مدخل «اخلاق سنتي و اخلاقيات مدرن» در دايرة‌المعارف اينترنتي فلسفه

مدخل «زمينه‌هاي وضعيت اخلاقي» در استنفورد

The Grounds of Moral Status

Agnieszka JaworskaJulie Tannenbaum

زمينه‌هاي وضعيت اخلاقي

-----------------

مطالب مرتبط:

مدخل «فلسفه اخلاق و فلسفه سياسي آدام اسميت» در دايره‌المعارف استنفورد

مدخل «فلسفه اخلاق و فلسفه سياسي آدام اسميت» در دايره‌المعارف استنفورد

Adam Smith's Moral and Political Philosophy

مدخل «جزئي‌نگري اخلاقي» در دايرة‌المعارف اينترنتي فلسفه

Moral Particularism

دايرة‌المعارف‌ دين و اخلاق ويراسته جيمز هيستينگز




از جمله دستاوردهاي دين- اخلاق شناسي جديد مي‌توان از اثر سترگ سيزده جلدي ويراسته (Encyclopedia of Religions and Ethics) دايرةالمعار ف دين و اخلا ق جيمز هيستينگز ( 1852  1922 م .) روحاني مسيحيت شناس اسكاتلندي نام برد كه در فاصله سال‌هاي 1908  1926 منتشر شده و ارائه كننده دستاورد كوشش هاي دين پژوهان قرون نوزدهم و هجدهم بوده است.
دايرةالمعارف دين و اخلاق نه تنها مسائل مذهبي را پوشش مي‌دهد بلکه هزاران مقالات خوب ديگر را نيز دربرمي‌گيرد، من جمله فرهنگ عامه، اسطوره، آيين، انسان‌شناسي، روان‌شناسي، و غيره. اين دايرةالمعارف در ابتدائا توسط T&T کلارک/ T&T Clark در ادينبورگ و پسران چالرز اسکريبنر/ Charles Scribner's Sons در ايالات متحده منتشر شد.

عناوين مجلدات:

1/ الف – هنر ( AArt)
PDF

2/ آرتور – بانيان ( ArthurBunyan)
PDF

3/ مراسم تدفن – اعترافات ( BurialConfessions)
PDF

4/ مراسم تاييد – درام ( ConfirmationDrama)
PDF

5/ فيخته– دراويدي (DravidianFichte)
PDF

6/ داستان - هیکسوس ( FictionHyksos)

PDF

7/ سرودها – آزادي
( HymnsLiberty)
PDF

8/زندگي و مرگ – ملا ( Life and DeathMulla)
PDF

9/ فریژین‌‌ها (فریگيه) – مانداس ( MundasPhrygians)
PDF

10/ آيين مقدس – رسم( PictsSacraments)
PDF

11/ فداکاري/قرباني – سودرا ( SacrificeSudra)
PDF

12/ رنج – زوئينگلي ( SufferingZwingli)
PDF

13/ فهرست (Index)
PDF

All Files: HTTPS

مدخل‌هاي اخلاقي در دايرة‌المعارف اينترنتي فلسفه

Bioethics

------------

مطالب مرتبط:

جديدترين مدخل‌هاي اخلاق در دايرة‌المعارف استنفورد

مدخل «فلسفه اخلاق جوزف باتلر» در دايرة‌المعارف استنفورد

Joseph Butler's Moral Philosophy

فلسفه اخلاق جوزف باتلر

------------

مطالب مرتبط:

مدخل «موتورهاي جستجو و اخلاق» در دايرة‌المعارف استنفورد

مدخل «موتورهاي جستجو و اخلاق» در دايرة‌المعارف استنفورد


Search Engines and Ethics

Herman Tavani

 موتورهاي جستجو و اخلاق

----------

مدخل‌هاي مرتبط:

