Media Ethics

Authors: philip patterson ,Lee c.Wilkins

Publisher: Mc Graw Hill

اخلاق رسانه

ارسطو در اخلاق نيكوماخوس عنوان مي‌كند كه ارزش‌هاي اخلاقي، ناظر به صفات و رفتارهاي ارادي عاملان انساني است. پس مي‌توان گفت در سخن از اخلاق رسانه‌اي ابتدا بايد به آزادي عمل و اراده توجه كرد. به عبارت بهتر، يك عمل نيك و به اصطلاح «اخلاقي» از آن رو اخلاقي است كه فاعل آن با اراده و عقل سليم بدان كار مبادرت مي‌ورزد. اگر في‌ نفسه نتوان دروغ گفت، راستگويي چه ارزشي دارد؟ اخلاق رسانه‌اي يكي از مهم‌ترين مباحث حرفه‌اي در سطح بين‌المللي است،‌چنان كه همايش‌ها و سمينارهاي متعددي در كشورهاي گوناگون براي آن برپا مي‌شود تا وجوه مختلف اين مفهوم ظريف به بحث گذاشته شود و مقالات و كتاب‌هاي بسياري هم در همين زمينه منتشر شده است. يكي از خوش اقبال‌ترين و پرفروش‌ترين كتاب‌ها در اين زمينه، اخلاق رسانه است كه از سال 2004 تا سال 2007 شش بار به چاپ رسيده است. نويسندگان اين كتاب فيليپ پاترسون و لي.سي. ويلكينز پيش از اين نيز مشتركاً كتابي را در همين حوزه تأليف كرده‌اند كه مباحث ارتباطي علم، خطر و سياست عمومي (1991) نام دارد و پاترسون در سال 1995 باز خريد زمان؛ گام مسيحي در جهان شتابزده را روانه بازار كرده است. پس از يك مقدمه كوتاه پيرامون تعريف اخلاق، تعريف رسانه، نظريه‌هاي اخلاقي و تأكيد براين كه سخن گفتن از اخلاق رسانه‌اي زماني نتيجه‌بخش خواهد بود كه اين مفهوم را در يك زمان و مكان معين مورد بررسي قرار دهيم؛ اشاره به اين كه اخلاق رسانه‌اي اساساً وابسته به محيط فرهنگي و جغرافيايي است و اين كه اخلاق رسانه‌اي، ماهيتي حرفه‌اي دارد كه تنها در رسانه آزاد، موضوعيت منطقي مي‌يابد، نويسندگان، فصول دوازده‌گانه كتاب خود را بدين‌ترتيب آغاز مي‌كنند: درآمدي بر تصميم‌گيري اخلاقي/ اخلاق اطلاعات: پيشه‌اي در پي حقيقت/ اخلاق آگهي: از دقت مشتري تا قدرت‌گيري/ وفاداري: انتخاب از ميان سرسپاري‌هاي در حال رقابت/ روابط عمومي: استانداردهاي حمايت؟ / زندگي خصوصي: جستجوي تنهايي در دهكده جهاني/ رسانه‌هاي جمعي در يك جامعه دموكراتيك: سر قول خود ايستادن / اقتصادهاي رسانه‌اي/ اخلاق در فتوژورناليسم و ويديوژورناليسم/ رسانه‌هاي جديد: پرسش‌هاي متداوم و نقش‌هاي جديد/ وجوه اخلاقي هنر و سرگرمي/ بزرگسال اخلاق‌مدار شدن. اخلاق رسانه را انتشارات معتبر مك گروهيل منتشر كرده و از جمله مباحث جالب آن بررسي اخلاق رسانه‌اي در حادثه يازده سپتامبر، جنگ عراق و رسوايي‌هاي Enron و worldcom است.

منبع:
معرفي كتاب 

-------------------------
مطالب مرتبط: