مدخل «زمينههاي وضعيت اخلاقي» در استنفورد
The Grounds of Moral Status
Agnieszka JaworskaJulie Tannenbaum
زمينههاي وضعيت اخلاقي
-----------------
مطالب مرتبط:
مدخل «فلسفه اخلاق و فلسفه سياسي آدام اسميت» در دايرهالمعارف استنفورد
مدخل «فلسفه اخلاق و فلسفه سياسي آدام اسميت» در دايرهالمعارف استنفورد
مدخل «جزئينگري اخلاقي» در دايرةالمعارف اينترنتي فلسفه
دايرةالمعارف دين و اخلاق ويراسته جيمز هيستينگز
از جمله دستاوردهاي دين- اخلاق شناسي جديد ميتوان از اثر سترگ سيزده جلدي ويراسته (Encyclopedia of Religions and Ethics) دايرةالمعار ف دين و اخلا ق جيمز هيستينگز ( 1852 1922 م .) روحاني مسيحيت شناس اسكاتلندي نام برد كه در فاصله سالهاي 1908 1926 منتشر شده و ارائه كننده دستاورد كوشش هاي دين پژوهان قرون نوزدهم و هجدهم بوده است.
دايرةالمعارف دين و اخلاق نه تنها مسائل مذهبي را پوشش ميدهد بلکه هزاران مقالات خوب ديگر را نيز دربرميگيرد، من جمله فرهنگ عامه، اسطوره، آيين، انسانشناسي، روانشناسي، و غيره. اين دايرةالمعارف در ابتدائا توسط T&T کلارک/ T&T Clark در ادينبورگ و پسران چالرز اسکريبنر/ Charles Scribner's Sons در ايالات متحده منتشر شد.
عناوين مجلدات:
1/ الف – هنر ( A — Art)
2/ آرتور – بانيان ( Arthur — Bunyan)
3/ مراسم تدفن – اعترافات ( Burial — Confessions)
4/ مراسم تاييد – درام ( Confirmation — Drama)
7/ سرودها – آزادي ( Hymns — Liberty)
8/زندگي و مرگ – ملا ( Life and Death — Mulla)
9/ فریژینها (فریگيه) – مانداس ( Mundas — Phrygians)
10/ آيين مقدس – رسم( Picts — Sacraments)
11/ فداکاري/قرباني – سودرا ( Sacrifice — Sudra)
12/ رنج – زوئينگلي ( Suffering — Zwingli)
13/ فهرست (Index)
مدخلهاي اخلاقي در دايرةالمعارف اينترنتي فلسفه
- Aquinas: Moral Philosophy
- Aristotle: Ethics
- Art, Ethical Criticism of
- Autonomy: Overview
- Camus, Albert
- Care Ethics
- Consequentialism
- Cynics
- Egoism
- Emotion, Theories of
- Empathy and Sympathy in Ethics
- Ethics
- Ethics and Phenomenology
- Ethics and Self-Deception
- Evolutionary Ethics
- Hedonism
- Hobbes: Moral and Political Philosophy
- Human Rights
- Metaethics
- Michel Foucault: Ethics
- Mill’s Ethics
- Moral Character
- Moral Development
- Moral Egalitarianism
- Moral Epistemology
- Moral Luck
- Moral Realism
- Moral Relativism
- Moral Responsibility, Collective
- Nihilism
- Non-Cognitivism in Ethics
- Objectivity
- Philosophy of Sexuality
- Praise and Blame
- Psychological Egoism
- Rand, Ayn Alissa
- Relativism
- Responsibility
- Responsibility
- Ross, William David
- Shaftesbury
- Social Contract Theory
- Stoic Ethics
- Surveillance Ethics
- Symposium
- Synderesis
- The Golden Rule
- Toleration
- Virtue Ethics
- Voluntarism
Bioethics
- Abortion
- Animals and Ethics
- Bioethics
- Cloning
- Environmental Ethics
- Medicine, Philosophy of
- Surrogate Parenting
------------
مطالب مرتبط:
جديدترين مدخلهاي اخلاق در دايرةالمعارف استنفورد
مدخل «فلسفه اخلاق جوزف باتلر» در دايرةالمعارف استنفورد
Joseph Butler's Moral Philosophy
فلسفه اخلاق جوزف باتلر
------------
مطالب مرتبط:
مدخل «موتورهاي جستجو و اخلاق» در دايرةالمعارف استنفورد
مدخل «موتورهاي جستجو و اخلاق» در دايرةالمعارف استنفورد

Search Engines and Ethics
موتورهاي جستجو و اخلاق
----------
مدخلهاي مرتبط:
كار كامپيوتر و مسئوليت اخلاقي
Computing and Moral Responsibility
اخلاق پژوهش اينترنتي
Internet Research Ethics
فناوري اطلاعات و ارزشهاي اخلاقي
Information Technology and Moral Values
كامپيوتر و اخلاق اطلاعات
computer and information ethics
فناوري اطلاعات و ارزشهاي اخلاقي
information technology: and moral values
فناوري اطلاعات و رويكردهاي پديدارشناختي به اخلاق
information technology: phenomenological approaches to ethics and
حريم خصوصي
شبكههاي اجتماعي و اخلاق
Social Networking and Ethics
Shannon Vallor
فلسفه تكنولوژي/فناوري
مدخل اخلاق و اخلاق ناصري در دايرة المعارف بزرگ اسلامي
احمد پاكتچى
اَخْلاق، عنوان شاخهاي از علوم انسانى كه در آن از ارزش خويها و رفتارهاي آدمى بحث مىشود. بايد دانست كه اين علم نگرشى تاريخى بر خويها و رفتارهاي انسان به عنوان اموري واقع، يا كوششى براي كشف علل و عوامل طبيعى آنها نيست، بلكه مطالعة آنهاست از اين حيث كه هريك در نظام ارزشى معين از چه جايگاهى برخوردارند.
نظامهاي اخلاقى به عنوان مجموعههايى مشتمل بر ارزشها و در بردارندة
دستورهايى براي اتصاف به خويهاي نيك و انجام دادن اعمال پسنديده و دوري
گزيدن از خويها و كردارهاي ناپسند، در ميان بسياري از ملل باستانى ديده
مىشود و شكلگيري آنها به عنوان علم اخلاق در تمدنهاي گوناگون عهد باستان،
از جمله ايران و يونان، مسيري موازي را طى كرده، و آثاري اخلاقى با
سبكهايى متفاوت پديد آورده است.
با ظهور اسلام و پاي گرفتن حوزة فرهنگى گستردة آن، اخلاق نيز به عنوان
شاخهاي از علوم انسانى توجه متفكران مسلمان را به خود جلب كرد و زمينهاي
براي پديد آمدن ميراثى گرانمايه در طول 4 قرن تاريخ فرهنگ اسلامى گشت.
اخلاق اسلامى با مكاتب گوناگون آن، در مبانى ارزشى خود بر فرهنگ قرآنى و
تعاليم نبوي اتكا داشت، اما اين امر مانع از آن نبود كه متفكران مسلمان در
بسط و گسترش تعاليم نخستين اخلاقى، و نيز در سبك و اسلوب تدوين آثار خود از
ميراث پيشينيان بهره گيرند.........
جواد طباطبائى
اَخْلاقِ ناصِري، مهمترين رساله در حكمت عملى در دورة اسلامى. خواجه نصير طوسى د 72ق/273م اين كتاب را زمانى نوشت كه در قُهستان و در خدمت حاكم آنجا، ناصرالدين عبدالرحيم، محتشم اسماعيلى بود و همو كه از خواجه دعوت كرده بود تا به اطرافيان او بپيوندد، از او درخواست كرد تا تهذيب الاخلاق طهارة الاعراق ابوعلى مسكويه ه م را به فارسى ترجمه كند نك: نصيرالدين، 4-6. با توجه به تاريخ اتمام تحرير كه در پايان يكى از نسخههاي اخلاق ناصري آمده 33ق/236م، مىتوان گفت كه اين اثر قديمترين نوشتة خواجه است كه به دست ما رسيده، و از آثار آغاز دورة پختگى اوست مينوي، 5-6.