كار كامپيوتر و مسئوليت اخلاقي

Computing and Moral Responsibility

اخلاق پژوهش اينترنتي

Internet Research Ethics

Elizabeth A. Buchanan

Michael Zimmer

فناوري اطلاعات و ارزش‌هاي اخلاقي

Information Technology and Moral Values

John Sullins

كامپيوتر و اخلاق اطلاعات

computer and information ethics

Terrell Bynum

فناوري اطلاعات و ارزش‌هاي اخلاقي

information technology: and moral values 

فناوري اطلاعات و رويكردهاي پديدارشناختي به اخلاق

information technology: phenomenological approaches to ethics and

Lucas Introna

حريم خصوصي

privacy

Judith DeCew

شبكه‌هاي اجتماعي و اخلاق

Social Networking and Ethics

Shannon Vallor

فلسفه تكنولوژي/فناوري

technology, philosophy of

Maarten Franssen

Gert-Jan Lokhorst

Ibo van de Poel





مدخل اخلاق و اخلاق ناصري در دايرة المعارف بزرگ اسلامي


اخلاق‌

احمد پاكتچى‌

اَخْلاق‌، عنوان‌ شاخه‌اي‌ از علوم‌ انسانى‌ كه‌ در آن‌ از ارزش‌ خويها و رفتارهاي‌ آدمى‌ بحث‌ مى‌شود. بايد دانست‌ كه‌ اين‌ علم‌ نگرشى‌ تاريخى‌ بر خويها و رفتارهاي‌ انسان‌ به‌ عنوان‌ اموري‌ واقع‌، يا كوششى‌ براي‌ كشف‌ علل‌ و عوامل‌ طبيعى‌ آنها نيست‌، بلكه‌ مطالعة آنهاست‌ از اين‌ حيث‌ كه‌ هريك‌ در نظام‌ ارزشى‌ معين‌ از چه‌ جايگاهى‌ برخوردارند.

نظامهاي‌ اخلاقى‌ به‌ عنوان‌ مجموعه‌هايى‌ مشتمل‌ بر ارزشها و در بردارندة دستورهايى‌ براي‌ اتصاف‌ به‌ خويهاي‌ نيك‌ و انجام‌ دادن‌ اعمال‌ پسنديده‌ و دوري‌ گزيدن‌ از خويها و كردارهاي‌ ناپسند، در ميان‌ بسياري‌ از ملل‌ باستانى‌ ديده‌ مى‌شود و شكل‌گيري‌ آنها به‌ عنوان‌ علم‌ اخلاق‌ در تمدنهاي‌ گوناگون‌ عهد باستان‌، از جمله‌ ايران‌ و يونان‌، مسيري‌ موازي‌ را طى‌ كرده‌، و آثاري‌ اخلاقى‌ با سبكهايى‌ متفاوت‌ پديد آورده‌ است‌.
با ظهور اسلام‌ و پاي‌ گرفتن‌ حوزة فرهنگى‌ گستردة آن‌، اخلاق‌ نيز به‌ عنوان‌ شاخه‌اي‌ از علوم‌ انسانى‌ توجه‌ متفكران‌ مسلمان‌ را به‌ خود جلب‌ كرد و زمينه‌اي‌ براي‌ پديد آمدن‌ ميراثى‌ گرانمايه‌ در طول‌ 4 قرن‌ تاريخ‌ فرهنگ‌ اسلامى‌ گشت‌. اخلاق‌ اسلامى‌ با مكاتب‌ گوناگون‌ آن‌، در مبانى‌ ارزشى‌ خود بر فرهنگ‌ قرآنى‌ و تعاليم‌ نبوي‌ اتكا داشت‌، اما اين‌ امر مانع‌ از آن‌ نبود كه‌ متفكران‌ مسلمان‌ در بسط و گسترش‌ تعاليم‌ نخستين‌ اخلاقى‌، و نيز در سبك‌ و اسلوب‌ تدوين‌ آثار خود از ميراث‌ پيشينيان‌ بهره‌ گيرند.........


اخلاق‌ ناصري‌

جواد طباطبائى‌

اَخْلاق‌ِ ناصِري‌، مهم‌ترين‌ رساله‌ در حكمت‌ عملى‌ در دورة اسلامى‌. خواجه‌ نصير طوسى‌ د 72ق‌/273م‌ اين‌ كتاب‌ را زمانى‌ نوشت‌ كه‌ در قُهستان‌ و در خدمت‌ حاكم‌ آنجا، ناصرالدين‌ عبدالرحيم‌، محتشم‌ اسماعيلى‌ بود و همو كه‌ از خواجه‌ دعوت‌ كرده‌ بود تا به‌ اطرافيان‌ او بپيوندد، از او درخواست‌ كرد تا تهذيب‌ الاخلاق‌ طهارة الاعراق‌ ابوعلى‌ مسكويه‌ ه م‌ را به‌ فارسى‌ ترجمه‌ كند نك: نصيرالدين‌، 4-6. با توجه‌ به‌ تاريخ‌ اتمام‌ تحرير كه‌ در پايان‌ يكى‌ از نسخه‌هاي‌ اخلاق‌ ناصري‌ آمده‌ 33ق‌/236م‌، مى‌توان‌ گفت‌ كه‌ اين‌ اثر قديم‌ترين‌ نوشتة خواجه‌ است‌ كه‌ به‌ دست‌ ما رسيده‌، و از آثار آغاز دورة پختگى‌ اوست‌ مينوي‌، 5-6.

