسته‌اي/ 151
نمايه / 180
------------------------------

(5) تازه ترين مقاله هاي اخلاقي منتشر شده در philopaper




----------------------------


Jan 30th 2012 GMT
volume 6, issue 2, 2012

  1. Anca Gheaus, Gender Justice.  (Direct link)

Jan 29th 2012 GMT
forthcoming articles



Jan 28th 2012 GMT
forthcoming articles
Robert C. Reed, Euthyphro's Elenchus Experience: Ethical Expertise and Self-Knowledge.  (Direct link)

forthcoming articles
Steven Scalet & Thomas F. Kelly, The Ethics of Credit Rating Agencies: What Happened and the Way Forward.  (Direct link)



Jan 27th 2012 GMT
forthcoming articles
  1. Paul B. Thompson, F. Bailey Norwood and Jayson L. Lusk: Compassion by the Pound: The Economics of Farm Animal Welfare.  (Direct link)

forthcoming articles
Michaela A. Balzarova & Pavel Castka, Stakeholders' Influence and Contribution to Social Standards Development: The Case of Multiple Stakeholder Approach to ISO 26000 Development.  (Direct link)
---------------------------
Jan 26th 2012 GMT
forthcoming articles
Banjo Roxas & Alan Coetzer, Institutional Environment, Managerial Attitudes and Environmental Sustainability Orientation of Small Firms.  (Direct link)
Jan 25th 2012 GMT
forthcoming articles
Andrew Crane & Trish Ruebottom, Stakeholder Theory and Social Identity: Rethinking Stakeholder Identification.  (Direct link)Mar Pérezts, Jean-Philippe Bouilloud & Vincent Gaulejac, Serving Two Masters: The Contradictory Organization as an Ethical Challenge for Managerial Responsibility.  (Direct link)


volume 9, issue 1, 2012
  1. Jennifer Baker, William Ransome, Moral Reflection (New York: Palgrave Macmillan, 2009), 240 Pages. ISBN: 9780230220386 (Hbk.). Hardback: $80.00.  (Direct link)

  2. John Christman, Ben Colburn, Autonomy and Liberalism (New York: Routledge, 2010), 165 Pages. ISBN 978014587596X (Hbk.). Hardback: $90.00.  (Direct link)

  3. Matthew Clayton, Equality, Justice and Legitimacy in Selection.  (Direct link)

Jakob Elster, Scanlon on Permissibility and Double Effect.  (Direct link)

Axel Gosseries, Equality and Non-Discrimination in Hiring - Introduction.  (Direct link)

Leonard Kahn, Review Article.  (Direct link)

Kasper Lippert-Rasmussen, Intentions and Discrimination in Hiring.  (Direct link)

Shlomi Segall, Should the Best Qualified Be Appointed?  (Direct link)

  1. Makoto Suzuki, Michael Slote, Moral Sentimentalism (New York: Oxford University Press, 2010), 184 Pages. ISBN: 9780195391442 (Hbk.). Hardback: $65.00.  (Direct link)

  2. Jessica Wolfendale, J. Jeremy Wisnewski & R.D. Emerick, The Ethics of Torture (New York: Continuum, 2009), 164 Pages. ISBN: 9780826498908 (Pbk.). Hardback/Paperback: $120/19.99.  (Direct link)

  3. Leo Zaibert, On Forgiveness and the Deliberate Refusal to Punish: Reiterating the Differences.  (Direct link)



Jan 24th 2012 GMT
forthcoming articles

Mark S. Blodgett
, Substantive Ethics: Integrating Law and Ethics in Corporate Ethics Programs.  (Direct link)
Joyce Falkenberg & Petter Brunsæl, Corporate Social Responsibility: A Strategic Advantage or a Strategic Necessity?  (Direct link)Dayna Simpson, Damien Power & Robert Klassen, When One Size Does Not Fit All: A Problem of Fit Rather Than Failure for Voluntary Management Standards.  (Direct link)

مقالات ويژه اخلاق فضيلت

1/ اخلاق فضيلت‏مدار    ...../  السدير مك اينتاير، ترجمه حميد شهريارى

فصلنامه نقد و نظر، مجله نقــد و نـــظر ـ شماره 13و14 ـ زمستان 76 و بهار 1377 - ويژه اخلاق و دين

2/ فضايل ................................................................../  ادموند پينكافس  ، ترجمه سيد حميد رضا حسنى ، مهدى على على پور 

نقد و نظر ـ  شماره 10 و 11

 3/  عدالت و فضيلت ................................................../   السدر مك اينتاير ، ترجمه مصطفى مليكان

 نقد و نظر ـ  شماره 10 و 11

4/ آکوئيناس «مدافع» ارسطو در نياز فضايل عقلي به جهت دهي فضايل اخلاقي

 ميانداري حسن

پژوهش هاي فلسفي - كلامي- شماره 1-2 (45-46)  پاييز و زمستان 1389

5/ حل تعارضات اخلاقي بر پايه اخلاق فضيلت

اكبري رضا

پژوهش هاي فلسفي - كلامي- شماره 4-3 (32-31)  بهار و تابستان 1386

6/ ايمان و فضايل اخلاقي

بداخشان نعمت اله

7/  ارسطو، هيوم و اخلاق فضيلت

خزاعی زهرا

انديشه ديني- شماره 14  بهار 1384

8/ تاثير فضايل و رذايل اخلاقي در معرفت الهي از ديدگاه ملاصدرا

 دانش جواد

پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت)- شماره 1 (پياپي 15)  بهار و تابستان 1389

9/ بررسي سه ديدگاه «اخلاق مبتني بر فضيلت، اخلاق مبتني بر عمل و اخلاق مكمل»

