مروری بر كتاب «روان­شناسی اخلاق جلد1: سیر تكاملی اخلاق: اقتباس ها و فطریت[1]»

دکتر لی. د. کارلسُن

دانستن این مطلب خوشایند است كه در دهه­های گذشته، متفكران علم اخلاق بعد از آن كه قلمرو علم قرن ها به سیطرۀ فلسفه سنتی و عقاید دینی در آمده بود، وارد این عرصه شدند. هر چند که برخی از فلاسفه وارد قلمرو این كتاب یعنی روان­شناسی اخلاق یا بومی سازی اخلاق، نشده ­اند. آن ها با مهارت­های بلاغی­شان از قلمرو روان­شناسی اخلاق، قلمروی هیجان­ انگیز ساختند و یقیناً این قلمرو در سال­هایی كه در پیش است تا حد زیادی به خاطر پیشرفت های موجود در عصب پژوهي شناختی(cognitive neuroscience) بسط خواهد یافت.

این كتاب نخستین جلد از كتاب سه جلدی است و فصول است كه توسط افراد منتخبی كه در این قلمرو، تخصص دارند، نگاشته شد. بحث های این كتاب بیشتر شبیه به بحث­های بین خود نویسندگان این كتاب است. این كتاب، آن دسته از خوانندگان را كه تشنۀ رویكرد علمی­تر و ملموس تری نسبت به اخلاق هستند، اقناع می­كند. همچنین این كتاب مناسب شاگردانی است كه در پی حوزه­های پ‍ژوهشی ای همچون روان­شناسی تكامل و علم عصب شناسی، هستند.

اخلاق دینی قانون محور اگر نگوییم هزاره­ها، که قرن ها بر بحث­های اخلاقی سایه افكند؛ اما خوشبختانه دانشمندان و فلاسفه زیادی هستند كه در پی نظرگاه های گوناگونی در اخلاق هستند كه یك جا همۀ قیودی را كه ظاهراً به وسیلۀ مغالطۀ طبیعت­گروی تحمیل شده، رد می­كنند. هدف این كتاب نه تنها فراگیری منابع اخلاق در جوامع بشری است، بلكه همچنین پی بردن به این مسأله است كه آیا اخلاق از طریق زبان با مغز انسان ارتباط برقرار می­كند یا نه. این دغدغه­ ها به مفاهیمی مانند علم اخلاق طبیعت­گروانه و فطری انگاری اخلاقی(moral nativism) می ­انجامد كه هر دوی آن ها كاملاً با فصول این كتاب بازنمایی شدند.

اما خوانندگانی كه به فصولی چون هوش مصنوعی، قانون طبیعی و استدلال قانونی علاقه مندند چه بسا که این كتاب را نافع بیابند. بحث­های پیرامون مكانیسم­های استدلالِ مبتنی بر قلمرو خاص در برابر استدلالِ مبتنی بر قلمرو عام در مغز و همچنین سیستم­های محاسباتی (كامپیوتری) عصب شناسی برای كسانی كه در هوش مصنوی فعالیت می­كنند، بسیار سودمند است. افزون بر این، بحث­های مربوط به منطق تکلیف (`deontic logic') و منطق تجربی، موجب آزار خوانندگانی می­شود كه به ماشینی كردن یا رسمی كردن استدلال قانونی علاقه مندند.

ارزش دیگر این كتاب آن است كه با وجود چالشی بودن این بحث­ها، هیچ یك از این نویسندگان به سرزنش و توهین نسبت به یكدیگر نمی­پردازند؛ آن گونه كه غالباً در بحث­های سیاسی معاصر رخ می­دهد.

نظام­های اخلاقی قاعده محور مانند آنچه كه غالباً توسط مكاتب دینی مطرح می­شود یقیناً سر و کارشان با كلیۀ حوادث گوناگونی است كه با انسان ها مواجهند. بنابراین انسان هایی كه از نظام­ هایی از این دست پیروی می­كنند غالباً با موقعیت­ هایی مواجهند كه آن ها را اگر نگوییم كاملاً تشویق به ریاكاری می­كند، دست كم توسط ناظر عینی این طور حكم می­شود. به نظر می­ رسد كه اخلاق قاعده محور برای حل و فصل مشكلات روزمره زندگی، كفایت نمی­كند و نمی­ تواند خودش را با موقعیت­های جدید وفق دهد. از این رو برخی از علمای اخلاق ملاحظه كردند آیا این صورت بندی­ها از اخلاق، باید كاملاً به نفع صورت بندی­هایی كنار گذاشته شود كه در رویارویی با موقعیت­ های دشوار و سریعاً متغیر، مؤثر می­افتد. برخی از فصل­ های این كتاب به این مسائل می­ پردازند، به وی‍ژه مسائلی كه می­ پرسند آیا برداشت مبتنی بر قلمرو عام باید كاملاً از علم اخلاق كنار گذاشته شود.

بنابراین این كتاب در كل، عالی است؛ جز این كه نقصی دارد كه تقریباً در كلیه مفاهیم علم اخلاق ساری است؛ یعنی اگر عامل­ های (اخلاقی) از سر منفعت شخصی عمل كنند به مجموعۀ خاصی از افعال، نمی ­توان اطلاق اخلاقی كرد. چنین تعصب و طرفداری نسبت به آنچه خوب است در بین كلیه نویسندگان این كتاب، مشترك است. به نظر می­رسد آن ها نمی­ توانند تصور كنند یا حتی مفاهیم معتبر اخلاقی را به دست آورند كه منافع شخصی­ را از خوبی خود افعال جدا نمی­كند. افزون بر این تعداد كمی از نویسندگان تلویحاً یا تصریحاً بر این باورند كه اخلاق در واقع یك نقص است؛ یعنی  این كه در یك معنای تكاملی افرادی كه عملی اخلاقی می­كنند همواره سازگاری منفی در مقایسه با كسانی دارند كه عمل اخلاقی انجام نمی­دهند. به نظر می­رسد این الگوی "اخلاق = ضعف" در جامعه مدرن فراگیر است و خواستار شاهدی تجربی و بررسی دقیق علمی به جای پذیرفتن كوركورانه به عنوان اصل موضوعه است. این موضوع، طرح جذابی برای شروع است، به ویژه برای كسانی كه بر این باور نیستند كه اخلاق نشانه ضعف است نه قوت.

[1] Moral Psychology, Volume 1: The Evolution of Morality: Adaptations and Innateness.

------------------------

مطالب مرتبط:

مروری بر كتاب روان شناسی اخلاق، جلد 2

مروری بر كتاب روان شناسی اخلاق جلد