خواجه‌ اندكى‌ پيش‌ از سقوط الموت‌ بر اثر يورش‌ مغولان‌ و در زمانى‌ كه‌ لشكر هولاكو در حوالى‌ قلعه‌هاي‌ اسماعيليان‌ بود، به‌ خدمت‌ خان‌ مغول‌ رسيد 54ق‌/256م‌ و ديباجه‌اي‌ نو بر اخلاق‌ ناصري‌ نوشت‌ و به‌ هولاكو تقديم‌ كرد. خواجه‌ نصيرالدين‌ ص‌ 4- 5 در مقدمة جديد توضيح‌ داده‌ است‌ كه‌ ديباجة قديم‌ اخلاق‌ ناصري‌ را به‌ رغم‌ خواست‌ خود «جهت‌ استخلاص‌ نفس‌ و عِرض‌ از وضع‌ ديباجه‌بر صيغتى‌ موافق‌ عادت‌ آن‌ جماعت‌ اسماعيليان‌ در ثنا و اطراي‌ سادات‌ و كُبَراي‌ ايشان‌...» نوشته‌ بوده‌ است‌، اما با رهايى‌ از وضع‌ ناپسند قهستان‌ «ديباجة كتاب‌ را كه‌ بر سياقتى‌ غير مرضى‌ بود، بدل‌ گرداند». وي‌ در 63ق‌ بندي‌ نيز دربارة حق‌ پدر و مادر بر فرزند به‌ كتاب‌ افزود نك: مركزي‌، 7/1.
اخلاق‌ ناصري‌ به‌ صورتى‌ كه‌ امروزه‌ در دست‌ است‌، از بخش‌ اخلاق‌، تدبير منزل‌ و سياست‌ مدن‌ فراهم‌ آمده‌ است‌ و با بخش‌ حكمت‌ عملى‌ در فلسفة قديم‌، به‌ گونه‌اي‌ كه‌ فيلسوفان‌ دورة اسلامى‌، به‌ دنبال‌ سنت‌ ارسطويى‌ِ طبقه‌بندي‌ علوم‌، ترتيب‌ داده‌ بودند، مطابقت‌ دارد. خواجه‌ در مقدمة اخلاق‌ ناصري‌ توضيح‌ داده‌ است‌ كه‌ ناصرالدين‌ محتشم‌ قهستان‌، ابتدا از او خواسته‌ بود تا تهذيب‌ الاخلاق‌ ابوعلى‌ مسكويه‌ را كه‌ به‌ شرح‌ اخلاق‌ عقلى‌ يونانى‌ بسنده‌ كرده‌ بود، به‌ فارسى‌ درآورد، اما از آنجا كه‌ در نظر خواجه‌، دو فن‌ ديگر حكمت‌ عملى‌، يعنى‌ «حكمت‌ مدنى‌ و حكمت‌ منزلى‌» سياست‌ مدن‌ و تدبير منزل‌ با گذشت‌ زمان‌ اندراس‌ يافته‌، و ابوعلى‌ مسكويه‌ نيز در تهذيب‌ الاخلاق‌ به‌ اين‌ دو بخش‌ نپرداخته‌ بود، خواجه‌ با افزودن‌ كليات‌ اين‌ دو حكمت‌ از گفتار حكماي‌ پيشين‌، به‌ ويژه‌ ابونصر فارابى‌، به‌ «حكمت‌ خُلقى‌ِ» تهذيب‌ الاخلاق‌ نك: ص‌ 6، علم‌ حكمت‌ عملى‌ را به‌ تمامى‌ آورده‌ است‌.
طرح‌ بخش‌ كتاب‌ اخلاق‌ ناصري‌، چنانكه‌ گفته‌ شد، با طبقه‌ بندي‌ حكمت‌ عملى‌ مطابقت‌ دارد. فيلسوفان‌ دورة اسلامى‌، از جمله‌ ابن‌ سينا در دانشنامة علايى‌ ص‌ 8 - 9، نيز نك: «اقسام‌ العلوم‌...»، 9 -0 و ابوعلى‌ مسكويه‌ در «ترتيب‌ السعادات‌» ص‌ 22 به‌ بعد، در پايان‌ سدة ق‌/0م‌ اين‌ طبقه‌بندي‌ را تثبيت‌ كردند و پس‌ از آن‌ دو، همة نويسندگان‌ ديگر دورة اسلامى‌، از جمله‌ نصيرالدين‌ طوسى‌ ص‌ 0-1 آن‌ طبقه‌بندي‌ را تكرار كردند.
عمدة بخش‌ نخست‌ اخلاق‌ ناصري‌ در «حكمت‌ خُلقى‌» از كتاب‌ تهذيب‌ الاخلاق‌ ابوعلى‌ مسكويه‌ برگرفته‌ شده‌ كه‌ مهم‌ترين‌ كتاب‌ اخلاق‌ عقلى‌ در دورة اسلامى‌ است‌. همين‌ كتاب‌ را ابوعلى‌ مسكويه‌ بر مبناي‌ ترجمة عربى‌ اسحاق‌ بن‌ حنين‌ از كتاب‌ اخلاق‌ نيكو ماخُسى‌ِ ارسطو و تفسير فرفوريوس‌ بر اين‌ كتاب‌ فراهم‌ آورده‌ است‌ بدوي‌، 7-1. بنابراين‌، بخش‌ عمدة حكمت‌ خلقى‌ اخلاق‌ ناصري‌، ارسطويى‌ و نوافلاطونى‌ است‌.....

جديدترين مقاله اخلاقي در دايرةالمعارف استفنورد

شبكه‌هاي اجتماعي و اخلاق

Social Networking and Ethics

----------------------------

مطالب مرتبط:

مقاله اخلاقي جديد در دايره‌المعارف استنفورد

مقاله خلاقي جديد در دايره‌المعارف استنفورد

دو مقاله اخلاقي جديد در استنفورد

مقاله اخلاقي جديد در دايره‌المعارف استنفورد

كار كامپيوتر و مسئوليت اخلاقي

Computing and Moral Responsibility

مقاله خلاقي جديد در دايره‌المعارف استنفورد

دو مقاله اخلاقي جديد در استنفورد

مقاله خلاقي جديد در دايره‌المعارف استنفورد

ناتواني شناختي و وضعيت/حالت اخلاقي

Cognitive Disability and Moral Status

دو مقاله اخلاقي جديد در استنفورد


1/ اخلاق پژوهش اينترنتي

Internet Research Ethics

2/ فناوري اطلاعات و ارزش‌هاي اخلاقي

Information Technology and Moral Values