Euthanasia, Ethics and Public Policy
An Argument Against Legalisation


John Keown
Cambridge university press

اُتانازي، اخلاق و سياست عمومي دليلي بر ضد قانوني كردن اُتانازي

بحث و گفت‌وگو دربارة اُتانازي (2012)؛ سقط جنين، دكترها و قانون (2002)، داستان فناوري پيشرفته (1998)، جنبه‌هاي قانوني، كلينيكي و اخلاقي اُتانازي (1995) و قانون و اخلاق پزشكي (2012) از جمله كتاب‌هايي هستند كه جان كئون عمدتاً در حوزة اخلاق پزشكي و اُتانازي نوشته است. اما كتابي كه در اين جا به معرفي آن مي‌پردازيم «اتانازي، اخلاق و سياست عمومي» نام دارد كه طي 340 صفحه به اين مرگ خودخواسته مي‌پردازد. اُتانازي در زبان لاتين به معني «مرگ خوب» است و در اصطلاح، شرايطي است كه در آن، بيمار بنا به درخواست خودش يا به صورت طبيعي و آرام بميرد. اين شرايط معمولاً در بيماري‌هاي سخت يا دردناك يا درمان‌هاي طولاني مدت و نااميد كننده پديد مي‌آيد. در فارسي به آن «هومرگ»، «مرگ آسان»، «قتل ترحمي» يا «به مرگي» گفته‌اند. اتانازي روش‌هاي متفاوتي دارد مثلاً در روش غيرمستقيم، پزشك با تجويز دارويي، فقط مقدمات مرگ بيمار را فراهم مي‌كند و بيمار با آگاهي كامل به استقبال مرگ اختياري مي‌رود. اما در روش مستقيم، پزشك يا پرستار خود عامل مرگ بيمار هستند. نويسنده عنوان مي‌كند كه در برخي كشورها مانند هلند، سوئد، بلژيك و چند ايالت از ايالات متحدة آمريكا شامل اورگان، واشنگتن و مونتانا اوتانازي به روش غيرمستقيم قانوني است. البته كميسيون پزشكي بايد وضعيت بيمار را كاملاً بررسي كند يا در سوئد كلينيكي وجود دارد كه بيماران سراسر اروپا از مدت‌ها قبل وقت مي‌گيرند تا به آن جا بروند و اقدام به اُتانازي كنند. اما موافقان اُتانازي از آن با تعابيري مثل مرگ تسهيل شده، مرگ با شرافت، مرگ در آرامش و ... نام مي‌برند. مخالفان اخلاقي آن مي‌گويند با قانوني شدن اُتانازي و رواج آن، انگيزة درمان برخي بيماري‌ها از بين خواهد رفت و جلوي پيشرفت علم پزشكي گرفته خواهد شد و از همه مهم‌تر اعتماد بيمار به پزشك از بين مي‌رود. در هر حال عقيدة مشترك بسياري از ملل و مذاهب مختلف از جمله مسيحيت، اسلام و يهوديان اين است كه زندگي هدية خداوند است و بايد با تمام توان در حفاظت آن كوشيد و بيماري و سختي‌هاي آن جزئي از زندگي است. بدين‌ترتيب مثلاً كليساي ايتاليا اجازة برپايي مراسم براي كسي كه اقدام به اُتانازي كرده نمي‌دهد. مشهورترين اُتانازي در سال 1939 و در طي جنگ جهاني دوم انجام شد و سروصداي بسياري به پا كرد. با اين مقدمات، نويسنده فصل اول كتاب را با عنوان «تعاريف» آغاز مي‌كند. موضوعات سه گانة مندرج در اين فصل اتانازي داوطلبانه، پيش‌بيني زندگي كوتاه، و خودكشي فيزيكي و هم يارانه را در بر مي‌گيرد. فصل دوم «مباحث اخلاقي، زندگي انساني، كفاره و قانون» نام گرفته و شامل چهار بخش است: ارزش زندگي انسان، ارزش كفاره، قانون و مسئله‌اي دشوار و لغزان. فصل سوم «تجربة آلمان» نام دارد و همان‌گونه كه از عنوان آن پيداست، مباحث اخلاقي و قانوني مطرح شده در آلمان پيرامون اتانازي را مود بحث و بررسي قرار مي‌دهد. در فصل چهارم «تجربة استراليا و ايالات متحده» در اختيار خوانندگان قرار مي‌گيرد. فصل پنجم به «ديدگاه متخصصان» پرداخته و حاوي سه بخش است: كميتة متخصصان، دادگاه عالي، انجمن پزشكي. فصل ششم يا «اتانازي منفعل» در مورد سه پروندة مشهور بحث مي‌كند و موارد مثبت يا منفي قوانين مربوطه را توضيح مي‌دهد.

منبع:

معرفي كتاب

----------------------------

مطالب مرتبط:

اخلاق رسانه