 صادقی مرضيه

 10/ اخلاق فضيلت مدار

 خزاعي زهرا

نامه مفيد- شماره 28 (فلسفه)  زمستان 1380

 11/ جايگاه فضيلت عدالت در نظام آكوئيناس

 صادقي مرضيه

نامه مفيد- شماره 30 (فلسفه)  تابستان 1381

12/ اخلاق فضيلت محور در رسانه (مطالعه موردي خبر و خبررساني)

 اكبري رضا,روحاني محمدرضا

اخلاق در علوم و فناوري- شماره 4-3  پاييز و زمستان 1387

13/ تأملي در فضايل اصلي چهارگانه با تأكيد بر ديدگاه غزالي / محسن جاهد / مجيد ملا يوسفي

معرفت اخلاقي شماره 7

14/ معیشت و فضیلت (بحثی در تفاعل توسعه و اخلاق)

عبدالکریم سروش

کیان 1374 شماره 25

15/ اخلاق مسأله محور

ادموند پینکافس / سیدحمیدرضا حسنی

ارغنون 1379 شماره 16

16/ «تناظر آرای افلاطون در علم النفس و علم الاخلاق و علم الاجتماع»«در باب فضایل اخلاقی»

حسن فتحي

علامه 1384 شماره 5

17/ برريسي نقد ارسطو از معادله سقراطي (فضیلت = معرفت)

حسن فرخنده

علامه 1385 شماره 12

: 18/ فضیلت مدنی وسعادت بشری

محمد كريمي زنجاني اصل

اطلاعات حکمت و معرفت 1385 شماره

19/ تبیین فضیلت از دیدگاه مکین تایر ‏

زهرا خزاعي

خردنامه صدرا  1382 شماره

------------------------------------

دانلود مقالات ويژه اخلاق در خردنامه صدرا


باید و نباید و حسن و قبح ‏

مسعود اميد

 1377 شماره 12

تبیین فضیلت از دیدگاه مکین تایر ‏

زهرا خزاعي

 1382 شماره

پژوهشی در باب مستقلات عقلیه ‏

محمد طاهر يوسفي

 1377 شماره 14

از اخلاق دینی تا دین اخلاقی

نقدی بر رابطه دین و اخلاق در فلسفه کانت ‏

يوسف شاقول

 1380 شماره 25

از عدالت فردی تا عدالت اجتماعی ‏

زهرا خزاعي

 1381 شماره 29

مقدمه يي بر «فلسفه اخلاق ملاصدرا»

منافيان سيدمحمد

---------------------

مطالب  مرتبط:

دانلود مقالات ويژه اخلاق در دو فصلنامه علامه

مقالات ویژه اخلاق در چند شماره از فصلنامه نقد و نظر

نقد و نظر ـ شماره 13و 14 - ويژه اخلاق و دين

فصلنامه پژوهشي پژوهشنامه اخلاق شماره (4 و 9)

مقالات ویژه اخلاق در فصلنامه پژوهش هاي فلسفي - كلامي

مقالات ویژه اخلاق در فصلنامه انديشه ديني

مقالات ویژه اخلاق در فصلنامه انديشه نوین ديني

مقالات ویژه اخلاق در فصلنامه پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت)

 

كتاب «مرزهاي اخلاق» منتشر شد



كتاب «مرزهاي اخلاق» نوشته شیرزاد پیک‌حرفه توسط نشر ني منتشر شد.

مشخصات اين كتاب در سايت تازه هاي نشر ني(+) به قرار زير است:

تعداد صفحات: 192
قطع کتاب: رقعی
نوع جلد: شومیز
شابک: 978-964-185-237-7
نوبت چاپ: اول
قیمت: 50,000  ریال

محدودهٔ اخلاق تا کجاست؟ آیا همهٔ اعمال ما باید مورد داوری اخلاقی قرار گیرند یا تنها برخی از آن‌ها را باید در حیطهٔ داوری اخلاقی گنجاند؟ آیا اخلاق فقط کار بد نکردن است یا این‌که کار خوب کردن نیز از وظایف اخلاقی ماست؟ آیا انجام ندادن برخی از کارها، مثل غیبت و تهمت و دروغ، می‌تواند گواه اخلاقی بودن ما باشد یا این‌که ما، برای اخلاقی بودن، دستِ کم در برخی از موارد، ملزم به انجام کارهایی، مانند کمک به دیگران نیز هستیم؟ آیا کمک به دیگران وظیفهٔ اخلاقی ماست یا فقط لطف ما؟
اگر تقاضاها و مطالبات اخلاق از ما، با علایق شخصی ما ــ مثلاً علایق ما نسبت به خود،‌ خانواده و دوستانمان ــ متعارض باشند، باید جانب کدام‌یک را بگیریم؟ آیا باید همیشه جانب اخلاق را بگیریم و از علایق شخصی خود دست بشوییم یا این‌که علایق شخصی می‌توانند بر الزامات اخلاقی اولویت داشته باشند؟
آیا مطالبات اخلاق می‌توانند حتی خودآیینی و تمامیت شخصی ما را نیز تحت‌الشعاع قرار دهند؟ آیا اخلاق می‌تواند تقاضاهای شدید و پرهزینه‌ای از ما داشته باشد یا این‌که تقاضاها و مطالبات اخلاق از ما باید به گونه‌ای باشند که بیش‌تر مردم از عهدهٔ انجام آن‌ها برآیند؟
چرا باید اخلاقی باشیم؟ از چه قواعد اخلاقی‌ای باید پیروی کنیم و آن قواعد چگونه توجیه می‌شوند؟ آیا پیروی از قواعد اخلاقی عاقلانه است؟ آیا، از لحاظ اخلاقی، مجاز هستیم، در برخی از موارد، آن قواعد را زیر پا بگذاریم؟