خواجه اندكى پيش از سقوط الموت بر اثر يورش مغولان و در زمانى كه لشكر
هولاكو در حوالى قلعههاي اسماعيليان بود، به خدمت خان مغول رسيد 54ق/256م
و ديباجهاي نو بر اخلاق ناصري نوشت و به هولاكو تقديم كرد. خواجه
نصيرالدين ص 4- 5 در مقدمة جديد توضيح داده است كه ديباجة قديم اخلاق
ناصري را به رغم خواست خود «جهت استخلاص نفس و عِرض از وضع ديباجهبر
صيغتى موافق عادت آن جماعت اسماعيليان در ثنا و اطراي سادات و كُبَراي
ايشان...» نوشته بوده است، اما با رهايى از وضع ناپسند قهستان «ديباجة كتاب
را كه بر سياقتى غير مرضى بود، بدل گرداند». وي در 63ق بندي نيز دربارة حق
پدر و مادر بر فرزند به كتاب افزود نك: مركزي، 7/1.
اخلاق ناصري به صورتى كه امروزه در دست است، از بخش اخلاق، تدبير منزل و
سياست مدن فراهم آمده است و با بخش حكمت عملى در فلسفة قديم، به گونهاي
كه فيلسوفان دورة اسلامى، به دنبال سنت ارسطويىِ طبقهبندي علوم، ترتيب
داده بودند، مطابقت دارد. خواجه در مقدمة اخلاق ناصري توضيح داده است كه
ناصرالدين محتشم قهستان، ابتدا از او خواسته بود تا تهذيب الاخلاق ابوعلى
مسكويه را كه به شرح اخلاق عقلى يونانى بسنده كرده بود، به فارسى
درآورد، اما از آنجا كه در نظر خواجه، دو فن ديگر حكمت عملى، يعنى «حكمت
مدنى و حكمت منزلى» سياست مدن و تدبير منزل با گذشت زمان اندراس يافته، و
ابوعلى مسكويه نيز در تهذيب الاخلاق به اين دو بخش نپرداخته بود، خواجه با
افزودن كليات اين دو حكمت از گفتار حكماي پيشين، به ويژه ابونصر فارابى،
به «حكمت خُلقىِ» تهذيب الاخلاق نك: ص 6، علم حكمت عملى را به تمامى
آورده است.
طرح بخش كتاب اخلاق ناصري، چنانكه گفته شد، با طبقه بندي حكمت عملى
مطابقت دارد. فيلسوفان دورة اسلامى، از جمله ابن سينا در دانشنامة علايى ص 8
- 9، نيز نك: «اقسام العلوم...»، 9 -0 و ابوعلى مسكويه در «ترتيب السعادات»
ص 22 به بعد، در پايان سدة ق/0م اين طبقهبندي را تثبيت كردند و پس از آن
دو، همة نويسندگان ديگر دورة اسلامى، از جمله نصيرالدين طوسى ص 0-1 آن
طبقهبندي را تكرار كردند.
عمدة بخش نخست اخلاق ناصري در «حكمت خُلقى» از كتاب تهذيب الاخلاق ابوعلى
مسكويه برگرفته شده كه مهمترين كتاب اخلاق عقلى در دورة اسلامى است.
همين كتاب را ابوعلى مسكويه بر مبناي ترجمة عربى اسحاق بن حنين از كتاب
اخلاق نيكو ماخُسىِ ارسطو و تفسير فرفوريوس بر اين كتاب فراهم آورده است
بدوي، 7-1. بنابراين، بخش عمدة حكمت خلقى اخلاق ناصري، ارسطويى و
نوافلاطونى است.....
جديدترين مقاله اخلاقي در دايرةالمعارف استفنورد

شبكههاي اجتماعي و اخلاق
Social Networking and Ethics
----------------------------
مطالب مرتبط:
مقاله اخلاقي جديد در دايرهالمعارف استنفورد
مقاله خلاقي جديد در دايرهالمعارف استنفورد
دو مقاله اخلاقي جديد در استنفورد
مقاله اخلاقي جديد در دايرهالمعارف استنفورد

كار كامپيوتر و مسئوليت اخلاقي
Computing and Moral Responsibility
مقاله خلاقي جديد در دايرهالمعارف استنفورد
دو مقاله اخلاقي جديد در استنفورد
مقاله خلاقي جديد در دايرهالمعارف استنفورد
دو مقاله اخلاقي جديد در استنفورد

1/ اخلاق پژوهش اينترنتي
Internet Research Ethics
2/ فناوري اطلاعات و ارزشهاي اخلاقي
Information Technology and Moral Values